Tek.no

Nyhet

Sharp stanser egen TV-fabrikk – begynner å lage munnbind i stedet

Enorm etterspørsel krevde omprioritering.

Bilde tatt hos en munnbind-fabrikk i Kina.

Reuters
2 Mar 2020 13:49
annonse

Den japanske skjermprodusenten Sharp sier de pauser produksjonen på en av sine fabrikker i Japan for å lage munnbind i stedet. Landet sliter med å dekke opp for den enorme etterspørselen etter munnbind etter coronaviruset kom.

Fabrikken i Kameyama blir vanligvis brukt til å produsere store LCD-paneler til TV-er. Dette er arbeidsmiljøer som allerede krever enorm renslighet, og Sharp sier derfor deres fabrikk er ekstra godt egnet til å midlertidig produsere ansiktsmasker.

Selskaper sier de vil kunne ha en daglig produksjon på rundt 150.000 masker mot slutten av måneden, og 500.000 når produksjonen er i full gang senere.

Sharp, som er eid av den taiwanske Apple-partneren Foxconn, har ennå ikke sagt noe om pris eller hvor maskene skal distribueres.

Ikke anbefalt av FHI

Det er svært vanlig å se mennesker gå rundt med munnbind i Japan, og det blir ofte båret av forkjølede eller syke mennesker for å unngå sykdomsspredning. Coronaviruset har skapt en økt etterspørsel i landet, og de fleste butikker i Japan har sett seg nødt til å sette begrensninger på hvor mange munnbind hver kunde får kjøpe.

annonse

Her i Norge er også flere butikker utsolgte for munnbind, selv om Folkehelseinstituttet (FHI) mener det ikke har noen hensikt:

– Det er en kulturell greie i deler av Asia at man bruker mye munnbind når det går ulike virus som influensa. Men det er ingen gode holdepunkter for at det har noe for seg, sa overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet til VG i januar.

Han sa ved samme tidspunkt at FHI aldri har anbefalt folk i Norge å bruke munnbind.

– Det kommer vi heller ikke til å gjøre, sier han.

Det har ikke stoppet nordmenn fra å hamstre munnbind, og apotekene i Norge ser ut til å tømmes:

– Vi er tomme på hovedlageret vårt nå. Vi har det i bestilling, men fordi leverandøren sliter litt med å møte den enorme etterspørselen, så tar det litt tid å få dette inn igjen, sa kommunikasjonssjef i Boots Norge, Anne Margrethe Aldin Thune i forrige uke til NRK.

annonse

Les også