To av ti bruker bank-apper
Og mobilbankkundene er mer fornøyde, viser fersk måling.
Alle de store, norske bankene tilbyr mobilbank som en tjeneste til sine kunder. Fra før har både SMS-bank og kontofon vært populære tjenester, men i det siste har bankene også lansert egne apper. EPSI Norge presenterer nå en fersk kundetilfredshetsundersøkelse for bankbransjen.
I fjor brukte bare 15 prosent av norske bankkunder mobilbank via apper. Den ferske målingen fra EPSI Rating viser at tallet nå har steget til 19 prosent –nesten to av ti nordmenn. Bankkundene bruker i snitt mobilbank to ganger per uke, ifølge EPSI-målingen.
Yngre kunder ivrigst
Ikke overraskende er det bankkunder i aldersgruppen 18-29 år som er ivrigst når det gjelder bruk av mobilbank. I denne aldersgruppen er tilfredsheten betydelig større blant de som bruker mobilbank sammenlignetmed de som ikke gjør det. 75,5 poeng mot 71,8. Over 75 poeng anses å være høyt eller veldig høyt i EPSI-målingen.
I aldersgruppen 60+ er imidlertid kundetilfredsheten enda større. Hele 81,4 poeng blant de seniorene som har kastet seg over mobilbank - mot 73,3 poeng blant de som bruker bank på gamlemåten.
Riktignok er det omtrent halvparten i aldersgruppen 18-29 år som bruker mobilbank, mens det kun er snakk om en liten prosentandel av seniorene som gjør det samme. De yngre kundene som bruker mobilbank er for øvrig mer tilfreds enn de som ikke bruker mobilbank.
Les også: Mobilbank snart mer populær enn nettbank
– Mobilbankkunder mer lojale
Flere banker har gode mobilapplikasjoner til iOS, Android og Windows Phone. Dette er tilsynelatende med på å knytte et tettere forhold mellom bankene og kundene.
– Jevnt over så ser vi at mobilbankbrukere er mer lojale. Man er tettere knyttet til banken, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge til Mobilen.no.
På spørsmål om hvilken mobilbank som har flest brukere svarer Høst at de ikke har publisert så mye data på dette i undersøkelsen, men:
– Det kan se ut til at det er Fokus Bank.
– Ekstremt viktig for oss
Fokus Bank når ikke opp til Skandiabanken eller Terra-Group på kundetilfredshetsmålingen til EPSI Rating i henholdsvis personmarkedet og bedriftsmarkedet. Imidlertid virker det altså som om de har truffet veldig godt på mobilsatsningen sin.
– Mobile plattformer er ekstremt viktig for oss å være tilstede på, hvor brukeropplevelsen står høyt. Det vi ser nå er en modernisering av banken, sier Roar Morset, direktør for forretningsutvikling i Fokus Bank, til Mobilen.no.
– Etter lanseringen av mobilbanken ser vi en voldsom adopsjon i markedet. Det stiger kraftig på kort tid. I juli ble ca. 20 prosent av våre kunders onlinetransaksjoner gjort via mobil- og brettbank, sier han.
Online kundemøter på nettbrett
Morset hevder at mobilappen er veldig godt egnet som "dagligbank i lomma;" mens nettbrett-appen kanskje brukes mer når man setter seg ned for å se over finansene. Dette er noe av grunnen til at Fokus Bank har valgt forskjellig grensesnitt på appene sine, selv om du som bruker "kjenner deg igjen".
– Hvordan ser du for deg at bruk av mobilbank vil forandre seg de neste par årene?
– Vi har bare så vidt sett starten, også når det gjelder bedrift. Jeg tror vi blant annet vil se kundemøter online via tablet innen to år, svarer Morset.
– Mobile transaksjoner steg med 500 prosent fra mars 2011 til juni 2012. Det sier litt. På tablet var veksten på 200 prosent, avslutter Fokus-direktøren.
Fokus Bank var for øvrig først ute i Norge med en "fullblods brettbank" til iPad, som vi testet i desember 2011:
Les også: Slik er Norges første brettbank
(Kilde: EPSI Rating, Fokus Bank)