Tek.no

Nyhet

PlayStation har de mest lojale brukerne

Ny studie hevder Nintendo og Microsoft sliter med brukerlojaliteten.

Illustrasjonsbilde.
oneinchpunch/Shutterstock.com
24 Jan 2020 17:45

Det er liten tvil om at PlayStation-platformen er den mest populære spillplatformen akkurat nå, med PlayStation 4 som den dominerende konsollen. Ja, den ble nylig også den mestselgende konsollen noensinne. Nå viser det seg også at konsollen nyter den høyeste brukerlojaliteten, i alle fall om vi skal tro nettsiden Thegamer.

Nettsiden siterer en ny markedsundersøkelse gjennomført av Best SEO Companies, som konkluderer med at Sonys platform nyter større lojalitet blant brukene enn konkurrentenes platformer.

Med «konkurrentenes platformer» er det i all hovedsak to selskap det siktes til, altså Microsoft og Nintendo. Førstnevnte er ansvarlig for Xbox-platformen mens sistnevnte har sitt Switch/Wii/DS-økosystem. I undersøkelsen svarte 40,7 prosent at de var lojale mot PlayStation-merkevaren, mot 31 prosent for Xbox og 30,4 prosent for Nintendo.

Best SEO Companies

Google Stadia ikke inne på listen

Spill-PC som platform hentet på sin side inn kun 14,7 prosent lojalitet, men så er heller ikke dette helt sammenlignbart fordi dette markedet er spredt over mange merkevarer.

Undersøkelsen fant også ut at mens en av tre var interessert i å kjøpe den kommende PlayStation 5, var kun en av fire interessert i Xbox Series X. Ingen strømmetjenester for spill, så som Google Stadia, fikk innpass på lista, ganske sikkert fordi det enda er veldig få brukere på slike tjenester.

At Sony har høyest brukerlojalitet kommer kanskje ikke som noen enorm overraskelse, i og med at selskapet har vært sterkt på å lansere eksklusive titler til konsollene sine i mange år nå. Dermed må mange i praksis kjøpe en PlayStation-konsoll for å kunne spille mange av de nyeste AAA-spillene – noe Nintendo og Microsoft kun i mer begrenset grad kan tilby.

Les også
Trådløse håndkontrollere for PC: Wow! Én av disse imponerer stort
annonse

Les også