Dette er Nvidias nye RTX 20-serie
RTX 2070 til 5500 kroner skal være raskere enn et Tesla V til nesten 30 000 kroner.
Tek.no/Køln: Dagen vi datanerder har ventet på i over to år er endelig her.
Under et Nvidia-arrangement mandag kveld troppet selskapets sjef Jen-Hsun Huang opp på scenen, og etter å ha snakket over hodet på oss med tekniske termer en god time hentet han endelig frem det alle ventet på: selskapets neste generasjon grafikkort.
Den nye generasjonen døpes GeForce RTX 20, og er altså etterfølgeren til den over to år gamle Pascal-baserte GTX 10-serien.
Som lekket på forhånd er grafikkortene i den nye serien basert på «Turing»-arkitekturen, som selvsagt kan sees på som en hylles til enigma-knekkeren Alan Turing. Og hva passer bedre enn å lansere «hans» grafikkortserie i Tyskland (?).
Tre nye kort
RTX 20-serien blir lansert med tre kort først ut, nemlig RTX 2070, RTX 2080 og RTX 2080 Ti. Mellomklassekort, som RTX 2060, må vi dermed vente flere måneder på.
For i kveld handlet alt om én ting, nemlig å pushe grensene. Nvidia-sjefen fortalte fra scenen at et RTX 2070 visstnok skal være raskere i spill enn selskapets Titan V til vanvittige 26 000 kroner. Da regner vi med sjefskortet RTX 2080 Ti ikke akkurat blir så anonymt av seg.
Men, bare så det er sagt, dersom bare ett RTX 2080 eller RTX 2080 Ti blir for svakt for deg lar de seg koble sammen to og to med Nvidias NVLink (850 kroner). NVLink erstatter dagens SLI-løsning, som begynner å få problemer med båndbredden for de kraftigste kortene.
Spesifikasjoner
Modell | Nvidia GeForce RTX 2070 | Nvidia GeForce RTX 2080 | Nvidia GeForce RTX 2080 Ti | Nvidia GeFore GTX 1080 Ti |
---|---|---|---|---|
Arkitektur | Turing | Turing | Turing | Pascal |
Prosess | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Transistorer | - | - | 18,6 mrd. | 12 mrd. |
Brikkestørrelse | - | - | 754 mm2 | 471 mm2 |
Giga FLOPS | 7465 | 10 068 | 13 448 | 11 334 |
RTX-OPS | 45 | 60 | 78 | 12 |
CUDA-kjerner | 2304 | 2944 | 4352 | 3584 |
Klokkefrekvens | 1410 MHz | 1515 MHz | 1350 MHz | 1480 MHz |
Boost-frekvens | 1620 MHz | 1710 MHz | 1545 MHz | 1582 MHz |
Minne | 8GB GDDR6 | 8GB GDDR6 | 11GB GDDR6 | 11GB GDDR5X |
Minnefrekvens | 14 GHz | 14 GHz | 14 GHz | 11 GHz |
Minnebuss | 256-bit | 256-bit | 352-bit | 352-bit |
Båndbredde | 448 GB/s | 448 GB/s | 616 GB/s | 484 GB/s |
TDP | 185W | 215W | 250W | 250W |
Strømkontakter | 1x8 | 8+6 | 2x8 | 8+6 |
Pris tredjepartsmodeller (fra) | Fra 500 USD (omtrent 5500 kroner) | Fra 700 USD (omtrent 8400 kroner) | Fra 1000 USD (omtrent 12 200 kroner) | - |
Pris Founders Edition | 6400 kroner | 8500 kroner | 12 700 kroner | 7600 kroner (Lanseringspris) |
Verdt å merke seg seg er den gigantiske brikken til RTX 2080 Ti, som er 60 prosent større enn GTX 1080 Ti sin. Dette er nok noe av grunnen til den stive prisen, ettersom silisiumbrikker er dyrere å produsere desto større de er. Her bør også kjøleløsningene få noe å bryne seg på når den store grafikkjernen skal kjøles ned, og vi noterer oss at nykommeren blir mer strømkrevende. RTX 2080 Ti kommer nemlig med 2x8 strømpinner i stedet for 8+6, som GTX 1080 Ti.
RTX 2080 og RTX 2080 Ti kan forhåndsbestilles fra i dag, men blir først tilgjengelig for utsending fra 20. september. Denne datoen skal også gjelde for oss i Norge. Lansering for RTX 2070 er uviss.
Som lekket tidligere i dag lanserer faktisk Nvidia en ny referansedesign av kortene sine med to toppmonterte vifter. Dermed går de i konkurranse med sine egne partnere hva gjelder formfaktor og kjøling. Denne gang dukker imidlertid referansekortet og tredjepartsmodellene opp samtidig, så du kan velge det du ønsker fra dag én.
Noe av grunnen til at Nvidia skroter det gamle «Blower»-designet har nok å gjøre med at denne gjorde det vanskeligere å kjøle ned kortet, men samtidig forteller selskapet at det nye designet lar kortene kjøre inntil fem ganger mer stille under last. Det var en kjensgjerning at referansedesignet støyet mer enn tredjepartsmodeller tidligere. Nå blir nok forskjellen mindre under den aller hardeste lasten.
Koster opp mot 15 000 kroner
Prisen for de nye kortene er allerede debattert på ulike forum og blant de som var til stede på lanseringen. Det var ventet at Nvidia ville øke prisen over den gamle GTX 10-serien, og mens man kan forstå at manglende konkurranse i entusiastsegmentet sammen med høyere ytelse ville få denne effekten, er det verdt å sette spørsmålstegn særlig ved RTX 2080 Ti-prisen.
Over 12 000 kroner for et grafikkort er mye penger, og av det vi har sett til nå kan enkelte av de mest forseggjorte utgavene koste vel 14 500 kroner.
Til sammenligning kostet GTX 1080 Ti fra omtrent 7600 kroner da det ble lansert for halvannet år siden. Riktig nok som referansedesign. Tredjepartsdesign var gjerne en tusenlapp dyrere.
Vi gleder oss uansett til å finne ut om det faktisk er verdt det, ikke minst som en oppgradering over et langt rimeligere RTX 2080.
Merk at Nvidias egne referansekort blir dyrere enn flere kort fra tredjeparter. Kanskje det er slik selskapet planlegger å holde fred med partnerene sine.
Alt handler om RTX
Ved siden av ny maskinvare handler kveldens lansering om den spesielle RTX (Raytracing)-teknologien kortene har fått maskinvareakselerert støtte for. Dette danner ifølge Nvidia selve grunnlaget for utviklingen av spillgrafikk de kommende 20 årene.
Raytracing innebærer i korte trekk å generere 3D-bilder ved å «spore» lysstrålers interaksjon med virtuelle objekter for å simulere effekten lyset har på objektene, basert på overflate, form og andre faktorer.
Neste Tomb Raider, Battlefield V og Metro Exodus blir blant de første spillene som får støtte for RTX-teknologien. Til sammen 21 spill, inkludert PUBG, Hitman 2 og Final Fantasy XV skal dessuten få støtte ved en senere anledning.
Vanvittige lyseffekter
Vi fikk se en rekke RTX-demoer under kveldens lansering, og om Nvidia har sitt på det rene i demoene (eller PC-ene de kjører på!) har vi PC-spillere mange snasne effekter å se frem til.
Flammer og eksplosjoner som reflekteres i lakken på biler, i søledammer, mot våt asfalt eller glatte skinnjakker til soldater i Battlefield, fikk kjever til å åpne seg. Og hvordan omgivelsene reflekteres helt naturtro i glassrutene på utbombede trikker og butikkfasader er nærmest umulig å fatte hvordan de har fått til på bare én generasjon. For her er det viktig å påpeke at alt skjer i realtid. Ikke noe er skriptet på forhånd, og ettersom RTX-teknologien er en del av DirectX kan en vente å se teknologien i sving i flere titler fremover. Og da gjelder det å ha et grafikkort fra den nye Turing-baserte RTX 20-serien.
Se hvordan lyseffektene i RTX-modus imponerer i nye Battlefield V.
Som Nvidia selv sier får vi virkelig følelsen av at selskapet legger grunnlaget for fremtidens spillgrafikk her, og de starter ved å gi oss muligheten til å nyte spill som låner rene «Pixar»-effekter.
Det er de nye og spesialiserte RT-kjernene, som alle Turing-baserte kort har, som skal gjøre mye av jobben med den avanserte lyssimuleringen når den aktiveres i spill. Men, om RTX-modusen likevel får en tydelig effekt på bildeflyten gjenstår å se. Nvidia nevnte ikke noe om dette under sin presentasjon.
Nvidia var så stolte over de nye kortene at de lanserte en ny enhet å måle ytelse på, kalt RTX-OPS. RTX 2080 Ti klarer ifølge Nvidia 78 RTX-OPS, mens den Pascal-baserte høvdingen, GTX 1080 TI, bare klarer rundt 12. Akkurat hva dette betyr i spill er foreløpig ukjent, men mye tyder på at denne måleenheten er verdt å merke seg når nye generasjoner grafikkort skal handles inn. I alle fall dersom du vil nyte godt av forbedrede lyseffekter fremover.
Hvor mye raskere de nye RTX 20-kortene er enn kortene i dagens GTX 10-serie er vanskelig å si noe om foreløpig. Her må faktiske ytelsesmålinger til, for som nevnt var det ytelsen med RTX-modus aktivert i nye spill Nvidia fokuserte på. Vi kan likevel driste oss til å anta at nye RTX 2080 Ti vil gi omtrent 19 prosent høyere FPS i spill uten nye RTX-effekter aktivert, basert på antall GFLOPS, som er oppgitt for både den nye og gamle grafikkserien. Men også andre elementer kan spille inn, selvsagt.
Vi er også spente på hvor godt de nye kortene overklokker, da Huang selv hevder de er laget for nettopp dette. Men det sa han også for Pascal-serien, og de overklokket jo ikke all verden.
Vi kommer tilbake til mer om Turing-arkitekturen når vi får litt mer kjøtt på beinet fra Nvidia og vi har mottatt kortene til test.