Til hovedinnhold

– Ikke uvanlig å overbetale 20-30 prosent

EasyPark er en av veldig få, norske aktører som kan vise til en velfungerende mobilbetalingsløsning.

iStockPhoto/montasje V. Haugen

Ikke uvanlig å overbetale 20-30 prosent

I flere år har ekspertene spådd at mobiltelefonen vil erstatte lommeboken, uten at det har skjedd foreløpig. Bankkort vil vi trolig bruke en god stund til, men hva med kontanter? Noen tjenester og produkter krever fortsatt betaling med mynter. Det er imidlertid særlig disse tjenestene som i det siste har blitt erstattet av mobilbetalingsløsninger.

Et godt eksempel er parkeringsautomater, hvor du lenge har hatt muligheten til å betale via SMS, eller nå nylig via en app, hos norske EasyPark. Dette selskapet tilbyr sin tjeneste på parkeringsplasser som driftes av blant annet Europark, Q-park eller kommunene.

– Det er mange initiativ fra ulike aktører når det gjelder mobilbetaling, men det er kun i noen få bransjer hvor mobilbetaling har skutt fart, og dette gjelder spesielt innenfor parkeringsbransjen, hevder daglig leder Christian Sæterhaug i EasyPark Norge overfor Mobilen.no.

Det norske selskapet har utviklet sin egen mobilbetalingsløsning, som både fungerer via en app og som SMS-tjeneste. De krever inn parkeringsavgiften på vegne av parkeringsselskapene og betaler videre til dem. Hensikten er at dette skal være mer praktisk for deg som kunde.

– Du kan starte, stoppe og forlenge parkeringen din med noen tastetrykk på mobilen. EasyPark drifter ingen parkeringsplasser, og vi deler heller ikke ut bøter, det er kun en betalingstjeneste, forklarer han.

Dyrt med parkering

Daglig leder Christian Sæterhaug i EasyPark Norge.Foto: EasyPark

Folk flest vil kanskje si at parkering er dyrt nok fra før, og at det derfor er uaktuelt å betale enda mer bare for å få tilgang til mobilbetaling fra EasyPark. Her kan du som privatkunde enten betale 0 kroner i månedspris og (i de fleste tilfeller) 15 prosent ekstra per parkering, eller en månedsavgift på 59 kroner uten prosenttillegg. Sæterhaug avslører imidlertid at EasyPark opplevde en vekst på hele 81 prosent mellom 1.- og 4. kvartal i 2012.

Han tror muligheten til å justere parkeringstiden underveis via appen, samt stoppe den når du kommer til bilen, har vært nøkkelen til EasyParks suksess. Å kun betale for den tiden du står parkert, mener han kan veie opp for overbetaling – til tross for at selskapet hans også krever sin avgift for å levere mobilbetalingstjenesten.

– Normalt sett betaler motoristene for mye når de parkerer, for å være på den sikre siden. Det er ikke uvanlig å overbetale 20-30 prosent, hevder EasyPark-sjefen.

– Ved å bruke appen slipper kundene å overbetale, og i tillegg er det mindre sjanse for å få bøter siden kundene styrer parkeringen med mobilen, legger han til.

Europark-sjef: – Må bli lettere å unngå bot

Det ser også ut som parkeringsbransjen er i endring. Henk de Bruin, fersk sjef i parkeringsselskapet Europark, understreker at de har et ansvar for å tilby en god tjeneste som bilistene gjerne betaler for, fremfor å straffe dem med bøter.

– Jeg ble overrasket over hvordan vi som bransje behandler våre kunder. For meg er ikke det å gi bot en god måte å behandle en kunde på, sier Bruin til Aftenposten.

Han sier videre at de skal jobbe for å gjøre det lettere å unngå bøter, og antyder at mobilbetaling er veien å gå.

– Vi må bli mer fleksible. Hvis kunder har betalt for én times parkering, men blir gående i butikker i en og en halv time, skal de kunne forlenge parkeringsbilletten med en SMS, sier Bruin videre.

50.000 norske brukere

Sæterhaug i EasyPark sier at det har fungert bra å ha en egen betalingsløsning som kun gjelder parkering. Dette for å samle alt i samme system, tilby kundene kvitteringsbilag per e-post eller i appen, og ikke minst la kundene justere hvor lenge de ønsker å stå parkert. For EasyParks del har de fått nesten 35.000 registrerte kunder, og i tillegg rundt 15.000 uregistrerte kunder som benytter seg av SMS-betaling. Det siste tallet kan visst variere litt fra måned til måned. 1,8 millioner mobilbetalinger ble gjort av norske kunder via EasyParks løsning i 2012.

– Mobilbetalt parkering er bare i startfasen. Mange i bransjen forventer at i løpet av få år vil en betydelig andel betales med mobilen. Allerede nå ligger andelen parkeringer som betales med EasyPark via mobilen på over 20 prosent i blant annet København og Helsinki, sier Sæterhaug.

Han vil ikke avsløre tall for Oslo, men sier at det er ganske nært tallene fra den danske- og den finske hovedstaden. Foruten Norge er selskapet også tilstede i de øvrige nordiske landene, i Tyskland og Østerrike, og nå nylig i Italia. En franchise er også i ferd med å etablere seg i Australia.

Slik ser iOS-versjonen av EasyPark-appen ut.Foto: EasyPark

Hjelp til å finne parkeringsplass

Bruk av mobilen til å betale for parkeringen kan på sikt få flere fordeler, også for miljøet, skal vi tro Sæterhaug.

– Vi tror at fremtiden er slik at kundene kan finne ledige parkeringsplasser via appen, og dette kan potensielt gi en positiv miljøeffekt. Europeiske undersøkelser viser at ca 25 prosent av trafikken i storbyer skyldes motorister som sirkulerer på jakt etter parkeringsplass. Etter hvert som flere og flere parkerer med mobilen, vil aktører som EasyPark dirigere kundene mot områder med mange ledige p-plasser, og på denne måten spare miljøet for sirkuleringstrafikk, sier han..

Også bedrifter kan angivelig nyte godt av å velge mobilbetaling ved parkering i arbeidstiden:

– Alle parkeringer for ansatte i bedriften samles og sendes på én faktura. Økonomiansvarlig i bedriften får på denne måten alle parkeringer samlet, samt at brukeren slipper å bruke tid på å utgiftsføre parkeringskvitteringene, avslutter Sæterhaug.

Last ned EasyPark til Android eller iPhone.

Les mer: Trondheim kommune droppet EasyPark, lagde egen løsning

(Kilder: Aftenposten)

Sa opp avtalen med EasyPark

Trondheim kommune sa opp avtalen med EasyPark

EasyPark har tydelig markert seg i det norske markedet når det gjelder mobilbetaling for parkering. Trondheim kommune valgte imidlertid å utvikle sin egen mobilbetalingsløsning etter en konflikt med EasyPark.

– Vi sa opp avtalen med Easypark fordi de ikke ville gi oss innsyn i deres kunderegister og kundebetingelser. Avtalen ga dem monopol på mobilbetaling overfor parkeringskundene i Trondheim, uten at vi kunne kontrollere om betingelsene kundene fikk var korrekte, og om kundene var fornøyde, forteller direktør Erlend Solem i Trondheim Parkering til Mobilen.no.

Det kommunale parkeringsselskapet krevde innsyn, men ble først nektet av EasyPark. Dermed laget de sin egen betalingsløsning, SmartPark, som også er tilgjengelig både via en app og med SMS. I løpet av oppsigelsestiden på avtalen fikk derimot kommunen innsynet de krevde fra EasyPark, og det har ført til at Trondheims bilister nå har to muligheter til å betale på kommunale parkeringsplasser.

– Både EasyPark og SmartPark er tilrettelagt for både private og bedrifter. Men vi ser at i Trondheim benytter foreløpig flere bedrifter EasyPark enn SmartPark, mens blant private er det nesten utelukkende SmartPark-brukere, sier Solem.

Mobilbetaling overtar

Direktør Erlend Solem i Trondheim Parkering.Foto: (privat)

Vi spør Solem hvordan han tror mobilbetaling for parkering vil se ut de neste par årene:

– Jeg tror mobil betaling vil overta mer eller mindre fullstendig innen svært få år. Vi har sett hvor stor aksept det er blant kunder i de aller fleste grupper til å gå over til å benytte mobiltelefon som billett og betalingsmiddel. Selv dagens 60- 70- åringer er noen racere på mobil og SMS, og er på full fart inn med smarttelefoner, uttaler han.

– Så er utviklingskostnadene for mobile løsninger svært mye mindre enn de har vært for utvikling av kortløsninger. I tillegg slipper man produksjon og distribusjon av kort. Når noen nå tar i bruk dette i bransjen tror jeg utviklingen innenfor dette vil bli enorm, sier Solem videre.

Landsdekkende løsning?

EasyPark gjør et poeng av de er landsdekkende – fra nord til sør i Norge – og i tillegg deres tjeneste kan brukes i noen andre europeiske land. Solem forteller at det har vært snakk om å utvikle en egen tjeneste for alle offentlige parkeringsplasser. Imidlertid tror han at det vil by på store utfordringer.

– Noen i vår bransje har tatt til ordet for å kun ha en landsdekkende mobilbetalingsløsning. Vi mener vi ved å ha utviklet SmartPark har gitt parkeringskundene i Trondheim et gratis alternativ til parkeringsautomatene, som er lokalt tilpasset og som kun kostet oss det samme som en parkeringsautomat, sier Solem.

– Vi har planen klar for neste skritt, mens dersom vi hadde vært en av mange eiere av en landsdekkende løsning, ville vi måtte forholde oss til en "one size fits all"-løsning, avslutter han.

Les også: Se alle foredragene fra AppWorks

Mer om
annonse