Tek.no

Nyhet

Forbrukerrådet: – Norske mobilkunder betaler mest og bruker minst

Manglende konkurranse gjør at du må punge ut for relativt lite data, viser undersøkelse.

Illustrasjonsbilde.
Telenor, Fredrik Hagen/NTB Scanpix/Forbrukerrådet/montasje
20 Des 2019 11:15

I Norge har vi to teleoperatører som kontrollerer 90 prosent av markedet: Telenor og Telia. Det har lenge vært rettet et søkelys mot denne situasjonen, for den manglende konkurransen fører til lavere datamengder og høyere priser for forbrukerne – noe operatørene har blitt straffet for flere ganger allerede. Den manglende konkurransen har også ført til en regelrett nyhetstørke på mobilabonnementsfronten i Norge.

Nå har Forbrukerrådet også kommet på banen, og konkluderer i den nye undersøkelsen «Kundeinntekter og datatrafikk i det nordiske mobilmarkedet» med følgende: norske mobilkunder betaler mest og bruker minst sammenlignet med våre nordiske naboer.

Dette er ikke snakk om små forskjeller heller; ser vi på tallene Forbrukerrådet har regnet seg frem til er det store forskjeller på såvel prisnivå som forbruk i Norge sett mot Sverige, Danmark og Finland:

Datamengder brukt i de nordiske landene, månedlig forbruk per kunde.
Forbrukerrådet/skjermdump
Prisnivå for de nordiske landene, månedlig inntjening per kunde.
Forbrukerrådet/skjermdump

– Opplagte konsekvenser av at to aktører har 90 prosent markedsandel

Inger Lise Blyverket, Direktør i Forbrukerrådet.
Gøril Furu

Forbrukerrådet er ikke nådige i sin kritikk av Telenor og Telia i undersøkelsen. Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket mener at de to gigantene ikke anstrenger seg nevneverdig for å gjøre noe med situasjonen eller øke konkurransen, og nærmest samarbeider om å holde prisene høye og datapakkene lave.

Blyverket sier også at det er helt opplagte konsekvenser av at disse to aktørene har 90 prosent markedsandel, og feier altså av veien tvil om at det er andre, utenforliggende årsaker til at situasjonen er som den er her på berget abonnementsmessig. Heller ikke høye hastigheter, som operatørene ofte har unnskyldt seg med for å forklare prisene, biter på Forbrukerrådet som argument:

– Det blir også ofte pekt på høye hastigheter i norske mobilnett, som svar på høye priser. Og det er vel og bra at det går kjapt. Samtidig er det greit å minne om at det ofte går fort på veien når det er lite trafikk, sier Blyverket.

Dette er på ingen måte noe vi ikke har dekket her på Tek tidligere heller. Dette har vært en pågående situasjon i mange år, og da vi undersøkte forskjellene i 2016 var konklusjonen mer eller mindre den samme som Forbrukerrådet har nå: samme operatør, mindre datapakke og dobbel pris i Norge.

Andre mobilaktører, som nå nedlagte Hello, har også vært på banen med kritikk av duopolet og spådommer om fri bruk av data på mobilen. Så langt er det en fjern drøm.

Tjener fett på situasjonen – men det kan regjeringen sette en stopper for

Telenors hovedkontor på Fornebu.
Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Også Aftenposten har dekket saken, og skriver at at heller ikke argumentet om utbyggingskostnader kan forklare det enorme pris- og datagapet vi ser i Norden. Tidligere nevne Forbrukerrådet-direktør Blyverket påpeker at inntjeningen per kunde i Norge er veldig god for Telia og Telenor, og at dette til syvende og sist handler om overskudd og å gjøre god butikk. Dette sier mobilanalytiker Fredrik Jungermann i analyselskapet Tefficient seg enig i.

Til Aftenposten sier han at det er helt feil å påstå at man er nødt til å ha høye priser for å kunne investere i nettet i Norge, og at selv om han skjønner at Telia og Telenor ønsker å tjene penger så blir det helt feil å hevde at disse pengene kanaliseres tilbake i bedre nett. Til dét er fortjenestemarginene til de to operatørene altfor gode, hevder han.

Telias hovedkontor i Nydalen.
Telia

Kombinasjonen høy pris og lite data gir også sammenlignbart mye lavere trafikk på nettet i Norge enn i andre land, så det har egentlig ikke mye å si hvor raskt eller robust nettet er når så få faktisk bruker det samtidig (relativt sett).

Det er imidlertid litt lys i enden av tunnellen her: regjeringen ønsker bedre konkurranse i markedet. Nettopp derfor varslet den tidligere i høst at den ville legge frem en egen stortingsmelding om konkurransesituasjonen i mobilmarkedet, noe Forbrukerrådet hevder de «...venter utålmodig på». Blyverket understreker alvoret i situasjonen:

– Vi trenger myndigheter som aktivt fører tilsyn og legger til rette for reell konkurranse. Vi håper digitaliseringsminister Nikolai Astrup blant annet ser på kostnader ved å leie plass i nettene, og hva som skal til for å få på plass et fullverdig, tredje mobilnett, sier hun.

Myndighetene, med Astrup i spissen, er for øvrig fortsatt av den oppfatning at Telenor er den dominerende aktøren i Norge, og har nylig foreslått at selskapet skal reguleres også i årene fremover.

Telenor og Telia uenige i kritikken

Ikke overraskende er ikke hverken Telenor eller Telia spesielt begeistret for kritikken. Helena Turcato, kommunikasjonsrådgiver i Telia, mener det er vesentlige forskjeller på de ulike nordiske markedene:

– I Norge har alle mobilkunder fri fart i alle sine abonnement. Det har man ikke i f.eks. Finland hvor selskapene differensierer seg på hastighet. Derimot har nesten alle abonnement i Finland såkalt «unlimited data», altså fri databruk.

Turcato forklarer videre at et ensidig fokus på pris kan virke ødeleggende på markedet, og gi forbrukere et dårligere tilbud:

– At prisnivået er ulikt i ulike land henger sammen med flere faktorer. Ja, det koster mer å bygge samfunnskritisk mobilnettinfrastruktur i Norge, og man må dessuten tilpasse forretnings- og prismodeller til konkurransen, forbruksvaner og etterspørselen i det enkelte land man opererer i. Det gjør at man vil se ulike strategier i ulike land. I enkelte av våre naboland har et ensidig fokus på pris delvis ødelagt muligheten for bærekraftig inntjening for infrastruktureierne, noe som gjør det vanskelig å investere videre i markedet. Det tjener ikke forbrukerne på i det lange løp, sier Turcato.

Anders Krokan, konstituert kommunikasjonsdirektør i Telenor.
Telenor

Anders Krokan, konstituert kommunikasjonsdirektør i Telenor, nevner flere av de samme poengene på spørsmål fra oss:

– Konkurransen handler ikke bare om pris, men også dekning, hastighet, kvalitet og sikkerhet. Særlig i Danmark har konkurransen over flere år presset aktørene til å skvise prisene, noe som går ut over inntjeningen og rammer investeringsevnen. Ensidig fokus på pris hemmer innovasjon og reduserer tjenestekvaliteten.

Krokan fortsetter med å påpeke at det ikke bare er mobiltjenester som dyrere i Norge enn i resten av de nordiske landene, og at dette henger sammen med et generelt høyere lønns- og prisnivå her på berget. Han peker også på to andre faktorer som bidrar til økt pris for norske kunder. Først og fremst at Norge er et krevende land å bygge mobilnett i, med spredt bosetning og mye krevende terreng. Dernest vil også Telenor tilby et større tilbud enn bare mobilnett, og dét koster også penger, sier han.

Krokan poengterer også at Telenor har dobbelt så mange basestasjoner i Norge som i Danmark.

Uansett argumenter virker ikke Forbrukerrådet å være spesielt imponerte, og med den kommende stortingsmeldingen og et politisk ønske om endring i konkurransesituasjonen blir det spennende å se hvordan det hele utvikler seg.

Les også
Huawei vrakes – Ericsson skal levere 5G-nettet hos Telenor
annonse

Les også