Tek.no

Nyhet

Dette betaler du i gebyr

Vegard Haugen
25 Nov 2009 06:00

Abonnementet du bestiller til din mobil kan se vel og bra ut på kontraktspapiret, med lave ringepriser og lav månedsavgift. Men det samme abonnementet kan ha gebyrer som er sure å måtte betale. Eksempelvis snakker vi om fakturagebyr, nytt SIM-kort, gjenåpning av abonnement, purregebyr og så videre.

Gebyrene varierer noe fra operatør til operatør, selv om noen gebyrer ser ut til å lyde samme beløp hos flere. Vi har tatt på oss økonomibrillene og saumfart mobilmarkedet for skjulte kostnader. I første omgang presenterer vi gebyrene for de fire største operatørene i Norge: Telenor, NetCom, Tele2 og Chess.

Telenor – tilbyr eFaktura
De fleste teknofile nordmenn betaler regninger via nettbank. Da er det surt å måtte betale fakturagebyr fordi operatøren ikke tilbyr eFaktura. Heldigvis tilbyr de aller fleste operatører nå eFaktura, også Telenor, og da slipper du å betale fakturagebyr. Telenor tilbyr også AvtaleGiro. Som Telenor-kunde slipper du dessuten å betale for å gjenåpne et sperret abonnement, og du kan få gratis betalingsutsettelse på regningen.  Her er gebyrene til Telenor:

Papirfaktura: 35 kroner

Sperre abonnement: 0 kroner (gjenåpning 0 kroner)

Nytt SIM-kort: gratis via Telenor Kundeservice (gebyr i butikk normalt 100 kroner).

Fakturakopi: gratis på e-post via Mine Sider

Purregebyr: 59 kroner (maks iht. inkassosatsen)

Betalingsutsettelse: gratis via Mine Sider (avdragsordning etter avtale)

Oppsigelsesgebyr: Ved brudd på abonnementsavtalen tilkommer oppsigelsesgebyr. Det varierer for hvor lenge du har igjen av bindingstiden, samt hvilket abonnement du har. Sjekk Mine Sider.

Vi ser at Telenor kommer svært godt ut akkurat her. Papirfaktura koster 35 kroner, men operatøren tilbyr som nevnt eFaktura til kundene. Purregebyr er på 59 kroner, en tidel av inkassosatsen per i dag på 590 kroner, som også er maksimalt av hva selskapene kan kreve. Ellers koster det altså ingenting å sperre – eller gjenåpne – abonnementet ved for eksempel tyveri, noe det selvsagt heller ikke burde, og du får dessuten nytt SIM-kort kostnadsfritt hvis du bestiller via Telenors nettsider.
(Artikkelen fortsettes.)

NetCom – E-postfaktura, men gebyrer for alt
NetCom tilbyr i likhet med Telenor både eFaktura og AvtaleGiro, men i tillegg tilbyr de å sende deg regning per e-post. Det er positivt. Da bør du greit kunne slippe unna fakturagebyret på 39 kroner hvis du betaler regninger i nettbank. Vi synes imidlertid NetCom krever for store summer for nytt SIM-kort og gjenåpning av sperret abonnement:

Papirfaktura: 39 kroner

Sperre abonnement: 0 kroner (gjenåpning 250 kroner)

Nytt SIM-kort: 250 kroner.

Kopi av faktura 50 kroner (gratis med e-postfaktura)

Purregebyr: 59 kroner (maks iht. inkassosatsen)

Betalingsutsettelse: 50 kroner

Avdragsordning: 90 kroner.

Betale faktura med kredittkort: 59 kroner.

Oppsigelsesgebyr: Ved brudd på abonnementsavtalen tilkommer oppsigelsesgebyr. Det varierer for hvor lenge du har igjen av bindingstiden, samt hvilket abonnement du har. Sjekk Min Side.

Som vi ser tar NetCom seg betalt for flere ting som ikke burde kostet noe. Vi reagerer særlig på at nytt SIM-kort koster hele 250 kroner, ettersom dette burde vært gratis – eller i verste fall ikke kostet mer enn en hundrelapp. NetCom krever gebyr for gjenåpning av sperret nummer, som koster 250 kroner –, men vi får opplyst at dette kun gjelder ved sperring på grun av manglende betaling. Likevel synes vi "straffen" er i høyeste laget. Det er forståelig at de tar betalt for betalingsutsettelse, og 50 kroner virker som et fair beløp, selv om Telenor-kunder i pengenød altså slipper å betale en krone hvis de sier ifra før forfallsdato.
(Artikkelen fortsettes.)

Tele2 – 300 for å gjenåpne SIM-kort
Vi får rose Tele2, slik vi har rost Telenor og NetCom, for at de også tilbyr eFaktura (og AvtaleGiro). Dette er nemlig noe vi synes er særdeles viktig at en mobiloperatør tilbyr i 2009. Men det som snarere er kritikkverdig er at Tele2 krever hele 300 kroner (femtilapp mer enn NetCom) av sine stakkars kunder som ikke har hatt råd til å betale regningen i tide, og som derfor har fått sperret abonnementet. Øvrige gebyrer er som følger:

Fakturagebyr: 35 kroner

Sperre abonnement: 0 kroner (gjenåpning 300 kroner, ”ekspress” 550 kroner)

 Nytt SIM-kort: 100 kroner

Kopi av faktura: tilgjengelig via Mine Sider

Purregebyr: 59 kroner (maks iht. inkassosatsen)

Betalingsutsettelse: 30 kroner (inntil 30 dager)

Spesifisert faktura: 10 kroner

Oppsigelsesgebyr: Ved brudd på abonnementsavtalen tilkommer oppsigelsesgebyr. Det varierer for hvor lenge du har igjen av bindingstiden, samt hvilket abonnement du har. Sjekk Mine Sider.

Som nevnt er det skandaløst at Tele2 krever 300 kroner – eller 550 kroner hvis du vil få åpnet SIM-kortet med ekspressfart – for noe som ikke burde kostet mer enn et symbolsk beløp. Tele2 tar imidlertid mindre enn NetCom for både nytt SIM-kort og betalingsutsettelse.
(Artikkelen fortsettes.)

Chess – full forvirring
Chess tilbyr både eFaktura, AvtaleGiro og e-postfaktura. Det har vært krevende å lete frem relevante gebyrer for de andre operatørene, men hos Chess var de strødd utover på forskjellige steder på nettsiden, og selv ikke den tilsynelatende lett tilbakestående ”Nora” – den interaktive kundeservicedamen – forstod hva vi var ute etter. Vi fant imidlertid det meste av hva vi søkte etter en tids leting, og fikk svar på resten fra Chess:

 Fakturagebyr: 34 kroner

Sperre abonnement: 0 kroner (gjenåpning 250 kroner, gratis ved tyveri.)

Nytt SIM-kort: 200 kroner

Fakturakopi: gratis via Min Side

Purregebyr: 59 kroner

Betalingsutsettelse: gratis (14 dager)

Spesifisert faktura: 15 kroner

Oppsigelsesgebyr: I likhet med hos andre operatører, varierer dette i henhold til hvor lenge du har igjen av bindingstiden. Sjekk Min Side eller kontakt kundeservice.

Chess opplyser om at sperring på grunn av manglende betaling koster 200 kroner, men ved tap av mobilen eller tyveri koster det ingenting å låse opp abonnementet. Vi synes likevel det er en betydelig straff for en stakkar som ikke har hatt råd til å betale mobilregningen en måned. Jevnt over er prisene på nivå med de andre operatørene, men betalingsutsettelse er gratis i to uker og det er bra.

Fortsettelse følger: Dette er mobilgebyrene- del 2

Første gang publisert 16. september 2009

Les også
Hvor kjapt svarer din operatør?
Les også
Vil forby subsidierte mobiltelefoner
Les også
Dette er mobilgebyrene – del 2
Les også
Krav om bedre kundeservice
Les også
Tele2 tester ut mobilreklame
Les også
Ringepriser i ny utgave
Les også
Slik velger du riktig mobilabonnement
annonse

Les også