Til hovedinnhold

Kia varsler 485 kilometer rekkevidde for Niro Electric

Kia

I en e-post til kunder skriver Kia Norge at de dropper den minste batteripakken på kommende Niro Electric i Norge.

De vil kun levere varianten med 64 kilowattimer i Norge, noe som skal skyldes at den minste varianten leveres uten varmepumpe, noe som ikke gjør den egnet for norske forhold. Det var Teknisk Ukeblad som omtalte saken først.

485 kilometer rekkevidde

De varsler også at de sikter seg inn på 485 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, noe som vil gjøre Niro til en av de aller beste på markedet hva gjelder rekkevidde.

Kona Electric fra søstermerket Hyundai har også batteri på 64 kWh, og den har en WLTP-rekkevidde på 482 kilometer. Også Hyundai har valgt å kun levere versjonen med den største batteripakken i Norge, men der er ventetiden på to år for nye kunder.

Andre elbiler med lang rekkevidde er Jaguar i-Pace, som har 470 kilometer WLTP etter en nylig nedjustering, og selvfølgelig Tesla Model S og X, som har mellom 383 og 539 kilometer, riktignok etter den amerikanske og litt strengere EPA-standarden.

Kommende Mercedes EQC og ikke minst Audi e-tron, som lanseres 17. september, vil nok også melde seg på her, men disse ligger i likhet med Tesla-bilene i en ganske annen prisklasse.

Lite som skriker elbil av Niro Electric-interiøret.
Kia

Stort bagasjerom

Kia sier også at de har fått bekreftet fra fabrikken at Niro Electric vil være litt lenger enn dagens utgave. Dimensjonene blir 4375 x 1805 x 1560 millimeter. Kona Electric måler til sammenlikning 4180 x 1800 x 1570 millimeter. Akselavstanden er 2700 millimeter på Niro, 2600 på Kona.

Bagasjerommet blir på 451 liter, som er større enn mange andre elektriske biler (Kona: 332-373 liter, Leaf 40 kWh: 435 liter). Niro Electric vil kunne lade på 150 kW hurtiglader, og på 100 kW effekt vil bilen kunne lade fra 0 til 80 prosent på 54 minutter.

Hurtigladingen vil foregå med CCS-standarden, som innebærer en endring fra eksisterende Kia Soul EV. Den benytter den konkurrerende Chademo-standarden.

Eksklusiv førsteutgave

Bilen får 204 hestekrefter og 395 Nm dreiemoment, nøyaktig det samme som Kona, og Kia sier de foreløpig ikke har fått bekreftet hengerfeste, men at det fortsatt kjøres tester.

Produksjonsbilen blir dessverre et godt stykke unna den meget lekre konseptversjonen Kia presenterte på CES-messen tidligere i år.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Niro Electric får Europa-premiere på bilmessen i Paris 2. oktober. Produksjonen starter i september, og de første bilene skal leveres til Norge i november. Prisen er ikke kjent, men Kia sier den vil være «svært konkurransedyktig». Dagens Niro starter på 295 000 kroner som hybrid, 315 000 kroner som plugin-hybrid.

De 1000 første bilene som leveres vil være såkalt «First Edition», med masse utstyr. Kia lister følgende som standard på First Edition:

  • LED hovedlys
  • Oppvarmede seter foran og bak
  • Ventilerte seter foran
  • Oppvarmet ratt
  • Blind-Spot Collision Warning
  • Trådløs lading for mobiltelefon
  • 8’’ navigasjon
  • Kraftig JBL lydanlegg med subwoofer
  • Lane Following Assist
  • 17’’ aluminiumfelger
  • Smart Key
  • Forward Collision-Avoidance Assist
  • Smart Cruise Control
  • Takrails for montering av Kia originalt takstativ
  • Soltak

Kias informasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge sier til Tek.no at de er oppe i 4350 reservasjoner per dags dato.

Bjørn Nyland, også kjent som Teslabjørn på Youtube, er for øvrig i Korea og prøvekjører bilen i disse dager. Han rapporterer om rundt 500 kilometer rekkevidde i 90 kilometer i timen på motorveien.

annonse