Til hovedinnhold

De beste spillene på E3 2012

Her er favorittene, overraskelsene og de største skuffelsene fra spillmessen.

Side 1

[Gamer.no]: På en messe så stor som E3 2012 er det ikke rent få inntrykk og opplevelser man sitter igjen med. Tre hektiske messedager er proppfulle av avtaler om å få presentert kommende spill, prøve dem med egne hender, og gjerne også slå av en prat med skaperne bak. I tillegg bærer oppkjøringen preg av pressekonferanser på rekke og rad av de største aktørene i spillbransjen.

Årets messe inneholdt få overraskelser for våre utsendte, men storspillene vi kjente fra før stod på rekke og rad, klare til inspeksjon. Nå har Audun Rodem, Øystein Furevik og Marius Kjørmo satt sammen personlige lister over de spillene som skilte seg ut. I tillegg forteller gutta om de størte oppturene og nedturene fra Los Angeles.

Husk: Vi samler alle reportasjer fra E3 2012 på egen temaside

Audun Rodem

Først ut er vårt nyansatte trønderalibi, som aldri hadde vært på E3 før i år.

Watch Dog (360, PS3, PC)

Lanseringsdato: Ikke kjent

Årets E3-hit for min del imponerte med sine ambisjoner og lovnader. Hvem kan vel ikke like en åpen verden der man kan bruke ett altomspennende nettverk for å oppnå det man vil? Trenger du stoppe en flyktende person? Ja, men så hack deg inn i bynettverket og skap trafikkaos, eller hev overgangsbroer da vel! Akkurat nå virker mulighetene endeløse, og jeg gleder meg til å se mer i tiden som kommer.

På en messe dominert av oppfølgere viser Ubisoft at de tør satse hardt på en ny og spennende idé. Watch Dog kan ende opp med å bli ett av de beste spillene på lenge.

Se også: Ni minutter spillscener fra Watch Dogs
Les mer om Watch Dogs

Beyond: Two Souls (PS3)

Lanseringsdato: 1. kvartal 2013

Jeg har alltid higet etter nye og alternative opplevelser i spillmediet. Da Heavy Rain gjorde sitt inntog i 2009 var jeg en av de som simpelthen elsket illusjonen av konsekvens, på tross av at spillet hadde flere svakheter. Med Beyond: Two Souls virker det som om Quantic Dream med David Cage i spissen ønsker å videreføre flere av tankene bak Heavy Rain. Og med Ellen Page som hovedrolleinnhaver er spillutvikleren flere skritt nærmere målet sitt om å kombinere film og spill.

Dersom Beyond: Two Souls makter å innfri sine ambisjoner om å gå dypere inn på tanken om hva som egentlig skjer etter livet, tror jeg dette kan bli ett spill det er verdt å oppleve.

Se også: Trailer for Beyond: Two Souls
Les også: Sniktitt på Beyond: Two Souls

Far Cry 3 (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 6. september 2012

Da Ubisoft avduket Far Cry 3 under E3 i fjor var jeg henrykt. Med en uvanlig sterk dialog, blandet med en øy spekket av karakter og mystikk, var dette ett av de spillene jeg gledet meg mest til før jeg satte meg på flyet til Los Angeles. Årets visning bygget stort sett videre på fjorårets, med galskap og heftig action bak hver eneste palme. Den Joker-lignende antagonisten Vaas imponerer også, og måten han leker med protagonisten Jasons psyke på er oppslukende.

Som den mest interessante førstepersonsskyteren på veldig lenge er Far Cry 3 ett av de spillene jeg ser mest frem til i høst.

Les også: Sniktitt på Far Cry 3
Se også: Presentasjon av Far Cry 3 på E3 2012

Borderlands 2 (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 21. september 2012

For å være helt ærlig syntes jeg det første Borderlands-spillet knaket litt i sammenføyningene. Historien var møl, sjefskampene likeså, og alt for mange av oppdragene handlet om å løpe fra ett sted til ett annet. Likevel var grunnopplevelsen såpas god og engasjerende at jeg pløyde gjennom hele greia — helst i firspann — på jakt etter stadig bedre våpen. Med oppfølgeren virker det som om Gearbox har beholdt det som fungerte og kastet ut slammet, og det lille jeg rakk å prøve av spillet under E3 vitnet om at vi står ovenfor en betydelig bedre tur til Pandora denne gangen.

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og lade opp kontrollerne. Det kan godt hende vi snakker om årets kompisspill her.

Les også: Sniktitt på Borderlands 2
Les også: — Borderlands 2 får en helt annen dybde

Assassin’s Creed III (PC, 360, PS3, Wii U)

Lanseringsdato: 31. oktober 2012 (4. kvartal for Wii U)

Når vi nå har sagt vårt siste farvel til Ezio Auditore og Italia, kjenner jeg at jeg er klar for nye utfordringer. Under årets E3 greide Ubisoft å selge meg på idéen om et nytt snikmordereventyr satt under den amerikanske revolusjonen, med saftige sjøslag, nye kampmuligheter, og en flunkende ny figur. Snikmorderen Connor virker også å være en interessant vri på Hashshashin-konseptet, med en tomahawk som sitt ikoniske våpen.

Jeg trodde egentlig at jeg hadde gått lei Assassin’s Creed nå, men etter å ha sett spillet på messen er jeg klar for mer snikmorderaction i Animus.

Les også: Assassin's Creed bruser med fjærne
Se også: Syv minutters spilløkt fra Assassin's Creed III

Opptur

Dersom du studerer listen ovenfor en gang til ser du kanskje at over halvparten av spillene kommer fra én utgiver. Ubisoft imponerte meg mer enn noen annen utgiver dette året, med et godt og variert utvalg kremtitler som jeg ikke kan vente med å få fingrene i.

Ubisoft vant også overlegent når det kom til pressekonferansetevlingen med både stil, overraskelser og show, og unngikk for en gangs skyld den litt kleine tonen de tidligere har vært kjent for.

Les også: Spennende E3-overraskelse fra Ubisoft

Nedtur

Nintendo hadde én viktig oppgave under E3 dette året: de skulle overbevise et samlet spillpublikum om at Wii U er en konsoll man bare ha når den kommer senere i år. For min del labbet jeg vekk fra årets pressekonferanse uten den helt store entusiasmen eller kjøpegleden. Jeg har ingen interesse av å spille fjorårets spill på nytt akkurat nå, og selv om Pikmin 3 og Mario-bonanzaen er fristende, kunne Nintendo godt gitt meg flere og mer nyskapende grunner til å kjøpe den nye konsollen.

Til høsten har Nintendo en stor jobb foran seg med å vise at Wii U blir mer enn bare en mellomlanding før neste konsollgenerasjon.

Kommentar: Vi forventer mer enn dette, Nintendo

Side 2

Marius Kjørmo

Så er det historikerens tur til å fortelle hvilke spill han har best minner fra under årets E3-opphold.

Dishonored (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 12. oktober 2012

Noe av det jeg liker aller best er spill som gir meg muligheten til å gjøre egne valg. Arkane Studios forsøker med Dishonored å lage en verden som legger til rette for akkurat dette. Spillet gir deg et mål, og mange ulike verktøy. Det er opp til spilleren hvordan man skal oppnå målet. Spillet er også krydret med en spennende steampunk-setting, og en rekke overnaturlige egenskaper. Jeg gleder meg til å snike meg rundt og snuse opp ledetråder om menneskene som snart skal få et ublidt møte med skjebnen.

Dishonored fremstår som kjærlighetsbarnet til Hitman og BioShock, og er helt klart en av mine store favoritter under årets E3.

Les også: Sniktitt på Dishonored
Se også: Trailer for Dishonored

The Last of Us (PS3)

Lanseringsdato: I løpet av 2013

Ved første øyekast lignet det skummelt mye på Uncharted, men det viste seg å være noe helt annet. Mange spill har tidligere forsøkt å la deg spille gjennom en historie med to spillfigurer, hvor den ene henger på slep. Sjelden har det vært en suksessoppskrift, men i The Last of Us kan det se ut til at de har knekt koden. Forholdet mellom de to hovedpersonene, kombinert med den brutale realismen i Naughty Dogs visjon av post-apokalypsen, ser ut til å love et filmatisk og engasjerende eventyr.

Det er ikke mange konsolleksklusive titler lenger, men de få som er det skal være flaggbærerne for sine respektive spillemaskiner. Ofte klarer de ikke leve opp til forventningene skapt av det enorme PR-apparatet rundt dem. Så langt ser det ut til at det imponerende The Last of Us kan stå på egne ben.

Les også: Sniktitt på The Last of Us
Les også: Se Uncharted-studioets nye storsatsing

Crysis 3 (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: I løpet av 2013

Skytespill har aldri vært inne på topp fem-listen over mine favorittsjangre, men av og til blir man bare blåst bort av hvor nydelig noe ser ut. Crytek har skapt seg et navn ved nettopp å produsere spill som er så estetisk imponerende at du mister pusten av å se på. Spillmessig virker i grunn Crysis 3 å være ganske ordinært. Muligheten for å gjøre seg usynlig, kombinert med den høyteknologiske buen, gir Profeten noen artige triks. Likevel er det omgivelsene som stjeler showet. Å se hovedpersonen i intense kamper med mange fiender i vannfylte, urbane jungelområder var en mektig opplevelse, og Crytek viser igjen hvordan kunst og teknologi går hånd i hånd i det mest engasjerende underholdningsmediet vi har.

Det eneste jeg ikke gleder meg til er å se hvor utilstrekkelig datamaskinen min er når Crysis 3 kommer ut. Det kommer jo også til konsoll, men noen spill hører hjemme på en PC.

Les også: Sniktitt på Crysis 3
Se også: Crytek presenterer spillet på E3 2012

Star Wars: 1313 (plattformer ikke kjent)

Lanseringsdato: Ikke kjent

LucasArts benyttet E3 til å annonsere den neste tilveksten på det som vel må være verdens største underholdningstre. Jeg elsker Star Wars-universet. Jeg elsker også spillopplevelser med moralske gråtoner som er myntet på voksne spillere. I Star Wars: 1313 er det akkurat dette jeg skal få. Spillet er et samarbeid mellom flere studioer internt hos LucasArts og de ønsker å skape en opplevelse som kombinerer det beste innen spill, film og spesialeffekter. I dette spillet er det skitne dusørjegere som dominerer og kanskje får vi se en side av Star Wars som vi har fått lite innblikk i tidligere.

Star Wars 1313 kom overraskende på. Det var svært gledelig, men foreløpig hadde de lite å vise frem. Nysgjerrigheten min er likevel tirret. Vis meg mer, LucasArts!

Les også: Mørkt og voksent Star Wars-spill avduket
Se også: Spillscener fra Star Wars 1313

Metro: Last Light (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 1. kvartal 2013

Ålreit, jeg innrømmer det. Jeg digger post-apokalyptiske verdener. Med Metro 2033 skisserte 4A Games opp et interessant scenario. Livet i den russiske undergrunnen fortsetter I Metro: Last Light, og det er minst like mange ville muterte monster som tidligere. Dette er på sett og vis et skytespill, men de holder fokus på det å skape en skremmende opplevelse. Du vet aldri hva som venter bak neste sving, men du kan være ganske sikker på at det er rimelig skummelt. Når de nå gjør enkelte justering basert på hva som funket best fra forgjengeren, lover det svært bra for det russiske skrekkskytespillet.

Det er færre og færre spill som rendyrker det skumle og skremmende. Selv om jeg er ei stor pyse så elsker jeg når det går kaldt ned over ryggen min. Skumle spill er engasjerende spill, derfor gleder jeg meg til returen til den russiske undergrunnen.

Les mer om Metro: Last Light her

Opptur: Ubisoft

Årets E3 hadde få store overraskelser å by på. De som virkelig slo på stortromma var Ubisoft som trolig leverte sin sterkeste E3 noen sinne. Assassin's Creed III imponerte med sitt nye fokus på den amerikanske frigjøringskrigen, og Far Cry 3 ser ut til å bli en psykedelisk deilig affære. De hadde også klart å holde det imponerende Watch Dogs hemmelig. I tillegg hadde de en sterk tilstedeværelse både hos Microsoft og Sony, og de ser ut til å være den tredjepartsutvikleren som satser hardest på Wii U. Ubisoft angrep på alle fronter og dersom noen skal krones til vinneren av E3 2012, må det bli den franske spillgiganten.

Les også: Se hele pressekonferansen til Ubisoft på nytt

Nedtur: Dead Space 3

Jeg liker Dead Space. Da det første spillet kom ut var det en modig tittel fra EA som på mange måter reetablerte en spillopplevelse som best karakteriseres med slagordet fra Alien: «In space no one can hear you scream». Det som ble vist frem av Dead Space 3 hadde ikke noe igjen av denne følelsen. Det var ikke skummelt og du var ikke alene. Vi fikk se to spillere samarbeide om å bekjempe svære sjefsslemminger. Spillet fremstår nå som en stor actionorgie, et tredjepersonsskytespill som blander like mengder Gears of War og Lost Planet: Extreme Condition. Det kan godt være at det blir en underholdende smørje ut av det, men det er ikke det jeg vil ha fra Dead Space. Jeg håper at det finnes noe av kjernen igjen i spillet som bare ikke ble vist frem, men presentasjonen av Dead Space 3 ble min største skuffelse under årets E3.

Les også: Dead Space 3 med samarbeidsmodus

Side 3

Øystein Furevik

Førdianeren vår er stort sett opptatt med å holde nynorskspråket i live, med Øystein er vanskelig å be når en spillmesse står for døra.

Metal Gear Rising: Revengeance (PS3, 360)

Lanseringsdato: Ikke kjent

Det er litt vanskeleg å finne ord for nøyaktig kor kult Metal Gear Rising: Revengeance er. Det er som om eit tidleg designmøte enda med at Hideo Kojima kasta henda i været medan han spytta ut «Nei, føkk it, vi gir faen», og som konsekvens auto-godkjende alle spinnville påfunn den smågalne gjengen hos Platinum Games skulle klare å koke opp.

Revengeance har ikkje berre eit ultrabarskt namn, men det har ein helt som bokstavleg talt let deg utføre alle dei banale stuntsa du så langt berre har sett i ein velregissert filmsekvens frå eit tidlegare Metal Gear Solid-spel. Her kan du bruke rakettar som trappetrinn, og presisjonskutte fiendane til tusen små og særs delikate bitar. På toppen av det heile ligg eit suverent kampsystem som skrik «kom og spel meg!» Eg er på veg kjære, eg er på veg.

Les også: Sniktitt på Metal Gear Rising: Revengeance
Se også: Trailer for Metal Gear Rising: Revengeance

DmC: Devil May Cry (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: 14. januar 2013

Om du er ein av dei som hatar DmC berre fordi det heiter DmC, Dante har svart hår, og det er laga av Ninja Theory kan du berre klappe igjen munnen din til du har prøvd spelet og har belegg for å uttale deg. Denne dristige og nye vrien på Devil May Cry-universet er kanskje kontroversiell, men den er samtidig laga av folk som verkeleg veit kva dei driv med.

Spelet er ei fryd å spele, og byr på eit detaljert og variert kampsystem som let deg halde komboane gåande så lenge du har fiendar på skjermen. Med absurde og motbydelege sjefskampar, beinsolid action, og ei historie som ser ut til å kunne by på både drama og den herlege og arrogante humoren serien er kjend for, ser alt ut til å liggje til rette for eit formidabelt slag både om, på og for himmel og helvete.

Les også: Ekspertspillere bistår Devil May Cry-teamet
Se også: Trailer for DmC: Devil May Cry

Tomb Raider (PC, 360, PS3)

Lanseringsdato: Januar 2013

Det nyaste eventyret til Lara Croft er eit markant vendepunkt for serien. I staden for å halde fram med å sende ei barmfager og spretten dame med bein i nase ut på atter eit eventyr etter tapte skattar, let Crystal Dynamics Naughty Dog få lov til å ta over den stafettpinnen med sin Uncharted-serien.

I Tomb Raider møtet vi ei ung, uerfaren og redd Lara Croft. I løpet av spelet vil ho gjere seg dei erfaringane som vil forme ho til å bli den eventyraren ho ein gong vil bli. Alt tyder på at dette blir eit mørkt, dystert og intenst spel der ditt viktigaste mål ikkje er dagens skatt, men å overleve. Mot stadig verre odds må Lara kome seg heilskinna gjennom den eine situasjonen meir hårreisande enn den andre, og noko skamfull må eg innrømme at eg ser fram til å sjå Lara lide.

Les også: Ny start for Lara Croft
Se også: Trailer for Tomb Raider

Beyond: Two Souls (PS3)

Lanseringsdato: I løpet av 2013

Med Beyond: Two Souls tek Davig Cage og Quantic Dream formelen dei fann opp med Heavy Rain eitt solid steg vidare. Borte er dei ulike hovudpersonane, og tilbake står ei ung jente og eit spøkjelse. Dette ser ut til å bli eit uhyre stemningsfullt og intenst spel. Eg har ikkje fått gleda av å sjå så frykteleg mykje, men det eg har sett har gjeve meg ein enorm appetitt.

Beyond: Two Souls tek det beste frå Heavy Rain, og kombinerer det med meir tradisjonelle kontrollar. Sjølvsagt får vi konteksthandlingar, men dei ser ut til å ha blitt tona ned slik at berre det essensielle står igjen. I tillegg har spelet nokre heilt nye mekanikkar som let deg bruke spøkjelset til å ta kontroll over både gjenstandar og folk.

Les også: Sniktitt på Beyond: Two Souls Se også: Trailer for Beyond: Two Souls

ZombiU (Wii U)

Lanseringsdato: Ikke kjent

At eg skulle dytte eit zombiespel opp på topplista mi hadde eg aldri trudd. Eg er sånn passe tåleleg lei vandrande lik, og det skal noko til for å engasjere meg på den fronten. ZombiU ser derimot ut til å gjere alt riktig, sjølv om namnet er ei kriminell handling.

I dette spelet må du vandre noko sakte rundt i falleferdige område der zombier kan lukse rundt eit kvart hjørne. Det spesielle med ZombiU er korleis spelet brukar Wii U sin kontrollar for å skape eit markant lag med uhygge. Skal du ned i inventaret, sjekke ei kasse, eller dirke ein lås må du sjå bort frå TV-en og ned på den vesle skjermen på kontrollaren. Dette er alt som skal til for å få deg til å forstå at du er veldig sårbar. Eitt bitt er nok til at du er død, så det er best å passe seg litt.

Les også: Sniktitt på ZombiU
Se også: Teaservideo for ZombiU

Opptur

Wii U. Eg skal innrømme eg har vore skeptisk til denne nye maskina frå legendariske Nintendo. Inntill eg fekk maskina i hende sjølv, og kunne sjå og kjenne korleis dette vidunderet av ein kontrollar kan brukast, var eg usikker på potensialet.

Men no har eg sett lyset, for å seie det slik. Med Wii U-kontrollaren kan ein oppnå heilt nye opplevingar. Om det så er nervepirrande sjekking av ryggsekken i ZombiU, litt hjelp til ein kamerat i New Super Mario Bros. U, eller rytmiske plattformsekvensar i Rayman: Legends, har maskina mange herlege moglegheiter å by på. Det beste er derimot kanskje det enklaste. Skulle nokon ville ta over TV-en medan du har ei økt, kan du berre plugge inn øyreproppar i Wii U-kontrollaren, fetse auga til kontrollaskjermen, og halde fram der.

Les også: Dette avslørte Nintendo på årets E3-messe

Nedtur

Vald. Det var uhyre mykje vald på E3 i år, og ikkje berre folk som skyt eller slår kvarandre til døde i karikert form. No ser det ut til at seriøse utviklarar kappast om å lage dei mest groteske dødsanimasjonane som viser flest mogleg unødvendige detaljar av korleis innmaten i ein kropp reagerer på eit brått og brutalt lufttrykk.

Det makabre høgdpunktet kom under Sony sin pressekonferanse på tampen av Last of US-demonstrasjonen. Javisst ser spelet bra ut, men sorry, det er noko alvorleg gale med spelpublikumet når det som lettast skal få fram den største applausen er eitt av dei mest grafiske dødsfalla vi har sett i eit spel, nokon gong. Vi lev i ei verd der ein naken kropp blir sett på som tabu of fyfy, medan vald og øydeleggjing er den heilage gral. Eg må innrømme at eg skjemst.

Husk: Vi samler alt fra E3 2012 på egen temaside

annonse