Her er Q4 e-tron - Audis svar på Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq
Audi lanserte onsdag sin lenge varslede Q4 e-tron. Den er Audis versjon av bilene som Volkswagen kaller ID.4 og Skoda kaller Enyaq, bygget på Volkswagen-konsernets felles elbilplattform MEB.
Bilen skiller seg imidlertid fra konsernsøstrene ved at det lanseres både SUV- og coupé-modeller (hos Audi kjent som Sportback) fra start. Både ID.4 og Enyaq har varslede coupé-versjoner, men ingen av disse er lansert offisielt enda.
Q4 e-tron lanseres i tre versjoner, henholdsvis Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron. Nøkkelspesifikasjonene er som følger, og mange av tallene vil nok observante lesere kjenne igjen fra øvrige biler på MEB-plattformen.
Q4 35 e-tron | Q4 40 e-tron | Q4 50 e-tron quattro | |
---|---|---|---|
Drivlinje | Bakhjulstrekk | Bakhjulstrekk | Firehjulstrekk |
Batterikapasitet | 52/55 kWh | 77/82 kWh | 77/82 kWh |
Rekkevidde | 341 km (Sportback 349 km) | 520 km | 488 km (Sportback 497 km) |
Ladekapasitet AC/DC | 7,2 kW/100 kW | 11 kW/125 kW | 11 kW/125 kW |
Ytelse | 125 kW (170 hk) | 150 kW (204 hk) | 220 kW (299 hk) |
Maks. dreiemoment | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Akselerasjon 0-100 km/t | 9,0 sek | 8,5 sek | 6,2 sek |
Toppfart | 160 km/t | 160 km/t | 180 km/t |
Utvendig plasserer Q4 e-tron seg mellom ID.4 og Enyaq i størrelse. Den måler 4,6 meter lang, 1,86 meter bred og 1,63 meter høy (for SUV-versjonen), som er knappe halvannen centimeter lenger enn ID.4 og fire-fem centimeter kortere enn Enyaq. Alle deler samme akselavstand på 2,76 meter.
Q4 e-tron blir dermed det nyeste tillegget til en kompakt-SUV-kategori som begynner å bli ekstremt velfylt. Vi har de nevnte ID.4, Enyaq, Ford Mustang Mach-e og Volvo XC40 Recharge på markedet i dag, og i tillegg kommer det en liten flodbølge av biler i løpet av året.
Vi nevner for eksempel Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Nissan Ariya, som alle havner i omtrent samme segment både størrelses- og prismessig. Se for øvrig spesifikasjoner på en del av dem nederst i saken.
Les testen av store elbiler og familie-elbiler hos VG+.
Kan trekke tilhenger
Audi plasserer seg også på toppen rekkeviddemessig sammenliknet med ID.4 og Enyaq, selv om forskjellene er små. 520 kilometer for den mest utholdende modellen er 3 kilometer mer enn ID.4 og 10 kilometer mer enn Enyaq. I praksis betyr nok kjørestil mer enn akkurat denne forskjellen.
Bagasjerommet måler 520 liter, som er litt mindre enn begge de to konsernsøstrene, og med baksetene slått ned snakker vi om 1490 liter. Alle Q4 e-tron-modellene vil kunne leveres med tilhengerfeste, og versjonene med bakhjulsdrift vil kunne trekke 1000 kg, mot 1200 kg på den firehjulsdrevne versjonen - også tall vi kjenner fra ID.4 og Enyaq.
Audis versjon kommer imidlertid med en del valg rettet mot hakket mer sportslig kjøring enn hva ID.4 og Enyaq kanskje er. Du kan eksempelvis få sportsunderstell som tilvalg, noe som vil senke karosseriet 15 millimeter. Du kan også få understell med demperkontroll som tilvalg, og det samme gjelder progressiv styring og det Audi kaller Audi drive select, som gir tilgang på ulike kjøreprofiler.
Sonos-lyd
Bilen leveres ellers med felger fra 19 til 21 tommer, og Audi fremhever - etter hvert i kjent stil blant bilprodusentene - at store deler av interiøret er produsert av resirkulert materiale, deriblant plastflasker. Du kan også få bilen med headup-display av typen som projiserer kjøreinformasjon «på veien» foran deg, og Audi har inngått et samarbeid med Sonos, så hvis du velger oppgradert lydanlegg i bilen vil det være fra amerikanerne.
Den norske Audi-importøren Harald A. Møller opplyser at SUV-versjonen av Q4 e-tron vil komme til norske forhandlere allerede i juni, mens Sportback-versjonen vil komme en gang til høsten. De veiledende prisene er også klare:
Rimeligste versjon vil koste 399.900 kroner, mens Sportback-versjonen vil starte på 419.900 kroner. Importøren forventer at den mest populære modellen vil være Q4 e-tron 50 quattro Advanced. Den har en veiledende pris på 484.500 kroner. Den heftigste pakken er Advanced Business Plus, som i e-tron 50-variant koster 562.400 kroner, og da kan du fortsatt legge til mer utstyr på toppen. De fleste vil nok eksempelvis ønske klima- og vinterpakken, som blant annet legger til varmepumpe, varme i ratt og førklimatisering av kabinen via app. Den koster 18.500 kroner.
Møller åpner for bestilling 22. april.
Her er noen av de mest aktuelle konkurrentene: