Til hovedinnhold

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Vedhogst og dyrehageblodsport er noen av godbitene fra august.

Side 1

[Gamer.no]: Når vi nå sprader inn i september måned og det som etter alle solemerker blir en kald høst, er det særlig én ting jeg gleder meg til: å kunne spille mer med god samvittighet. Det er litt vanskelig å sette seg ned med en lengre eller kortere spillopplevelse når sola truer med å smelte vindusglasset og resten av den sosiale kretsen helst vil sleike sol. Derfor er det godt å nå kunne sette seg til rette i godstolen, kanskje under et pledd, med iPaden balansert på kneskålene, mens regnet pripler ned.

Denne måneden har vi et blandet utvalg av alt du kan tenke deg. Først og fremst: takk til Erlend Sekkelsten for å ha pekt ut en åpenbar mangel under forrige måneds anbefalingssak (selv om han stavet twitter-navnet mitt feil). For å bøte på savnet har vi fått presset inn det etterlyste katastrofespillet denne måneden. Vi finner også en hurv med andre godbiter, med alt fra basketballmoro til tømmerhugging å kose seg med.

Gasketball

Sjanger: Arkade Pris: Gratis (21 kr for hele spillet) Type: iPad Utvikler: Mikengreg Kan lastes ned her

Hvordan overfører du følelsen av å sikte inn en basketball til en berøringsskjerm? Vel, for det første er det lurt å begrense seg til et todimensjonalt plan for å gjøre siktingen lettere. Så er det også smart å legge til arkadeelementer, slik at det hele ikke bare handler om å slenge en ball i et nett.

Nettopp dette er det Mikengreg, skaperne av Gasketball, har forstått. Det lekende lette og intuitive kontrollsystemet gjør at det å flikke ballen med akkurat riktig styrke blir en treningssak mer enn en tilfeldighet. Ved å introdusere et system der ballen må sprette innom vegger, suse gjennom tyngdekraftpunkter og unngå kappsager for å nå kurven for man også injisert variasjon inn i det som kunne ha vært en tannløs ballkastesimulator.

Som vanlig er i mobilspillverdenen belønnes du med inntil tre stjerner basert på antall skuddforsøk. Når noen av de senere brettene byr på noe som nærmer seg pinball-bord, blir det også litt vanskelig å suse gjennom med perfekt score hver gang.

En grei lokal flerspillermodus krydres også med en interessant onlinemodus der man bygger brett og utfordrer motstandere. Det har ikke lykkes meg å sveive i gang en kamp så langt, så aner ikke helt hvordan modusen fungerer. Enspilleropplevelsen er uansett god nok til å i det minste prøve ut spillet.

Gasketball: 8/10 Svært godt

Fluid Football

Sjanger: Sport Pris: Gratis (14 kr for alle brettene) Type: Universal (Android-utgave kommer) Utvikler: Gray Cooper Media Kan lastes ned her

Fotballfans har ikke lidd noen nød på mobilspillfronten det siste halvåret. Etter altoppslukende New Star Soccer (som for øvrig fikk en omfattende gratisoppdatering for ikke så lenge siden) kom klassikerkavalkaden Score! Classic Goals. Kumpan-spillet Fluid Football føyer seg nå inn blant disse mobiltolkningene, og makter å oversette fotballen til berøringsskjermen på en god måte.

Nok en gang er opplevelsen dog kondensert ned til målsituasjoner. Du får tre krav som helst bør oppfylles, og så sender du pasninger, passer deg for offside og smekker ballen i mål. Det er først og fremst kravene til antall pasninger og tidspresset som sørger for utfordringen.

Enkle berøringskontroller med trykk og sveip gjør at ballspillet er under din kontroll hele tiden. Faktisk minner det hele tidvis om mobilklassikeren Flight Control der du sender spillerne i sine baner for legge opp det perfekte innlegget. At du har muligheten til å sette opp tempoet gjør også underverker for opplevelsen når enkelte lange ballpasninger kan bli litt trege.

Noen ganger kan kontrollene dog føles litt uhåndterbare, og spillet tror av å til at du vil at spilleren skal løpe når du egentlig vil sende en pasning eller et skudd. Et litt banalt uttrykk ødelegger ikke så mye for opplevelsen, men det hadde ikke skadet med et litt penere ytre. Fluid Football troner ikke på toppen blant fotballspillene på App Store, men er godt nok til å være verdt tiden.

Fluid Football: 7/10 Godt

McPixel

Sjanger: Gåteløsning Pris: 21 kr (Det finnes også en gratis lite-utgave) Type: Universal Utvikler: Sos Kan kjøpes her

Månedens mest originale innslag kommer i form av McPixel. Her er en merkverdig blanding av pek-og-klikk-eventyr og krav om hurtige løsninger slik vi finner i WarioWare-spillene og i Half-Minute Hero.

Se for deg at du har 20 sekunder på deg til å ufarliggjøre en bombe i et eventyrspill. Du klikker på ting, prøver å finne den logiske løsningen, men tidspresset tar deg igjen. Det er akkurat dette som skjer i McPixel. Når du velger hvilket kapittel du vil spille, havner du på en liste med seks scenarioer. Om du ikke klarer å løse problemet kastes du bare inn i neste scenario.

Når du endelig får summet deg og forstår den merkverdige logikken som ofte ligger bak gåtene, går det hele plutselig som en drøm. I begynnelsen er det hele litt mer frustrerende, men fremdeles engasjerende. Det at du aldri taper, men kan prøve om og om igjen til du forstår hva spillet ønsker av deg passer ypperlig.

Det er egentlig ikke lett å forklare hvorfor McPixel fungerer som det gjør på bare 200 ord, men det er verdt en titt om du er på jakt etter noe du aldri har sett før, og ikke vegrer deg for humoristiske og abstrakte gåter.

McPixel: 7/10 Godt

The Curse

Sjanger: Gåteløsing Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Mojo Bones Kan kjøpes her

The Curse er et hjernetrim-spill av den gode gamle typen Her finner du gåter som krever logisk tankegang, matematiske ferdigheter og geometrisk pusling. Stort sett finner du du fleste sjangerklisjeene her.

Gåtene er pakket inn i et halvdøvt plott der det viser seg at du har sluppet ut en ånd fra en bok. Målet er da å fange han inn igjen ved å løse de mange gåtene som du må tenke deg gjennom.

I begynnelsen føles disse gåtene relativt enkle, og du suser gjennom som om du skulle være mensa-medlem. Etter en stund møter du derimot en gåtebelagt stålvegg av intrikate regnestykker, ordgåter og logiske nøtter som setter deg fast. Da er det faktisk litt slitsomt at den eneste formen for et hintsystem er skjult bak mikrotransaksjoner. Du må faktisk kjøpe hint.

Om du klarer å se forbi denne noe spekulative bruken av mikrotransaksjnoer er The Curse likevel et forseggjort gåtespill som du godt kan spille over lengre tid. Presentasjonen er spennende og stemningsfull, og selv om det historiske rammeverket føles litt meningsløst gjør det at spillet ike bare blir en ekke gåter på en snor. Er du litt småfan av spill som Professor Layton-serien og Puzzla Agent-spillene er det bare å hoppe inn.

The Curse: 7/10 Godt

Jack Lumber

Sjanger: Arkade Pris: 14 kr Type: Universal Utvikler: SEGA Kan kjøpes her

Etter at bestemoren led en traumatisk død da et tre falt over henne har tømmermannen Jack Lumber næret et sitrende hat til skogvekstene. I et forsøk på hevn kapper han ned alt av furu, eik og bjørk han kan komme over for å finne det ene treet som er ansvarlig for at han nå er alene — ja, bortsett fra de mange skogsdyrene han drar med seg hjem etter tømmerhogsten da.

Jack Lumber minner kanskje mest om Fruit Ninja. Målet er å kappe tømmerstokker som flyr over skjermen i to. Når du trykker på skjermen for å initiere kappingen sakker tiden, slik at du kan tegne opp en god kuttelinje, men du må gjøre alt med en drabevegelse.

Etter hvert som du kommer til nye brett oppstår det nye utfordringer. Noen tømmerstokker må hugges flere ganger, noen kan kun kuttes en bestemt vei, og til og med knusbare flasker med lønnesirup flyr tidvis over skjermen. Det blir aldri kjedelig, og det er alltid noe nytt bak hver sving.

Spillet oser over av leken sjarm, og den enhetlige stilen gjør mye for å fange spilleren. Mellom hvert brett er det mye humor å spore, og særlig den snakkesalige beveren som har plantet seg mitt på hyttegulvet er en vinner.

Jack Lumber: 9/10 Klassisk

På neste side kan du lese om ytterligere 5 spill »

Side 2

Spectromancer HD

Sjanger: Kortspill Pris: 28 kr (14 for iPhone-utgaven) Type: iPad og iPhone Utvikler: Three Donkeys Kan kjøpes her

Den enkleste måten å beskrive Spectromancer HD på er å kalle deg Magic: The Gathering light. Det betyr dog ikke at spillet er dårligere enn sin sjangerbror, bare ikke like komplekst. Her slipper du kortsamling, stokkbygging og andre trauste sjangerelementer, og kan i stedet fokusere på det som egentlig betyr no: selve kampene.

Hver spiller begynner kamprunden med et kort av hver av de fire elementene, i tillegg til et kort basert på klassen. Du bruker så kortene til å nedkjempe fienden ved å legge de ut på spillområdet. Det finnes to korttyper: monstre og magiske formler. Førstnevnte slår fra seg helt til de blir felt, mens sistnevnte kan brukes én gang.

Dybden kommer i form av enhetenes spesialegenskaper og formlenes effekt, noe som sørger for at spilleren må tenke strategisk på hvilke kort som fungerer godt sammen. Det er likevel ikke så komplisert som det kan virke, og allerede etter et par runder i enten kampanjemodusen eller enkampsmodusen begynner du å få taket på det.

Spectromancer HD er pent, men støtter dessverre ikke retinaoppløsningen på den nye iPaden. Musikken er heller ikke noe å skryte overdrevent av. Inklusjonen av flerspiller, både lokalt og over nett, er hyggelig, men det litt tungvindte sammenkoblingssystemet gjør at nettkamper ikke er helt optimale.

Spectromancer HD: 7/10 Godt

Puzzle Craft

Sjanger: Byggespill Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Chillingo Kan kjøpes her

Av og til dukker det opp et spill du vet du burde mislike. Et spill som er så gruelig enkelt, der mål og mening er diffuse, og der alt du trenger å gjøre er å bygge noe til å bli gradvis større. Puzzle Craft er et slikt spill, så hvorfor misliker jeg det ikke?

Du bygger din egen by opp ved å sanke inn korn og mat, samt grave etter mineraler. Etter hvert som byen vokser får du tilgang til nye verktøy og bygninger som letter på sankearbeidet. Selve sankingen foregår på en separat skjerm der du tegner linjer mellom tre eller flere av samme type ting, for eksempel korn, kyllinger eller mineraler.

Minispillet er enkelt, men krever akkurat nok av spilleren til at det ikke føles redundant. Stadig låser du opp nye ting å sanke inn, og verktøyene blir mer og mer viktige for prosessen. Du dras rett og slett inn i en dopaminspiral som baserer seg på å låse opp nye ting, sanke, låse opp nye ting, sanke, men det blir litt for enkelt. Jeg skulle gjerne sett at det var et mer komplisert minispill som drev det hele.

Merkverdig nok følte jeg meg aldri presset til å benytte meg av mikrotransaksjnoene — spillet har funnet den magiske balansen der det lett holder å punge ut den lille engangssummen. Når Puzzle Craft i tillegg har et sjarmerende ytre, er det toppen av kransekaka. Nei, det er nok ikke noen direkte klassiker, men det er svært vanskelig å legge fra seg.

Puzzle Craft: 6/10 Nokså godt

Mikey Shorts

Sjanger: Plattform Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: BeaverTap Games Kan kjøpes her

Plattformspill har som regel et stort problem på berøringsskjermer. Mangelen på følbare knapper kan føre til at man trykker feil og lander i avgrunnen. Noen få spill har greid å overkomme dette hinderet, kanskje mest merkbart League of Evil. Nå kan også Mikey Shorts føyes til på denne eksklusive listen.

På tross av det überteite navnet makter nemlig Mike Shorts å by på et speedrun-plattformspill av ypperste klasse. Her er det nemlig ingen avgrunner, ingen fiender som kan skade deg. Alt handler om hurtigheten, flyten i det hele. På veien mot målet skal du også vekke statuer til live og sanke inn mynter for å få maks uttelling.

Etter et par runder i historiemodusen låser du også opp en utfordringsmodus. Her raser klokken nedover i stedet for oppover, slik at du har en bestemt tidsfrist på deg til å komme deg i mål. Plattformfølelsen er herlig, og Mike hopper, flyter og lander akkurat slik du forventer.

Det mest skuffende med Mikey Shorts er nok det platte utseendet. Selv om brettene skifter ham av og til koker det hele stort sett ned til rene fargeforandringer. De opplåsbare hattene er heller ikke verdt å skrive hjem om. Men med god plattformfølelse i helt greie brett er Mikey Shorts lett å anbefale.

Mikey Shorts: 7/10 Godt

Zookeeper Battle

Sjanger: Puslespill Pris: Gratis Type: Universal Utvikler: KIiteretsu Inc. Kan kjøpes her

Er det én ting det ikke skorter på på App Store er det match-3-spill. Den uhyre populære sjangeren fikk et godt fotfeste tidlig i mobilspillenes barndom, og har ikke sluppet taket siden. De fleste er bare oppgulp av hverandre, men av og til kommer det et originalt lysglimt i søkelyset. Forrige måned var det ypperlige 10000000 — denne måneden er det Zookeeper Battle.

Her er det geniale at du ikke spiller omgangene i et vakuum. Hver kamp foregår over nett mot en motstander. Målet er å matche tre eller flere dyr — noen av dyrene gir angrepspoeng mens andre gir forsvarspoeng. Først spiller du en runde med en tidsfrist. Så utspiller det seg en automatisert kamp mellom din og din motstanders avatar, der den med flest poeng vinner.

I tillegg er det flere gjenstander du kan ta i bruk som kan påvirke utfallet av kampene. Litt surere er det at spillet har implementert et system som gjør at du tidvis må vente på å få lov til å spille en kamp til — eller punge ut for å få spille mer. Heldigvis går det på det meste bare seks minutter før du kan spille en ny kamp, og du kan lade opp opp til seks kamper mens du er borte.

Du stiger eller synker i kamppoeng etter som du vinner eller taper kamper, noe som gjør at hvert eneste tap føles som et personlig nederlag. Men det er svært avhengighetsskapende, og kampene er så raske å enkle at det er enkelt å suse gjennom fire-fem på en gang.

Zookeeper Battle: 8/10 Svært godt

Emergency

Sjanger: Strategi Pris: 28 kr Type: Universal Utvikler: BeaverTap Games Kan kjøpes her

Hvordan hadde du taklet en nødsituasjon, for eksempel en stygg bilkolisjon, dersom du måtte lede redningsarbeidet? I Emergency får du prøvd deg som redningsleder, og må dirigere ambulansepersonell, brannvesen og andre instanser for å håndtere nødsituasjonen så godt som mulig.

Dette skjer i scenarioer med stadig økende vanskelighet. I begynnelsen får du en god opplæring i hvordan systemene virker, men etter hvert som spillet utvikler seg blir det mer og mer å holde styr på. De ulike redningsinstansene er også avhengige av hverandre — for eksempel må politiet hjelpe med å fjerne nysgjerrige kikkere slik at ambulansepersonalet kan komme seg frem dit de skal.

Det går litt tregt i enkelte av scenarioene til tider, og du kan bli frustrert over at krisesituasjonspersonalet ikke virker å ha noen form for intelligens. Figurenes animasjon kunne også godt ha vært litt mer gjennomført — akkurat nå ser de ut som om de hører hjemme i sanntidstrategispill fra begynnelsen av 90-tallet. Dette blir likevel bare litt småpirk i det som er et spennende og anderledes spillkonsept.

Emergency: 7/10 Godt

Gå tilbake til første side »

annonse