Møt foreleseren som ga Oculus Rift til studentene

Vi besøkte Høgskolen i Gjøvik, der studentene har gjort mer med VR-brillene.

Hardware.no/Gjøvik: Et par timer nord for Oslo, like utenfor Gjøvik sentrum, finner vi Mustad Næringspark. Her har Høgskolen i Gjøvik for tiden bosatt seg, og i landlige omgivelser byr de på alskens studier innen blant annet informatikk, informasjonssikkerhet og spillprogrammering.

Her møter vi førsteamanuensis Simon J. R. McCallum, en newzealender som kom til Norge i 2007 for å arbeide i spillindustrien her. Nå leder han bachelorprogrammet i spillutvikling ved høgskolen i Gjøvik, hvor de i det siste har lekt en del med VR-brillene Oculus Rift.

McCallum omtaler seg som en programmerer i hjertet etter å ha programmert datamaskiner siden 1985. Oculus Rift faller imidlertid mer inn under noen av hans andre fokusområder, nemlig «utvidet virkelighet» og hjerne-maskin-interaksjon.

– Ikke noen superhelt

VR-brillene som har tatt Internett – og de fleste som har prøvd dem – med storm, har nemlig mye å by på, og kan brukes til langt mer enn bare dataspill. Koblet sammen med «3D-møllen» Omni blir man enda mer oppslukt av opplevelsen, men McCallum er ikke fullstendig solgt på dette konseptet.

– En av de spesielle tingene med spill, og samtidig en av utfordringene med Rift og Omni, er at spill får deg til å føle deg som en superhelt. Du føler deg ikke som en superhelt hvis du må sette deg ned etter fem minutter, humrer han.

Han peker også på at idéer som massive forelesninger på nett virker som en god idé, men at de innebærer en utfordring for akademia.

– Slike spørsmål og muligheter splitter akademikerne i to leire: De som synes det er lurt, og de som føler seg truet. Det er nesten som de spør seg om hvis én professor kan undervise 15 000 studenter, blir de andre oppsagt?

Selv har han likevel kjøpt inn en Oculus Rift til studentene sine, som har fått ta alle hjelpemidler i bruk i et forsøk på å gjøre opplevelsen enda mer interaktiv.

Bygde oppsett på en helg

Som en del av et kurs i hurtig prototyping satte to av bachelorstudentene hans, Mikkel Thygesen Selstad og Johannes Hovland, seg ned en helg. De fikk en Oculus Rift, noen datamaskiner, og tilbehør til alle moderne spillkonsoller.

– Vi kom på fredag, og var ferdige på søndag. Vi lurte litt på hvilke kontrollere og hvilken teknologi vi skulle bruke... så vi brukte bare alle, forteller Hovland, og viser frem oppsettet som består av både Nintendo WiiMote og Wii Balance Board, og en Microsoft Kinect.

Med en Oculus Rift på hodet skal man stå på balansebrettet og holde i kontrollerne, som tilsammen sender beskjeder til spillet om hvordan du beveger deg. Når du ser ned skal du se kroppen din, og hvordan du faktisk står er det Kinecten som registrerer.

– Opprinnelig brukte vi PlayStation Move-kontrollere også, men disse går på en annen Bluetooth-kanal enn balansebrettet. For å slippe å ha flere Bluetooth-mottakere i PC-en med mulige konflikter, valgte vi da å bruke WiiMoten istedet, forklarer han.

Den utsendte journalist fra Hardware.no prøver å kaste ildkuler nedover veien, fra toppen av sin simulerte Segway. Mikkel Selstad følger med på skjermen, og en Kinect følger med på journalisten.Foto: Simon J. R. McCallum for Hardware.no

Simulert Segway

Med gode minner fra sist vi prøvde en Oculus Rift lar vi oss gladelig overtale til å prøve ut dette oppsettet. Litt justering av selve Riften senere, og vi er sugd fullstendig inn i en litt enkel spillverden. Fra et sted i verden utenfor får vi beskjed om å late som vi står på en Segway. Vi har aldri stått på en Segway før, så dette viste seg å være litt mer komplisert enn først antatt.

– Du flytter tyngdepunktet ditt i den retningen du vil kjøre, og lener deg sidelengs for å svinge, forklarer McCallum, som etter hva vi kan oppfatte må stå gjemt bak et tre.

Ikke mange sekundene senere har vi ramlet ned en fjellskrent, og vår Segway snurrer ukontrollert mot høyre. Det viser seg at noen har vært og gjort noe de ikke skulle gjort med programvaren, men etter noen minutters flikking i et script fungerer ting tilsynelatende som det skal.

Gøy på landet

Omgivelsene vi befinner oss i er som på Gjøvik, grønne og landlige, og når vi ser ned kan vi faktisk se en litt puslete versjon av en kropp. I motsetning til alle spill vi har fått prøve tidligere reagerer denne kroppen dessuten på de aller fleste små bevegelser vi gjør ute i den virkelige verden.

– Det er det Kinecten som tar seg av. Den registrerer hvordan du holder både knærne, hodet og armene, men den klarer ikke å registrerere om du holder armen ut og roterer den, forklarer en stemme langt, langt borte.

Kinecten er heller ikke fintfølende nok til å følge med på de individuelle fingrene – riktig ennå. Skjelettet som representerer kroppen vår har likevel fått ledd for fingrene også, og med litt mer utvikling skal disse også kunne fungere. Inntil videre bruker vi WiiMoten, og får snart grepet på å tøffe rundt i skogen mens vi kaster ildkuler over en lav sko.

– Kickstarter har endret mye

Dette oppsettet satte de to bachelorstudentene sammen på en helg.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Når vi kommer oss tilbake til virkeligheten, forteller McCallum at neste generasjons Kinect skal være svært mye mer fintfølende enn den de bruker i dag.

Vi kunne imidlertid hatt den i butikkhyllene i lang tid, om det ikke hadde vært for hvordan markedet fungerer – men dette er noe han tror folkefinansieringstjenester som Kickstarter vil gjøre noe med. Her kan nemlig hvem som helst investere en liten sum hver i produkter de har tro på, og slik få disse raskt ut på markedet.

– Microsoft kjøpte selskapet som utviklet den nye Kinecten 8 måneder før den gamle Kinect kom på markedet. Den variant var bedre, og ganske dyr, men Microsoft ville ikke måtte konkurrere mot noe som faktisk var bedre, forteller han.

For små selskaper er ikke dette helt uvanlig, og mange små selskaper starter med et mål om å bli kjøpt opp av noen store som sin forretningsstrategi. Det er nemlig vanskelig å nå ut til massemarkedet hvis man ikke allerede er stor, eller har mektige investorer i ryggen.

– Men Kickstarter har virkelig endret måten maskinvare kommer ut på. Jeg tror vi går inn i en æra med mye raskere utvikling. Nå kan nemlig små selskaper skaffe uavhengig finansiering, i stedet for å måtte lete etter store, profesjonelle investorer, sier McCallum.

Bra med liten skole

For å kjøpe inn utstyr til skolen via Kickstarter er det imidlertid noen hindringer. Siden det ikke er snakk om et rent kjøp, blir det vanskelig å støtte kampanjer med skolens midler – det er nemlig ikke bare for en høyskole å donere penger til amerikanske forretningsfolk.

– Så for å få tak i ting derfra, støtter jeg det personlig. Blir det noe av, og vi får et produkt, kan jeg få tilbake pengene som utlegg fra høyskolen. Litt risiko er det jo, men slik kan studentene mine få «cutting edge hardware», samtidig som skolen slipper krøll i regnskapet, forklarer McCallum.

Han trives åpenbart godt på Gjøvik, og trekker frem det kompakte miljøet som en av de store fordelene. Som foreleser i New Zealand foreleste han for nesten 1000 studenter bare det første semesteret, som for ham ble mer som et teaterstykke enn undervisning.

– En av greiene med å jobbe på en liten høyskole er at du kommer mye nærmere studentene. I løpet av det første året mitt på New Zealand ble det vel 1500 studenter, som var rundt halve universitetet. Da ble det litt rart å gå ut på studentbarene, når halve lokalet skulle hilse på deg, humrer McCallum.

– Dessuten blir det mye mer personlig her, og jeg blir mye bedre kjent med de enkelte studentene mine. Ulempen med så små skoler er at det er latterlig dyrt å drive dem, avslutter han.

Oculus Rift har imponert mange, og med god grunn:
Vi har testet VR-brillene, og det blir ikke stort råere enn dette »

Les også
Den har ankommet
Les også
Stanser produksjonen av Oculus Rift-brillene
Les også
Helt nye Oculus Rift er fantastisk
Les også
Slik kan du bruke Oculus Rift i Google Street View
Les også
Denne vil la deg 3D-skrive dine egne kretskort
Les også
Dette er spillene du bør teste først med Oculus Rift
Les også
Vi fyrer opp vår Oculus Rift for første gang
Les også
Legenden bak Doom og Quake blir Oculus Rift-direktør
Les også
Vi har aldri før blitt så imponert av teknologi
Les også
Denne pennen er en liten Linux-maskin
annonse