Selger flere mobiler og nettbrett enn PC-er
...til tross for at Lenovo er verdens største PC-produsent.
Salget av PC-er har gått nedover lenge, og før sommeren kunne IDC melde om den største nedgangen i PC-salget på tjue år (hardware.no). Det merker også Lenovo, som ifølge Gartner nå har gått forbi HP som verdens største PC-produsent. Lenovo kjøpte opp IBMs PC-divisjon i 2005.
Men selv om Lenovo er verdens største PC-produsent, er veksten innenfor mobile enheter nå så kraftig at den kinesiske produsenten faktisk selger flere mobile enheter enn PC-er.
Ifølge New York Times mer enn doblet Lenovo salget av smartmobiler i kvartalet som sluttet 30. juni. I tillegg til å selge 11,4 millioner mobiltelefoner solgte Lenovo også 1,5 millioner nettbrett.
80 prosent av mobiltelefonene Lenovo selger, selges i Kina. Kun Samsung er større på mobiltelefoner i Kina. Men nå forsøker Lenovo å utvide satsningen internasjonalt.
Lenovos toppsjef Yang Yuanqing sier at markedet for de mest avanserte mobiltelefonene, som domineres av Samsung og Apple, viser tegn på å mettes. Billigere mobiltelefoner fra kinesiske produsenter som Lenovo, Huawei og ZTE vokser raskere.
– Endringen i markedet er til fordel for Lenovo og vår forretningsmodell. Markedet går fra "premium" til "mainstream. Det går fra modne markeder til nye markeder", sa Yang Yuanqing i en konferansesamtale med analytikere, ifølge New York Times.
Spekulasjoner om BlackBerry-bud
Det har vært spekulert i om Lenovo vil kjøpe mobilprodusenten BlackBerry, som sliter med synkende markedsandeler og synkende aksjekurser. BlackBerry er nå til salgs, og vurderer å ta selskapet av børs.
Lenovo ønsket ikke å kommentere ryktene, men gjorde det klart at de ikke kom til å basere seg kun på organisk vekst – det vil si å vokse på egen hånd. I selskapets kvartalspresentasjon skriver Lenovo at de har en solid finansiell posisjon, og at de vil fortsette å se på muligheter for å vokse gjennom oppkjøp.
Les også: Helsvart for BlackBerry
(Kilde: New York Times)