Tesla åpner superlader midt i Oslo sentrum
Fire nye ladestasjoner i Oslo, men ingen i øst eller sør.
Tesla skal bygge en ny superladestasjon i Sentrum P-hus i Oslo. Stasjonen vil ha 18 ladestolper ved åpning i sommer, og Tesla varsler at muligheten ligger der til å utvide til 40 ladestolper på sikt.
I tillegg vil det være 6 såkalte Destination Chargere, som i praksis bare er vanlige ladepunkter med alt fra 3 til 22 kilowatt effekt - ment for dem som har anledning til å lade over natten eller skal stå parkert en stund.
Onepark, som drifter Sentrum P-hus, sier også at de vil oppgradere effekten på de 20 eksisterende ladestasjonene (som alle biler kan bruke) i parkeringshuset fremover. Disse har i dag en blanding av 3,6 kW, 7,2 kW og 22 kW, og Onepark ser på om de førstnevnte stasjonene kan oppgraderes til 22 kW.
Tesla-eiere som vil lade i parkeringshuset slipper for øvrig ikke unna vanlig parkeringsavgift, som for Sentrum P-hus er 38 kroner per påbegynt halvtime eller maksimalt 380 kroner for 24 timer.
Sentrums-stasjonen blir heller ikke den eneste oppgraderingen for Tesla-eiere i og rundt hovedstaden fremover. Tesla melder nemlig at det kommer ytterligere tre superladere i Oslo-området fremover: En ett eller annet sted i nærheten av Ullevål stadion (Oslo North), en på Skøyen (Oslo West Central) og en i Lysaker-traktene (Oslo West).
– En prøveordning
Alle disse tre skal være klare innen første kvartal 2022, ifølge Tesla. Fra før har Tesla varslet superladere på sentrale lokasjoner i byer som Bergen, Stavanger og Trondheim, som alle åpner senere i år.
Hensikten er blant annet å gjøre hverdagen bedre for Tesla-eiere som ikke har tilgang til lading hjemme.
– City Supercharging-programmet er en prøveordning for å se om Supercharging kan være en del av løsningen som gjør det enklere å være elbileier i byene, skriver Tesla i en melding.
– Hvorfor ingen Supercharger i Oslo øst eller sør? Er alle Tesla-kundene konsentrert på vestkanten?
– Vi har valgt å bygge midt i sentrum for å ha en sentral og praktisk beliggenhet som er tilgjengelig for hele hovedstaden. I tillegg til tidligere nevnte stasjoner planlegger vi ladestasjoner på Lørenskog og Skedsmo også, begge forventes åpnet i tredje kvartal i år. Innspill fra norske Tesla-eiere er viktig når vi planlegger nye Supercharger-stasjoner. Dersom det er etterspørsel etter flere Supercharger-stasjoner i andre deler av byen, vil vi selvsagt undersøke mulighetene for å få på plass dette, sier Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Tek.no.
I tillegg til Oslo-stasjonene sier Tesla at de øker utbyggingsambisjonene for superladernettverket i 2021, med nye ladestasjoner. De er følgende:
- Hønefoss (4. kvartal)
- Elverum West (4. kvartal)
- Lillehammer Central (3. kvartal)
- Rødberg (4. kvartal)
- Geilo (4. kvartal)
- Hemsedal (4. kvartal)
- Nordfjordeid (1. kvartal 2022)
- Ørsta/Volda (1. kvartal 2022)
250 kilowatt
Alle nye superladestasjoner Tesla bygger nå er av V3-typen, som kan levere inntil 250 kilowatt. Det er blant de kraftigste laderne du finner langs veiene, kun slått av Ionity, som kun tilbyr 350 kW-ladere, og noen få 350 kW-ladere fra andre tilbydere.
Selv om Tesla skrudde opp prisen med rundt 50 prosent tidligere i år er Supercharger-nettverket fortsatt rimeligere enn de fleste andre hurtigladeløsninger i Norge. Tesla tar i gjennomsnitt 2,57 kroner per kilowattime, mens ladetilbyderen Recharge, som nylig endret sine lynladepriser, tar nesten det doble: 5 kr/kWh.
Hos nevnte Ionity må du ut med 8,40 kr/kWh om du ikke kjører en bil fra et merke som har en egen Ionity-avtale. Da kan prisen være så lav som under 2 kr/kWh.