Tek.no

Nyhet

Sonos kutter oppdateringer for gamle produkter

Den første generasjonen Sonos Play:5 er blant produktene som ikke lenger får programvareoppdateringer fra og med mai.
Sonos
22 Jan 2020 07:40

Fra og med mai vil en rekke av Sonos’ gamle produkter ikke lenger få programvareoppdateringer, melder selskapet i et blogginnlegg.

Produktene det dreier seg om er følgende: de opprinnelige Zone Player-modellene, Connect (produsert til og med 2015), Connect:Amp (produsert til og med 2015), den første generasjonen Play:5 (opprinnelig kalt Zone Player S5), CR200 og Sonos Bridge.

«Strukket til grensene»

Sonos forklarer kuttet med teknologien er kommet så langt at prosessorkraften og minnet i disse gamle produktene kommer til kort. Produktene vil fortsatt fungere som før, men altså ikke få nye oppdateringer.

– Uten nye programvareoppdateringer vil tilgangen til tjenester og generell funksjonalitet i lydsystemet på sikt bli forstyrret, spesielt etter hvert som partnerne utvikler teknologien sin, melder Sonos.

Les også
Forbrukerrådet kritisk til Sonos’ oppdaterings-kutt: – Det går på viljen, ikke evnen

Tilbyr rabatt mot at du kaster produktet

Programvarekuttet er tilsynelatende andre del i Sonos’ anstrengelser for å få kunder med gamle produkter til å fornye høyttalerne sine. Nylig lanserte de et innbytteprogram som ga 30 prosent rabatt på et nytt produkt hvis du «byttet inn» et gammelt Sonos-produkt.

Sonos fikk imidlertid en viss kritikk for at innbyttet fører til at det gamle produktet settes i «resirkuleringsmodus» – som i praksis sletter all data ombord og gjør produktet ubrukelig.

Ber deg levere dem inn

I en epost til kunder påpeker Sonos imidlertid at alle produktene i Sonos-systemet bruker samme programvare, og at hvis du har et system med både «foreldede» og moderne produkter koblet sammen, vil heller ikke de moderne produktene få oppdateringer etter mai.

Sonos opplyser gjennom sitt norske PR-byrå at de vil gjøre det mulig for kunder å skille eldre og moderne produkter, slik at de moderne produktene fremdeles kan motta oppdateringer, samtidig som de eldre produktene fremdeles kan brukes. De sier de vil komme med flere detaljer før sommeren.

Sonos vil heller ikke ha produktene kundene bytter inn tilbake, men ber deg i stedet om å levere dem til resirkulering. Hvis du ikke har en resirkuleringsmulighet i nærheten, tilbyr de likevel å betale for at du kan returnere produktet til dem.

– Ideelt sett ville alle produktene våre vart evig, men for nå er vi begrenset av eksisterende teknologi. Vårt ansvar her er tredelt: bygge produkter som varer lenge, alltid se etter måter å gjøre produktene våre mer miljøvennlige gjennom materialer, innpakning og vår forsyningskjede og å ta ansvar for å hjelpe deg med overgangen når produktene nærmer seg slutten på sitt brukbare liv, skriver Sonos, som også fremhever at 92 prosent av produktene de noen gang har solgt fortsatt er i bruk.

Les også
Bose legger ned butikkene sine i Europa og USA
annonse

Les også