YouTubes nye barne-app serverer barna reklame
Nå får de krass kritikk.
For en måneds tid siden lanserte Google en egen barneversjon av YouTube for Android-nettbrett. Den skulle ifølge selskapet selv gjøre det tryggere for barn å bruke YouTube, uten fare for å komme over upassende filmer for voksne.
Nå skriver imidlertid Gizmodo at flere store interesseorganisasjoner i USA har klaget inn den nye YouTube-appen til Federal Trade Commission (FTC), grunnet skjult reklame i nettbrett-appen.
Lange McDonald's-reklamer
For eksempel får barna enkel tilgang til McDonald's sin egen YouTube-kanal. Her finner de en rekke promo-videoer som selskapets markedsavdeling har laget. Dette er som lange reklamefilmer, men som kanskje ikke gjenkjennes som reklame av barn.
En av promo-videoene tar for eksempel for seg spørsmålet «Hva er McNuggets laget av?», besvart av hamburgerkjeden selv. Her får barna se Grant Imahara, tidligere programleder for det populære programmet Myhtbusters, på rundtur i fabrikken. Videoen inneholder også flere klikkbare linker som tar barna videre til nettsidene til McDonald's. Det er bare én av YouTube Kids-kanalene som har fått fått interesseorganisasjonene til å reagere.
I fjor måtte Yelp og TinyCo ut med 450 000 dollar for å slippe en rettssak for noe av det samme, skriver The Guardian. Det kan være god nok grunn til at Google bør ta klagen seriøst.
Bakgrunn: YouTube lanserer en app for barn »
(Kilder: Gizmodo, The Guardian)