Tek.no

Nyhet

BankID skaper trøbbel for bankkunder

Skyldes at mange ser etter skattepenger.

Niklas Plikk, Tek.no
Finn Jarle Kvalheim
20 Juni 2019 07:46

Flere norske bankkunder har torsdag hatt problemer med å logge inn på bankens tjenester.

Problemene skyldes voldsom trafikk hos BankID, der BankID på mobil falt ned først, og har gitt brukere feilmelding når de prøvde å logge inn.

– Feilen er omfattende, sier BankIDs kommunikasjonssjef, Hanne Kjærnes, til E24.

Feilen rammet opprinnelig bare mobilkunder med Telia og Telenor, og etter et par relativt korte utfall kunne Telenor-kunder igjen logge inn via BankID. Men i løpet av formiddagen ble kapasiteten også sprengt for innlogging med kodebrikke, og Telenor-kunder fikk igjen problemer.

Kunder med kodebrikke har hatt problemer siden 8.25, melder BankID i en e-post, men tjenesten har ikke vært nede. BankID beskriver den i stedet som treg og med en del innlogginger som feiler.

– Vi ser nå bedring i tjenestene og har fullt fokus på å få feilrettet slik at vi kommer tilbake til normal drift, forklarer Kjærnes til Tek.no.

Oppdatert: Ved 16.30-tiden skal alt fungere som normalt hos BankID, som opplyser om at det meste har fungert bra siden klokken 14, mens BankID på mobil for Telia-kunder har brukt noe tid på å normalisere seg helt.

Vi får også opplyst at BankID har gjennomført 3,2 millioner transaksjoner det siste døgnet.

BankdID-feilen rammer flere banker og offentlige IT-løsninger. Kunder av Sparebank1, Gjensidige og Sbanken rapporterte også om problemer med løsningen på morgenkvisten.

BankIDs nettsider varsler at tjenesten har problemer med BankID på mobil for Telia-kunder akkurat nå. Telenor-kunder hadde også problemer på morgenkvisten, men var en liten periode friskmeldt før det på ny meldes om enkelte problemer også for disse.

BankID: – Bruk kodebrikke

BankID bekreftet problemene på morgenkvisten.

Problemene rammer en rekke ulike banker og tjenester.

– Det er BankID på mobil som ikke har fungert som det skal, både for Telia og Telenor, forklarer Kjærnes til Tek.no.

– Problemene for Telenor er løst, men det er fortsatt noen problemer for Telia-kunder. De kan logge inn som vanlig med kodebrikke. Problemene skyldes høy trafikk og at folk sjekker skattepengene, sier Kjærnes videre.

– Vet dere noe om når de siste problemene vil være over?

– Det pleier å bli bedre litt utover formiddagen. Men det er vanskelig å si, for det er mange som prøver å logge inn, svarer Kjærnes.

Hverken DNB eller BankID kunne si noe om hvor mange som har forsøkt å logge inn uten å komme gjennom.

På DNBs Facebook-side var det flere som rapporterte at de ikke fikk logget seg inn.
Les også
DNBs nye mobilbank var nede i hele landet
annonse

Les også