Tek.no

Nyhet

Stadia-sjef til Tek: Steg én er å bevise at vi er bedre enn konsoller. Steg to er å ta over spillverden

Google
Niklas Plikk
26 Okt 2019 16:00

Denne høsten åpner Google dørene for sin ekstremt ambisiøse spilltjeneste Stadia. Går alt som Google håper vil det være starten på en ny æra for spill, hvor vi slutter å forholde oss til spillmaskiner og konsoller for å spille spillene våre. I Googles fremtidsvisjon strømmes spill direkte fra nettskyen, rett til mobilen, TV-en, PC-en eller nettbrettet du har foran deg. Alltid tilgjengelig, uansett hvor du er. Alt du trenger er et abonnement, nettilkobling og en spillkontroller.

Tanken er som sagt ekstremt ambisiøs, men ifølge Jack Buser, Game Director for Google Stadia, kommer det til å fungere.

– Jeg har vært med i Stadia-teamet hos Google i fire år nå, og i årevis har jeg hørt det samme spørsmålet. «Kommer det til å fungere?» Ja, sier jeg. Det kommer til å fungere. Men jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å tro, og det er også derfor vi har tatt det med til store messer for å la folk prøve selv. Vi har vist frem Stadia med krevende spill som krever umiddelbare reaksjoner, som Doom Eternal og Mortal Kombat, og det funker, sier Buser til Tek.no.

Det er størrelsen som teller

Google

Vi har fått en halvtimes videointervju med spillsjefen, som snakker omtrent tusen ord i minuttet til tross for at klokken så vidt har passert 07:00 i California. Entusiasmen er smittsom, men vi forsøker å hale ut noen detaljer om hvordan Google kan lykkes der så mange andre har feilet:

Det har vært flere selskaper som tidligere har vist frem spillstrømming over nettet, men alle har hver sine begrensninger. Hva er annerledes nå? Hvorfor skal Google lykkes når andre har feilet?

Det er en rekke ting som gjør at vi kan love disse tingene. Det hele skyldes skalaen på infrastrukturen Google har over hele verden. Skalaen vi opererer på er vanskelig å forstå, men nettverket vårt strekker seg over hele verden. I praksis er det som et privat nettverk med våre egne fiberoptiske kabler mellom hver eneste server vi har. Signaler sendes i lysets hastighet og opplevelsen blir like bra som om du har en boks i stua, koblet rett til TV-en, sier Buser.

Han sier ideen om Stadia kom fra en av ingeniørene deres, som jobbet med deres «ytre nett», altså serverne som står nærmest kunder. Han skal ha sett hvor lav forsinkelse det faktisk var mellom sluttbrukerne og serverne, og øynet nye muligheter:

– Han var en gamer, så hans umiddelbare tanke var «Hva hadde skjedd hvis vi puttet en spillmaskin her? Ville det gjort spillstrømming mulig?». Så da testet vi det. Det første spillet vi prøvde var Doom, laget av våre venner hos ID (et spillselskap, red.anm.), og jeg kunne bare ikke fatte det. Det fungerte faktisk! Det var da jeg forstå at vi virkelig kunne gjøre dette, og at det faktisk kunne gå, forteller Buser.

sitat"jeg kunne bare ikke fatte det. Det fungerte faktisk!Jack Buser, Game Director for Google Stadia"

Buser peker også på at kombinasjonen av infrastrukturen selskapet har verden over, og produkter som YouTube, Chrome og Chromecast, setter dem i en unik posisjon.

– Vi har verdens største videotjeneste, YouTube, vi har verdens mest populære nettleser, Chrome og strømmepinnen Chromecast Ultra – alt sammen snakker sammen for å levere en spillopplevelse helt ulikt det du har prøvd før.

Norsk spillekspert: – Google løser et ikke-eksisterende problem

Spørsmålet er kanskje om det Google tilbyr noe brukere ønsker, og om det vil være verdt prisen. Ansvarlig redaktør for spillnettstedet Pressfire.no, Jarle Hrafn Grindhaug, skrev i en kommentar i sommer at Google forsøker å løse et problem som er nesten ikke-eksisterende:

– Det kan virke som om Google tror at spillverden er misfornøyde med å spille på pc eller konsoller, noe som er en noe merkelig analyse av markedet, skriver Grindhaug.

Han skriver at seks år med abonnement hos Stadia – den omtrentlige levetiden til en spillkonsoll – vil koste 7128 kroner. Det er bare for strømmekvaliteten, og ikke spillene du må kjøpe i tillegg.

– Det er riktignok billigere enn en PC som leverer samme opplevelse, men nærmere dobbelt så dyrt som en av dagens konsoller – sannsynligvis også dyrere enn de kommende konsollene. Men da kan du naturligvis ikke spille «Destiny 2» på mobilen eller nettbrettet ditt ..., skriver Grindhaug.

En ny type spill

Google

Så hva slags spillopplevelse er det Stadia egentlig kan by på? Både Sony og Microsoft har avslørt nok detaljer om sine kommende spillkonsoller til at vi vet det blir noen virkelige beist. Begge snakker om spilling i 4K og opptil 120 bilder i sekundet, og lastetider skal bli minimale ved hjelp av rask SSD-lagring. Hva har Stadia å stille opp med?

– Først og fremst vil mennesker kunne få tilgang til spill på en helt ny måte. Jeg er selv en beta-bruker i dag, og så lenge jeg har med meg håndkontrolleren kan jeg spille en runde på TV-en før jeg drar på jobb og fortsette der jeg slapp i lunsjpausen ved å åpne opp en ny fane i nettleseren på jobb-PC-en. Spillkonsoller har tidligere toppet på rundt 100 til 150 millioner brukere. Vi vil nå milliarder!

Google

Men det er bare steg én. Vi har så vidt begynt å se på hva som kan komme senere. Så fort vi kommer oss forbi høy oppløsning, rask bildeoppdatering og lav forsinkelse, er det andre ting vi kan fokusere på. Det første er enorme flerspillerverdener. I dag stopper de fleste spillene på rundt 100 mennesker på ett spillområde. Med Stadia, siden alt er koblet til våre private servere, kan vi lage så store verdener vi vil. Ingen begrensning. Tusen spillere ... Titusener av spillere på skjermen samtidig. Det er virkelig ingen grenser, gliser Buser.

– Et annet eksempel er integrasjonen vår med YouTube. Forestill deg at du ser på venner spille et fotballspill, og du sier «Åh, jeg vil være med!». Du trykker på en knapp, og vips er du i spillet hans. Kanskje styrer du en karakter på fotballbanen, eller motstanderlaget. Akkurat de detaljene kan spillutviklerne bestemme selv.

Buser beskriver YouTube som en gigantisk lobby for spill, og påpeker at det ikke bare trenger å være direktevideoer man kan interagere med:

– Hvis du spiller et «dungeon crawler»-spill og du har fått tak i noe skikkelig epic loot, så vil du kanskje dele det i en video på YouTube. Da kan noen komme et halvt år senere, se videoen og ville oppleve det selv. Da kan spillet rekonstruere nøyaktig det samme scenarioet du befant deg i for en annen spiller, så de også kan kjenne på følelsen.

Buser har nesten glemt at han opprinnelig snakket om konkurrerende spillkonsoller, men kommer til slutt tilbake til poenget sitt:

– Det vi gjør er å frigjøre utvikleren fra en enkel boks, og gir deg kraften til hele Google-nettverket.

Enorme fremtidsplaner

– Dette høres definitivt imponerende ut, om enn litt for bra til å være sant. Men si at det faktisk fungerer, hvor tror du Stadia er om fem år. Eller ti år?

Google

– Vel, det hele begynner nå i november når vi slipper Stadia i 14 land, inkludert Norge. Det første du vil se er at det kommer til å komme mange flere spill. Det er 40 spill ved lansering, men sååå mange spill rett etterpå. Og så er den umiddelbare planen å utvide tjenesten til flere land. Og så, i de neste årene, vil vi se stadig flere spill gjøre ting som bare kan bli gjort på Stadia. Du vil faktisk se hele spill som bare kan fungere på Stadia. Det kommer til å skje relativt raskt. Når det har gått fem år vil hele spillmarkedet se veldig annerledes ut enn det gjør i dag. Hvis du kan se for deg overgangen fra spillkassetter til optisk, og deretter fra offline til online ... Stadia er det neste store hoppet. En revolusjon som viser hva spill kan være for noe.

Buser tar en liten pustepause, før han fortsetter å se inn i krystallkulen:

– Om ti år kan du forvente at vi har klart å spre spillopplevelsen vår til personer som aldri tidligere har kunnet spille. Vi kommer til å være enorme, og ha utvidet spillindustrien langt utenfor der den er i dag. Spill er litt som et språk. I enhver kultur finner du mennesker som spiller spill i en eller annen form. Det er en del av å være et menneske, og å være med på noe som gir den mest avanserte teknologien til mennesker som aldri har spilt et spill før ... Det er det ultimate målet for meg.

Google Stadia blir tilgjengelig for de første brukerne den 19. november. Tek.no vil naturligvis teste tjenesten så fort det er mulig. Følg med!

annonse

Les også