Nyhet

Flash har fått en henrettelsesdato av Google: Den 30. juni er det slutt på Flash-annonser

Adobe Flash har måttet tåle massiv kritikk i lang tid på grunn av sine mange sikkerhetsproblemer, og mange aktører har tatt grep for å bli kvitt Flash fra sine produkter. Nå er Google på banen med et nytt, gjennomgripende tiltak mot den omstridte programvaren.

Google Plus melder Internett-giganten nemlig at annonser laget i Flash snart ikke vil kunne benyttes på AdWords og DoubleClick, Googles to hovedplattformer for annonsering på Internett.

Avsluttes til sommeren

Nærmere bestemt vil det ikke lenger bli mulig å laste opp nye Flash-annonser på de to plattformene fra 30. juni i år, mens støtten for eksisterende annonser vil bli avsluttet den 2. januar 2017.

Fjerningen av Flash-støtten gjelder kun bildebaserte annonser, og Google opplyser at videoannonser laget med Flash ikke vil bli berørt i denne omgang. Det er uvisst når det eventuelt vil skje.

Satser fullt på HTML5

Dette betyr altså at annonsemakere må oppgradere til HTML5 innen disse datoene. Stadig flere aktører går over til HTML5, inkludert Google-eide YouTube, som allerede for ett år siden skrotet Flash fullstendig for å satse for fullt på HTML5 som teknologi for sin populære videoavspiller.

Google har også tidligere stanset automatisk avspilling av Flash-innhold i Chrome-nettleseren. Med dette seneste tiltaket har søkegiganten altså tatt nok et stort steg mot å avlive programvaren for godt.

Som vi meldte i desember i fjor har Adobe selv for øvrig signalisert en utfasing av Flash ved å fjerne navnet fra programvaren som brukes til å lage Flash-innholdet.

Det er ikke bare Flash som lider av sikkerhetshull: Mange millioner LG-telefoner ser nå også ut til å være rammet »

(Via Gizmodo)

Les også
Neste måned forsvinner Flash helt og holdent fra Googles nettleser
Les også
Adobe kvitter seg med Flash-navnet
Les også
Nå tar Apple grep mot Flash
Les også
Nå bør du fjerne Flash
Les også
«Dødsdømte» Flash har tettet drøssevis av kritiske feil
Les også
Google stopper automatisk avspilling av Flash-innhold med Chrome
annonse