Liten interesse for mobil-TV

En amerikansk undersøkelse viser at mobil-TV på ingen måte har tatt publikum med storm, slik det ble anslått for rundt to år siden. Sammenlignet med 2006, er interessen for mobil-TV halvert, ifølge studien som er foretatt av Jupiter Research.

Variabel dekning, begrenset antall kanaler, dårlig videokvalitet, høy pris og at folk bruker businessmobiler framfor videomobiler, får skylden for at mobil-TV ikke er så populært, ifølge Engadgetmobile. VOD – video on demand – fanger derimot interessen til 15 prosent av mobilbrukerne. Det innbefatter at du kjøper eller laster ned videoer til mobilen din og ser dem når det passer deg. Storparten av de som ønsket å se VOD, ville se hele filmer, episoder av serier, eller programmer på mobilen, ikke bare korte videoklipp.

For at mobil-TV skal slå an blant mobilbrukerne, er det mye som krever tilrettelegging; Rapporten fra Jupiter Research konkluderer med at det må komme flere håndsett på markedet som er tilpasset videoavspilling, at mer innhold må bli lettere tilgjengelig for nedlastning til mobil, og at det må produseres programmer som er spesielt beregnet for mobil-TV.

Les også
Og navnet er… MiniTV
Les også
Nesten 50 prosent vil ha mobil-TV
Les også
En halv milliard ser mobil-TV i 2013
Les også
Mobil-TV-tjeneste døpes av deg
Les også
Dette er mobil-TV
Les også
Norges Mobil-TV får konsesjon
Les også
Mange mobil-TV-kanaler
Les også
Video på mobilen blir mer populært
Les også
Dropper eget mobil-TV-nett
Les også
Avslører nye funksjoner ved mobil-TV
Les også
Slik ser du TV på mobilen
Les også
Multimediemonsteret er på vei
Les også
- NRK skyter seg selv i foten
Les også
Slår tilbake mot kritikken
Les også
Norsk mobil-TV omtales i verdenspressen
Les også
Japanerne kaster seg over mobil-OL
Mer om
annonse