Tek.no

Nyhet

Forbrukerrådet: – Annonsører selger informasjonen din, og det har store konsekvenser

Kan brukes til å påvirke og manipulere deg.

Torstein Norum Bugge, Tek.no
16 Jan 2020 08:45

Forbrukerrådet melder nå om at annonseindustrien står bak omfattende brudd på personvernlovgivningen. Dette kommer frem i en ny undersøkelse rådet har gjennomført, hvor det avdekkes at mange apper samler inn langt mer informasjon og deler denne videre med langt flere enn de egentlig burde.

Først i rekken virker sjekkeappen Grindr å stå, en tjeneste primært rettet mot homofile, lesbiske, bifile og transpersoner. Personvernproblemene er imidlertid ikke begrenset til dette selskapet, og Forbrukerrådet fremhever at dette er et langt mer omfattende problem som involverer hele annonseindustrien.

Påvirkning og manipulering av forbrukere

Det største problemet Forbrukerrådet trekker frem er videresalg av personlig informasjon som kan være identifiserende. Dette gjelder for eksempel Grindr, men også praktisk tilt alle sosiale medier. Informasjon som dette øremerkes, og sendes videre.

Gøril Furu

Kombinert med data fra andre tjenester kan slik informasjon benyttes til å identifisere hvilke personer som har likt hva, deres handlevaner, deres legning, religiøse overbevning eller politiske ståsted – for å nevne noe.

– Det finnes en rekke eksempler på hvordan denne typen informasjon brukes til å manipulere alt fra valg til å målrette spillreklame mot personer med avhengighet, sier Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket.

Melder inn Grindr for brudd på personvern

Forbrukerrådet ber derfor annonsebransjen og myndigheter se på nye finansieringsløsninger for innhold på nettet, ettersom dagens løsning er helt uholdbar og undergraver grunnleggende forbrukerrettigheter.

De har også meldt inn Grindr og en rekke andre tilknyttede selskaper til Datatilsynet for brudd på personvernlovgivningen, og oppfordret forbrukergrupper i 20 andre land til å gjøre det samme.

Dette er for øvrig ikke første gangen dette temaet belyses. FBI har for eksempel bedt myndigheter om å etterforske den populære appen FaceApp, og EU er langt fra fornøyde med Microsofts personvern i Windows og annen programvare. Så har Forbrukerrådet da også vist at slike personvernsaker påvirker tilliten til teknologi og selskaper: tre av fire nordmenn stoler ikke på smarte produkter.

Les også
Facebook-appen brukte kameraet ditt i skjul
annonse