– Google-annonsering har liten effekt
Nøkkelord-annonser er lite effektive, sier undersøkelse.
Nesten hele Googles årlige inntjening fra annonsetjenestene, faktisk så mye som 96 prosent. Hoveddelen av dette kommer igjen fra annonsering gjennom søkemotoren, hvor firmaer kan betale for en høy rangering når Google-brukerne benytter bestemte nøkkelord.
Dyrt og unyttig
Mange selskaper bruker enorme summer på slik annonsering, men nå kan det være at flere vil tenke seg om før de punger ut for de kostbare nøkkelordene. Ifølge en rapport utarbeidet av det kjente auksjonsnettstedet eBay har denne type annonsering nemlig svært liten nettoeffekt på antall klikk og omsetning.
Rapporten, som er på 25 sider, konkluderte med at gevinsten for firmaer som betaler for nøkkelord bare er en brøkdel av det som er de mest vanlige estimatene.
Årsaken til dette skal ifølge undersøkelsen være at folk simpelthen klikker seg frem via de «vanlige» søkeresultatene, dersom det ikke dukker opp annonser for nettstedet de er ute etter. Trafikken går med andre ord ikke tapt, slik mange annonsører tilsynelatende antar. Særlig gjelder dette for kjente nettsider som har mange faste besøkende.
Gjelder de fleste
Ifølge rapporten kan søkemotorannonser ha en viss innflytelse på folk som ikke bruker Internett ofte. De aller fleste av dem som bruker populære nøkkelord er imidlertid de såkalte «eksisterende lojale brukerne», og for disse har annonsene fint liten nytteverdi.
eBay utførte undersøkelsen ved å fjerne sitt eget navn fra betalte nøkkelord hos søkemotorene Yahoo og Bing, men fortsatte å betale for nøkkelordet som inneholdt eBay-navnet hos Google. Det ble også utført en egen test med nøkkelord uten firmanavn. I begge tilfellene ble konklusjonen at nettsøk-basert markedsføring har minimal effekt på salg.
Rapporten omfatter et representativt utvalg, og eBay mener at resultatene sannsynligvis også gjelder for mange store selskaper som bruker massevis av penger på nøkkelordannonser.
Som svar på rapporten, sier Google at det er store forskjeller mellom annonsørene når det gjelder responsen på annonsene. Google oppfordret annonsørene til å eksperimentere med kampanjene for å finne den optimale løsningen.
Vil du vite mer om virkemåten til Googles søkemotor? Slik fungerer Google-søket
(Kilde: The Guardian)