Nyt disse fantastiske bildene

Dette har Akam-brukerne fått til bak kamera i oktober.

Mennesker

Enda en måned er over, og det er tydelig at Akam-leserne faktisk bruker det dyre utstyret som diskuteres opp og ned og frem og tilbake på forumet. Ikke bare var oktobertråden på hele 28 sider, men aktiviteten på vår nye og tilrettelagte bildekritikk er også stigende. Egen fast plass på forsiden har den også fått, og vi håper det har falt i god jord hos våre kjære brukere.

Men nok om det og mer om bildene jeg har valgt ut fra måneden som gikk. Først ut er kiwi, som har bidratt med dette actionbildet:

Foto: kiwi

Dette bildet valgte jeg ut i alle hovedsak fordi det er et godt actionbilde. Det er tatt i akkurat rette øyeblikk - og vi vet jo alle verdien av det avgjørende øyeblikk, og lyset er nydelig. Den lave kveldssolen gir bildet er gyllent og varmt preg, og lyssetter surferen på en fin måte. Tidligere på dag ville solen stått høyt på himmelen og lagt brettet fullstendig i skygge, og bildet ville ikke fungert halvparten så bra som det gjør. I tillegg forteller den lave solen noe om personen på brettet, nemlig at dette er en surfer som er dedikert til sporten, og utnyttern så lenge som mulig at forholdene ligger til rette.

Foto: azetlitz

Vi holder oss til actionbilder et lite øyeblikk til. Azetlitz har også valgt å fokusere på sport - bokstavlig talt - og har fanget inn et sannsynligvis utilsiktet "Glasgow kiss". Øyeblikket er godt fanget, noe både ansiktsuttrykkene, kroppskontakten og spruten av svette viser i spader, men jeg under om ikke bildet er ørlige granne for hardt beskåret. At det er fotball som er sporten er det vel ingen tvil om, men det kan hende det likevel hadde vært bedre å se litt mer av ballen (du skimter den øverst til venstre i bildet). Slik det er nå er øyeblikket litt for isolert fra sammenhengen, og man savner en kontekst for bildet. Hva hjernen forstår er ikke nødvendigvis det samme som øyet gjør. Uansett er dette et dramatisk øyeblikk som er godt fanget.

Foto: odargofot

Godt fanget er også odargofots barneportrett, og selv om det ikke er blikkontakt mellom seeren og barnet på bildet synes jeg ikke det gjør så mye. Unger er tross alt aktive vesener, med en oppmerksomhet som flakker i alle retninger. Lyssettingen er fin og jevn, med pene og velplasserte skygger, men likevel ikke slik at det ser kunstig og oppstilt ut. Bildet er tett beskåret, så man ser ikke hva barnet ser på eller etter, men det plager meg heller ikke nevneverdig. Jeg synes bildet er et godt detaljbilde som bruker negativt rom til å skape en spenning og mangel på ro som passer et barneportrett godt.

Foto: KSunhill

Vi har sett selvportrett fra KSunhill før, men ikke akkurat dette. Det kvadratiske formatet passer bildet godt, og det er nydelig komponert og eksponert. Nå vet ikke jeg om KSunhill er musikalsk anlagt, men dette bildet bør utgjøre coveret på hans første jazz-CD!

Foto: KSunhill

KSun hill har gjort riktig mye bra i måneden som gikk (og ikke bare den, for den saks skyld), og jeg vil trekke frem et bilde til fra samme mann. Hvem disse to typene er, aner jeg ikke, men bildet er et portrett av dem som er så bra at det gjør jobben et godt portrett SKAL gjøre, nemlig å pirre min nysgjerrighet. Hvem ER disse typene? Gjengledere fra London? Klovner i lunchpausen? Statister i en film? Jeg ANER ikke - og jeg liker det! det er ikke uten grunn at alle virkelig gode skrekkfilmer aldri viser monsteret godt frem for seeren. Vår egen fantasi er som oftest vel så god som virkeligheten.

Foto: DeViSoR

DeViSoR er også et navn vi kjenner fra før, og denne gangen bidrar han med et portrett av en tatovør. Også her er det lyssettingen som gjør bildet, og som man ofte gjorde i de klassiske portrettene, er det tatt med detaljer som forteller noe om personen som er portrettert. Hånden er kanskje noe unaturlig plassert, og tiltrekker seg for mye oppmerksomhet fra seerens blikk, men hender er da også notorisk vanskelige å ha med å gjøre i portretter, noe som er grunnen til at de ofte gjemmes bort eller stilles med kanten mot kamera, slik at de ikke dominerer bildet like mye. Pirk til side, dette er et flott portrett som løftes av lyset og modellens direkte blikk.

Det var menneskebildene for denne gang. Vi fortsetter på neste side med landskap og diverse annet.

Landskap og annet

Foto: TBPhoto

Hva landskap angår så falt jeg litt pladask for dette bildet av TBPhoto. Det er et stemningsfullt og nesten litt småabstrakt bilde fra tjukkeste skogen, og for meg formidler det den stemningen helt perfekt. Lyset fra solnedgangen som såvidt glipper mellom trestammene og lyset opp skogbunnen i flekker her og der er prikken over i-en, og selv om bildet er såpass bearbeidet at det er på kanten av impresjonistisk, gjør det ingen ting. Det bidrar bare til at vi fjerner oss fra bildet som en reproduksjon av virkeligheten, og gjør det enklere å konsentrere seg om hva bildet forsøker å formidle. Vanligvis er jeg ikke så begeistret for rammer av denne typen, men akkurat på dette bildet fungerer det. Et så bearbeidet bilde som dette må nesten ha en slags ramme for ikke å stikke av. Jeg tror imidlertid jeg ville valgt en annen farge på rammen enn helt hvit. Kanskje en av fargene som allerede er dominerende i bildet hadde gjort seg?

Foto: Rmatt

Stemning og ro er det også nok av i neste bilde, av Rmatt. dette er et bilde som bare gir meg en god følelse av ro og fred sent en sommerkveld - en følelse som er ekstra velkpommen fordi vi nok har sett det siste til denslags for en så alt for lang stund. Ikke bare er bildet godt fanget og komponert, men fotografen har også på uforklarlig vis klart å unngå postkortklisjeen.

Foto: iStereo

Bildet fra iStereo har en annen og mer dyster steming, nesten trykkende. Det er nesten noe bonsaiaktig over treet, der det står ved stein og piggtrådgjerde og andre ting som kan tyde på en utsatt eksistens. Det mørke i himmelen over virker nesten truende, samtidig som himmelen ikke er uten lyspunkter heller, spesielt nede ved treet. Det er ikke vanskelig å tolke dette bildet slik at det dreier seg om vår eksistens, livet døden, og så videre. Tilsiktet fra fotografens side? Kanskje ikke, men som kjent er opphavsmannen den siste som skal tolke sitt verk.

Foto: breni

Breni er ikke akkurat et ukjent navn etter hvert, og denne gangen står han for dette flotte bildet som for undertegnede først og fremst er et grafisk flott bilde. Man kan selvsagt tolke det og lese ut av det litt av hvert, men det er som sagt det grafiske som slår meg ved dette, samt alle kontrastene i bildet, både visuelle og i budskap. Nært/fjernt, himmel/jord, himmelens farger mot jordens farger, og så videre. Trærne bryter opp den ellers jevne horisonten, og og leder blikket inn i himmelen, so to speak.

Foto: -Teddy-

-Teddy- har tatt dette bildet av en rose, og bildet er en finfin illustrasjon på at man ikke alltid trenger å avbilde hele motivet, og på teknisk beste måte. Fint lite av dette bildet er skarpt, riktig eksponert, eller har stort dynamikkomfang. Likevel funker det. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det er dette som er selve grunnen til at det funker. Den dusheten som preger bildet gjør at man på en måte skal dykke ned i bildets følelse uten å bli forstyrret av virkeligheten. Et teknisk "perfekt" bilde av den samme rosen ville ikke vært et bilde for hjertet, men leksikonet.

Foto: KSunhill

Nei, vi er ikke ferdige med KSunhill ennå. Jeg ville trekke frem et bilde til fra samme mann, fordi det på en god måte illustrerer verdien av å gå nært innpå motivet og klippe bort alt som ikke tilfører bildet noe. Bildet er enkelt - alt det viser er et blad på vår betong - men det forteller likevel alt man trenger for å sette sammen en historie eller situasjon. Bladets farge tyder på at det er høst, de røffe betonghellene tyder på at det er utendørs, sannsynligvis et fortau, og dermed er det også sannsynlig at vannet skyldes regn. Alt dette prosesserer vi uten å tenke over det, og et ganske så sammensatt mentalt bilde har dermed plutselig blitt dannet, basert på våre erfaringer og minner, og startet av et ganske enkelt og grafisk bilde.

Foto: Evenseth

Eveneseth har vært ute en annen fuktig og dyster høstdag, og tatt med seg dette bildet hjem. Assosiasjonene man får fra dette bildet er interessante, og begynner med et ganske enkelt spørsmål: "Hvorfor er bildet et høydebilde, og ikke et breddebilde?"

Et breddebilde av samme motiv ville vært mer tradisjonelt. Tommelfingerregelen er at dersom motivet - i dette tilfellet horisonten - er bredt, bør bildet også være bredt. Er motivet høyt, og man ønsker å visuelt understreke dette, bør man ta det som høydebilde. Men regler er til for å brukes, og når man gjør det er det ofte for å skape en ekstra spenning eller kontrast i bildet, eller visuelt si til seeren at det er noe annet som er det viktige i bildet. Og nettopp dette er det etter min mening Evenseth har gjort her. Man skal være forsiktig med å bryte tommelfingerreglene med mindre man vet hva man gjør, og det er det tydelig at Evenseth gjør. Slik jeg ser det er dette bildet ikke om horisonten eller det fjerne, men derimot det kalde og mørke vannet som er under overflaten. Det vi ser på overflaten er kanskje noen vakre horisonter og en og annen bøye som dupper fredelig i det rolige vannet, men dypt nede ligger mørket og truer. Depressivt? Nei, ikke egentlig, jeg ser det mer som en slags memento mori, som har lange tradisjoner i kunsten.

Foto: egilh

Neste bilde ut er derimot ganske klart depressivt. Eller er det egentlig det? Egilh har tydeligvis vært innom gamle Lier mentalsykehus, hvor veggene sikkert har sett litt av hvert. Her har mange fått behandling som ikke egner seg på trykk, men mange har også fått den hjelpen de trengte i en vanskelig situasjon. Likevel, dette sykehusets falleferdige bygninger har blitt en slags symbol på gammeldags holdning til mentale problemer, og alt det som i tidligere tider fulgte med det. Den dag i dag er det et trist, men fascinerende sted. Forfallet har helt klart sin egen estetikk.

Foto: GENTorly

Jo, forfall kan så avgjort være vakkert, og deet har også GENTorly funnet ut. Han står for de to siste bildene denne gang, begge tatt på veteranbilenes hemmelige kirkegård. Bildet ovenfor viser atter en gang at man ikke trenger mer enn et nøye utvalgt utsnitt for å fortelle mye av historien, og bildet nedenfor viser at det absolutt ikke er tvingende nødvendig for å få et godt bilde.

Foto: GENTorly

Dette var alt for denne gang! Vil du se alle bildene fra oktober kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Bilder fra november kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte om en måneds tid.

PS!
Det er ikke tillatt å ta seg inn i de falleferdige bygningene på Lier Sykehus. De står i fare for å rase sammen, og er derfor avsperret for almuen. Vi oppfordrer IKKE våre lesere til å ta seg inn i dem, verken for å fotografere eller noe annet, men dersom du ikke hører på oss og allikevel gjør det, pass på å forlate stedet som du fant det.

Les også
La deg forføre av disse bildene
Les også
Vil du se noen fantastiske bilder?
Les også
Pentax 645D: Dette Pentax-kameraet feier det meste av banen
Les også
Se de flotte novemberbildene
Les også
Panasonic FZ150: Superzoomen som har alt
Les også
Nissen bør vite om disse kameraene
Les også
Dette kameraet er en skikkelig kasteball
Les også
Disse kameraene kommer i november
Les også
Rekordknuseren
Les også
Se, superkameraet flyr!
Les også
Vanntett actionkamera er klar for eventyr
Les også
Fotograf ble et vandrende lys-studio
Les også
HTC EVO 3D og LG Optimus 3D: Hvilken mobil har det beste 3D-kameraet?
annonse