Tek.no

Nyhet

Nå er ID.3-produksjonen i gang

Volkswagen har startet produksjonen av den nye elbilen.

En ID.3 i Max-utgave fotografert da den var innom en av Volkwagens forhandlere i Oslo nylig.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
5 Nov 2019 08:47

Volkswagen ID.3 er ventet å bli én av neste års viktigste elbiler. Den vil få en startpris på under 330.000 kroner her til lands, og for den prisen skal bilen ha en rekkevidde på opp mot 42 mil etter nye målemetoder. Nå varsler selskapet at produksjonen er i gang.

Selskapet har sendt e-post til alle som har forhåndsbestilt med informasjon om produksjonsstarten. Men kapasiteten innledningsvis er ikke høy. Den foregår i en fabrikk som bygges gradvis om fra å huse ren fossilbilproduksjon, og ombyggingen blir først ferdig i 2021, forklarer Volkswagen i e-posten.

Les også
10 av de mest spennende elbilene som kommer i 2020

Skal bygge 1.500 biler per dag

Bilanalytiker Mathias Schmidt melder på Twitter at kapasiteten akkurat nå er på skarve 30 biler per dag. Den skal opp i flere knepp. På vårparten i 2020 skal den være oppe i 800 biler per dag, og når en produksjonslinje nummer to er klar skal den litt mer enn doble seg på nytt til 1.500 biler om dagen.

800 ID.3 per day on one line production over three shifts from Spring 2020. Will increase to 1,500 per day once sec… https://t.co/cNV8DAmauM

Ifølge Schmidt skal det være tre arbeidsskift i gang på de to produksjonslinjene når den når 1500 biler om dagen. Produsenten selv melder at det også vil være 1.700 roboter og førerløse transportsystemer involvert i ID.3-produksjonen.

Signerte bestillinger i 1. kvartal

Bilene som produseres vil bli utlevert fra sommeren 2020. I e-posten fra Volkswagen her til lands skriver de at de forventer å åpne for endelige bestillinger av bilen i løpet av første kvartal 2020. Foreløpig er det kun relativt kostbar kølapp som har vært i salg; for 10.000 kroner kan du sette deg på venteliste for bilen. Alle som har satt seg på ventelisten, eller forhåndsbestilt, skal kunne motta bil i løpet av 2020.

Selv om den billigste versjonen av ID.3 er bekreftet å krype innunder 330.000 kroner her i Norge er det uvisst hva de to dyreste utstyrsnivåene av 1st-bilene vil koste. Den kommer i en basisutgave og i tillegg i variantene Plus og Max. Der Plus-versjonen skal inkludere avanserte LED Matrix-lys som kan ha langlysene permanent på, og passer på å ikke plage motgående trafikk selv. Max-versjonen vil blant annet ha panoramasoltak i tillegg.

Begrensede valgmuligheter

Foreløpig er det kun fire farger tilgjengelig for ID.3 1st. Det er litt uvanlig praksis for Volkswagen. Velger du en ny Golf eller Passat kan du som regel velge blant mange titalls farger, i et kart som nesten er like omfangsrik som det du kan få av en gjennomsnittlig malingsprodusent.

De første ID.3-bilene vil ha samme batteripakke og ytelse alle sammen, med rundt 200 hestekrefter, bakhjulsdrift og 420 kilometers rekkevidde etter WLTP-standarden. Disse bilene får batterier på 62 kilowattimer. Men det kommer også biler med mindre og større batterier og henholdsvis 330 kilometer eller 550 kilometers rekkevidde etter hvert.

Viser frem ny stripete ID-bil

Mens det altså fortsatt gjenstår ganske mye å fortelle om ID.3 har Volkswagen så smått begynt å slippe informasjon om den litt større ID.4-modellen. Den ble såvidt vist frem på bilmessen i Frankfurt tidligere i år, men da med kamuflering, under discolys og bak en glassrute som stadig frostet over og tåkela hele bilen. Ikke så enkel å ta bilde av, med andre ord.

Nå har selskapet vist frem et eget bilde av det som angivelig skal være ID.4, som er vesentlig tydeligere enn før. Her vites ingenting om pris eller slippdato, men tyskerne har sagt at det er 20 elektriske bilmodeller på vei, og at vi kan forvente oss en lansering i halvåret fremover.

annonse

Les også