Nyhet

Frykter Facebooks ansiktsgjenkjenning

Problemet er mye større enn at noen kan se pinlige bilder av deg...

Facebook er i startgropen av å rulle ut en funksjon som automatisk gjenkjenner ansikter på bilder som lastes opp til nettstedet, og automatisk «tagger» bildene med navnet på personene.

Les mer: Facebook vet hvordan du ser ut og jakter på bilder av deg

Funksjonen har fått personvernsforkjempere til å steile, og tidligere denne uken gikk Tyskland ut og slo fast at funksjonen rett og slett var ulovlig.

Konsekvenser langt utenfor internetts grenser
Men er det så farlig at Facebook gjenkjenner deg på bilder, og kanskje i beste fall gjør deg oppmerksom på at det finnes bilder av deg der ute?

Professor Alessandro Acquisti fra det anerkjente universitetet Carnegie Mellon holdt torsdag et foredrag på hackerkonferansen Black Hat der han satt hele problemstillingen rundt ansiktsgjenkjenning i perspektiv, og spesielt hvordan Facebooks enorme database med ekte brukerprofiler skaper helt uante muligheter.

Gjenkjenner raskt og effektivt
Han fortalte at han hadde samlet rundt 25.000 bilder fra studenters Facebook-profiler, og plasserte seg i en av universitetets bygninger og ba om frivillige til å ta en titt inn i et webkamera, melder Cnet News.

Ansiktsgjenkjenning

Resultatet var at han klarte å finne personens identitet på 1 av 3 personer i løpet av i snitt under tre sekunder ved hjelp av ansiktsgjenkjenningsprogramvare.

Som en såkalt «proof-of-concept» har forskerne også utviklet en iPhone-app som kan sende bilder du tar gjennom spesialprogramvare, og så få opp navn og en del nøkkelinformasjon om personen på bildet hentet fra Facebook-profiler.

Identifiserte anonyme nettdatere
I en annen test samlet de inn 277.978 Facebook-profiler, og kjørte det opp mot nesten 6000 profiler fra en ikke-navngitt datingtjeneste. 1 av 10 av de anonyme brukerne på nettstedet ble identifisert av de profilene de på forhånd hadde samlet inn.

Det er ikke vanskelig å se for seg at en kan lage løsninger som gjør at en kan identifisere nærmest hvem som helst ut fra et bilde, bare ved å sammenligne det med den enorme bildedatabasen til Facebook. En av utfordringene i dag er allerede at en ikke har personvernsinnstillinger for navn og profilbilde.

Cnet News påpeker for øvrig at det ikke bare er Facebook som leker med denne typen teknologi. Ansiktsgjenkjenningsteknologi er implementert av Apple, Microsoft og Flicker, og Google har også kjøpt teknologi nylig.

Ikke perfekt, men går fort fremover
Acquisti påpeker at teknologien foreløpig ikke fungerer perfekt, blant annet at den fungerer langt bedre på bilder tatt rett forfra, enn på skrå, og jo større database du skal sammenligne det med, jo lengre tid tar det - og flere falske positiver kan dukke opp.

Samtidig understreker han at teknologien går fremover i en rivende fart.

- Det vi gjorde på gata med en mobil enhet i dag, vil kunne gjennomføres på en langt mindre påtrengende måte i morgen. En fremmet kan vite hva din siste tweet var bare ved å se på deg, spår han.

Les også: Erklærer Facebooks ansiktsgjenkjenning ulovlig

Les også
Ville du gått med disse brillene?
Les også
Facebook gjør bildene fire ganger større
Les også
Facebook kan ha avslørt dine private bilder
Les også
Dette søkte vi mest på i 2011
Les også
Facebook stoppet Nansen i nettoen
Les også
– Nå har Facebook gått for langt
Les også
Slik blir du klar for nye Facebook
Les også
Facebook overvåker deg selv om du er utlogget
Les også
Ikke bruk disse passordene
Les også
Facebook etterligner Google+
Les også
Seks håpløse Facebook-tabber
Les også
– Bruk sosiale medier i politikken
Les også
Mitt hemmelige liv som forlovet i et annet land
Les også
Når internett sentraliseres
Les også
Facebook lanserer ny mobil-app
Les også
Batteri på 90 kg sørger for strøm i nød
Les også
Flickr-bilde nr seks milliarder
Les også
Erklærer Facebooks ansiktsgjenkjenning som ulovlig
Les også
Nå kan du få betalt av Facebook
Les også
Lei av den nye Facebook-chatten? Slik får du tilbake den gamle
Les også
Slakter Facebooks nye chat
Les også
– Derfor knuser Google+ Facebook
annonse