Til hovedinnhold

Mer om Sonys 2010-nyheter

TV-er

I forbindelse med CES-messen i forrige uke lanserte produsentene bøttevis av nye produkter i lyd- og bildekategorien. Sony var intet unntak, og vi fikk nylig mulighet til å kikke nærmere på mange av produktnyhetene fra selskapet ved et pressearrangement i København.

De nye TV-ene

Vi har allerede kjapt nevnt Sonys nye TV-modeller, men kan nå bringe mer inngående informasjon.

Bare for å oppsummere vår tidligere sak, så har Sony altså valgt å dele opp TV-ene sine i fire kategorier. og i år tenker Sony litt annerledes – for er det nødvendigvis slik at dem som ønsker den beste mulige bildekvaliteten også er dem som vil ha den råeste designen og alt mulig av ekstrafunksjonalitet?

De ulike seriene og hvilke "segmenter" de rettes mot
  • Signature range: LX-serien. Dette er flaggskipene med 3D-støtte (leveres med to par briller og har integrert sender). Sidemontert LED.
  • Presence range: NX-serien. Disse TV-ene har et minimalistisk design som Sony kaller "Monolithic". Rettes mot dem som setter ekstern design foran ytelse. Sidemontert LED.
  • Cinematic range: HX-serien. Rettes mot dem som er ute etter beste mulig bilde, men ikke bryr seg så mye om design og ekstra funksjonalitet. Sidemontert LED, bakmontert LED eller tradisjonelt CCFL-baklys. Modellene HX900/800 er såkalt 3D-klare, hvor briller og sender er ekstrautstyr.
  • Essential range: EX- og BX-seriene. Mer budsjettvennlige modeller. CCFL-baklys.

Vi kikket litt nærmere på NX800, som tilhører Prescence-serien. NX800 kommer enten som 40" eller 52" og er ustyrt med 200 Hz, Bravia Internet Video, DLNA, WLAN, USB-inngang og har altså kantmontert LED.

Det er liten tvil om at designen er svært lekker, og uten at vi denne gangen har vurdert bildekvaliteten inngående, virker også den lovende. Men ingen konklusjoner trekkes på den fronten før TV-en er testet grundig.

Sony Bravia NX800 i aksjon (klikk for større bilde)

Prisen er derimot ikke like hyggelig. 40-tommeren har en veiledende pris på 17 000, mens 52-tommeren er priset til 25 000.

HX700 (under) kan bli populær, hvis bildekvalitenten faktisk viser seg å være like god som vi fikk et inntrykk av. Den mangler riktignok LED-baklys, men har Sonys nyeste panelteknologi, Bravia Engine 3, 200 Hz, DLNA og Bravia Internet Video. Tilgjengelige størrelser er 40" og 46". Veiledende priser er henholdsvis 13 000 og 16 000, men vi forventer at reell utsalgspris i norske nettbutikker blir en god del lavere.

HX700

Ingen 3D-demo

Noe skuffende måtte vi konstatere at det ikke var noe fungerende 3D-oppsett tilgjengelig for demonstrasjon denne gangen, men vi kommer tilbake til dette ved en senere anledning. Ett par 3D-briller vil for øvrig koste et sted mellom 1000 og 1500 kroner, og vil kun kunne brukes på Sonys egne TV-er.

Fokus på kant-LED

Sony fokuserer på kantmontert LED dette året, og begrunner valget i at skjermene da kan gjøres tynnere. Det er riktig nok, men hittil har det likevel vært slik at bakmontert LED med lokal dimming har hatt mulighet for den beste bildekvaliteten. I løpet av året kommer derfor Sony og andre produsenter med kantmontert LED med mulighet for lokal dimming. De første modellene ventes på forsommeren, bl.a. i Sonys HX-serie, og Sony kaller teknikken for "Dynamic Edge LED".

Illustrasjon: Forskjellen på baklys med CCFL og kant-LED

Den eneste modellen Sonys 2010-sortiment med direkte bakmontert LED med lokal dimming er HX9. Sony kaller denne teknologien for "Intelligent Dynamic LED".

Oversikt over ulike modeller og hva slags LED-baklys de benytter

Nettfokus

Ellers fokuserer Sony langt mer på nett-innhold i sine TV-er i 2010, og ifølge Sony er nettvideo "den 4. tuneren" i TV-ene. Youtube-støtte er nå på plass, og TV-ene oppskalerer Youtube-video tålelig bra. Du kan legge til dine egne favoritter, enten det er snakk om nett-innhold, DLNA-ressurser eller annet, og bla gjennom disse som om du blar gjennom tradisjonelle TV-kanaler.

Noen fullstendig nettleser-funksjonalitet er imidlertid ikke aktuelt enda ifølge Sony. Grunnen er at det krever for mye prosesseringskraft – man vil i praksis trenge å integrere en nett-PC i TV-en, og det øker ifølge Sony utsalgsprisen for mye.

Bla gjennom favorittressursene dine

Lydprodukter

I strupen på Bose

Sony viste frem et rykende ferskt Ipod/Iphone-anlegg, RDP-XF100IP, som er ment å konkurrente direkte mot tilsvarende produkter Bose. Førsteinntrykket vårt er godt, lyden virker å være bra balansert med svært god bassgjengivelse, størrelsen tatt i betraktning.

Oppladbart batteri, fjernkontroll og FM-radio er en del av pakka. Tilgjengelighet er ventet i juli og veiledende pris er satt til 2500 kroner.

Sony RDP-XF100IP

Vi kom også over et surround-anlegg med helt mikroskopiske høyttalere kombinert med en subwoofer med innebygget forsterker, DVD-spiller og FM-radio. Byggekvaliteten på satelittene virket svært god, men systemet var dessverre ikke klart for demonstrasjon, så vi kommer tilbake med en nærmere test.

Dette er smått!

Systemet har iallfall fått navnet HT-IS100 og skal komme i salg i mai. Veiledende pris er satt til 5400 norske kroner.

Hodesett

MDR-RF4000RK er et nytt sett trådløst og digitalt hodesett som absolutt virket lovende med tanke på lydkvaliteten, uten at vi gjorde noen grundig lyttetest denne gangen.

Ladingen foregår automatisk når du plasserer settet i dockingstasjonen. Når du tar på deg hodesettet skrur lyden seg automatisk på.

MDR-RF4000RK

En ulempe med digital RF-overføring er at rekkevidden går ned fra ca 100 til 30 meter, men det bør uansett holde til de fleste formål.

Veiledende pris er satt til 150 Euro, så vi forventer en pris rundt 12-1300 kroner inkl. mva. her til lands. Settet kommer i salg i april.

High-end til Norge

Vi fikk også mulighet til å lytte til Sonys mest påkostede høyttalere, SS-AR1. Bestykningen er doble 20 cm-basser, 13 cm mellomtone og 2,5 cm diskant. Høyttalerne veier inn på 57 kilo per stykk og er bygget i saktevoksende japansk lønn.

Koichiro Iwama i Sony viser bl.a. frem SS-AR1 (til høyre)
Følg Audiovisuelt på Twitter

Uten å overdrive låt det helt hinsides, men det er også prisen – nemlig 13 000 Euro – per STYKK! Uansett skal herlighetene nå være på vei til norske butikker.

Spørsmål, kommentarer eller innspill? Vil du vite mer om en konkret modell? Del det gjerne med oss andre i forumet! Vi sitter på masse informasjon og bilder.

annonse