– Djuice bør tenke seg om
Forbrukerombudet er lite imponert over at djuice vinner sin egen pristest.
Før helgen publiserte djuice en pristest på sine egne nettsider, der resultatet ble at deres All-in-1-løsning var billigst ved kjøp av 8 av 10 telefoner. Mobilen.no fulgte opp med en ny pristest på de samme telefonene, men med samtlige nettbutikker inkludert, og der ble fasiten at djuice All-in-1 bare var billigst på to telefoner.
Å utrope sitt eget produkt til "Best i test", ser ikke daglig leder June Paulsen i djuice noe i veien med.
- Vi har ikke hørt noe fra Forbrukerombudet vedrørende dette, og ser at dette praktiseres av mange andre bransjer. Vi ser poenget med en uavhengig tredjeparts prissammenligning, men ettersom vi er en lavprisoperatør gjorde vi det rett og slett selv denne gangen, sier Paulsen til Mobilen.no.
Forbrukerombudet lar seg derimot ikke imponere over operatørens selvkomponerte pristest.
- Det er jo spesielt at de utfører testen selv og så slår stort opp at de vant soleklart – særlig når andre tester viser noe helt annet, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til Mobilen.no.
- I slike sammenhenger er det viktig at forbrukerne får vite hva testen gikk ut på, hvem som utførte den, hvilke forutsetninger som ligger til grunn etc., sånn at de selv kan vurdere hvor mye de skal stole på den. Djuice bør tenke seg om hvordan de bruker denne testen i markedsføring på andre steder enn sine egne hjemmesider hvor all informasjon om testen er tilgjengelig, sier han videre.
Les også: – Snart slutt på subsidiering av mobiltelefoner
Uoversiktlig marked
djuice-lederen sier imidlertid at hun ikke ser noe i veien med å sammenligne sine "All-in-1"-tilbud med kun ett konkurrerende abonnement og én norsk nettbutikk.
- Mobilmarkedet kan være uoversiktlig. Med denne testen ønsket vi å vise at det like gjerne lønner seg å kjøpe mobiltelefon i en pakke med abonnement, som å kjøpe dette separat, sier Paulsen.
- Vi valgte One Call Folkepakka som sammenligningsgrunnlag på abonnement fordi de også profilerer seg på lave priser og har et relativt likt produkt som oss. Vi tok dog utgangspunkt i telepriser.no for å gi et mest mulig riktig prisbilde på forbruk til kundene. Komplett.no ble valgt fordi de er Norges største nettbutikk med et bredt utvalg av mobiltelefoner til lave priser, forklarer hun.
"«Kan ikke legge særlig vekt på en slik undersøkelse»– Petter Ravne Bugten, Forbrukerombudet"
Ravne Bugten i Forbrukerombudet er derimot uenig i at dette gir et riktig bilde av hva som lønner seg ved kjøp av ny mobil.
- Når de tester sine egne tilbud mot kun ett abonnement og én nettbutikk, er det ikke det store sammenligningsgrunnlaget. Det sier seg vel selv at forbrukerne der ute - med svært forskjellige forbruksmønstre og forskjellige ønsker om hva slags mobiltelefon de vil ha - ikke kan legge særlig vekt på en slik undersøkelse, sier Ravne Bugten.
Bindingstid - fordel eller ulempe?
I Mobilen.nos pristest var prisforskjellen på henholdsvis 120- og 20 kroner på de to telefonene der djuice hadde den billigste prisen. Da er verdien av ett års bindingstid ikke medregnet, og med bindingstid er du låst fast til operatøren dersom det skulle dukke opp nye og bedre tilbud. Et litt paradoksalt eksempel på dette kan være at du akkurat nå får tre måneders fri mobilbruk for et engangsbeløp på 199 kroner hos nettopp djuice.
- Ulike tester vil kunne gi ulike resultater. Mobilen.no sin test viser ikke at vår test er feil, men belyser snarere at mobilmarkedet kan være uoversiktlig. Et lite "fun fact" er at om vi tar med frakt, så blir bildet ytterligere nyansert. Da er vi for eksempel også best på iPhone 4. Det er riktig at vi i djuice har binding på telefonen, og dette er for mange kunder en fordel ettersom de slipper å betale ut telefonen med en en gang, men heller får tilgang til en slags rentefri nedbetaling, sier djuice-sjefen.
Det å slippe å betale 4-5000 kroner for en ny flaggskipmodell med en gang er nok noe mange kunder verdsetter høyt, selv om de i praksis risikerer å ende opp med å betale mye, mye mer totalt sett hvis de binder seg fast til et dyrere abonnement enn nødvendig.
- Det er vanskelig å sette en kroneverdi på 12 måneders bindingstid, men etter Forbrukerombudets mening skal forbruker gis en helt klar fordel for den ulempen det medfører å binde seg til en slik avtale i et helt år. En mobiltelefon til 1 krone som nedbetales i løpet av bindingstiden er et typisk eksempel på en slik fordel. Kjøp av mobiltelefon som er bundet til et abonnement har helt klare likhetstrekk med et ordinært kredittkjøp. Det er imidlertid uheldig at dette bindes sammen, fordi det gjør prissammenligning vanskeligere, sier Ravne Bugten.
- Det finnes ulike avbetalingsløsninger og muligheter for kredittkjøp, men det handler om å utføre et regnestykke. Forbrukerne må prøve å skille kostnadene for mobiltelefonen og abonnementet, og så se på prisforskjellene for de ulike måtene å kjøpe dette på. Eller så kan du spare litt og kjøpe den mobiltelefonen du ønsker deg når du har råd. Hvis du bytter til det abonnementet som er billigst for deg, er det ikke sikkert du trenger å spare så lenge, legger han til.
Sjekk hvilket abonnement som er billigst for deg her
Varsler flere pristester
Selv om djuice ble "arrestert" både på sammenligningsgrunnlag og markedsføringen av sin første pristest, har de varslet at det vil komme flere slike tester i tiden som kommer.
Vil dere da inkludere samtlige norske nettbutikker, samt andre operatører enn One Call dersom de fremstår som mer prisgunstig?
- Vi har som ambisjon å levere billige smarttelefoner som er billige i bruk for våre kunder. Derfor kommer vi også i fremtiden til å teste prisene våre opp mot andre lavprisaktører i markedet. Hvordan vi gjør dette har vi ennå ikke bestemt oss for, svarer Paulsen i djuice.
Fagdirektøren i Forbrukerombudet har på sin side et klart råd til den som skal kjøpe seg ny mobiltelefon:
- Vår erfaring er at mange i praksis kjøper den mobiltelefonen de ønsker seg, og så er det et abonnement som "følger med". Det kan være mye penger å spare på å bestemme seg for abonnement først, og så sjekke pris på mobiltelefonen, sier Ravne Bugten.
- Jeg vil oppfordre alle forbrukere som ønsker seg ny mobiltelefon om å først sjekke hvilket abonnement som passer best for seg. Deretter bør de kjøpe mobiltelefonen der den totalt sett er billigst, avslutter han.
Les også: djuice "vinner" sine egen pristest