– Mobilsiden bør fungere knirkefritt
I 2013 blir det enda viktigere for norske bedrifter å være til stede på mobile plattformer.
Hva møter deg hvis du klikker deg inn på din bedrifts nettside på en mobiltelefon eller et nettbrett? Flere norske selskaper har allerede gjort seg klare for mobilens og nettbrettets overtakelse for PC-en, mens andre henger fortsatt langt etter.
De som til daglig jobber med annonsesalg og markedsføring i Norge mener imidlertid at det vil bli helt avgjørende i 2013 for norske bedrifter å være bedre tilstede på mobile plattformer. Nå tar nemlig mobilrevolusjonen et stort steg videre.
Avgjørende å ha tilpasset innhold
Daglig leder Lars Erik Jensen i Carat Interactive, en avdeling i mediebyrået Carat, forteller at norske medier opplevde "en massiv trafikkboost" på sine mobil- og nettbrett-tilpassede sider på julaften og 1. juledag, og at dette indikerer en fortsatt vekst inn i 2013.
– Forrester Research snakker om at innen 2015 vil mobilt innhold bli brukt mer enn innhold på bærbare og stasjonære PC-er. For bedrifter sier det seg selv at det å ha innhold tilpasset alle plattformer vil bli en kritisk suksessfaktor i 2013. Det beste er å ha innhold som automatisk tilpasser seg den plattformen man til enhver tid er på. Dette kalles "responsivt design" og er en dynamisk måte å bygge opp nettsider på. Ikke minst effektiv, da man kun forholder seg til én site som man oppdaterer, sier Jensen til Mobilen.no.
Jensen sier videre at det nå har kommet nye annonseløsninger som kan gi bedriftene bedre effekt av mobilreklame enn før. Han ser for seg at aktører innen raske konsumvarer ("FMCG") og detaljhandel ("Retail") vil ha mest å tjene på mobilannonsering i 2013. Samtidig advarer han mot å kaste seg ut i noe slikt uten å gjøre seg godt kjent med tjenestene først.
– Hvordan vurderer du verdien av mobilreklame kontra reklamebannere på ordinære nettsider?
– Verdien av reklamen prises ut fra et kontaktprissystem, og er sånn sett verdsatt på lik linje som på ordinære nettsider. Men som alt annet; Jo mer spisset kommunikasjonen er mot en så definert målgruppe som mulig, jo større verdi på annonseløsningene, svarer Jensen.
Best med "responsivt design"?
En løsning som lar deg ha omtrent samme design og layout på web, nettbrett og mobil, men autoskalert til din enhet, kalles responsivt design. Velger din bedrift denne løsningen slipper du å oppdatere flere ulike versjoner når du publiserer nytt innhold, noe som kan spare tid og ressurser. Jensen anbefaler en slik løsning, ikke minst for å ha en velfungerende mobil landingsside når potensielle kunder klikker seg videre fra en mobilannonse. Landingssiden er altså siden du kommer inn på når du klikker på en annonse.
– Det aller viktigste er å ha tilpasset innhold. Carat anbefaler ingen av våre kunder å kjøpe reklameplasser på mobile plattformer før de har tilpasset landingssider. Responsivt design er løsningen på dette. Det er viktig at sidene er 100 % søkbare og optimaliserte, samt at all relevant info som åpningstider, veibeskrivelse og så videre gjør at søket på mobil blir så relevant som mulig for eventuelt å trekke kunder til butikken, avslutter Jensen.
Responsive Design vil fungere godt for mange bedrifter. Geir Sand Nilsen, "guru" i mobilmarkedsføring, blogger og foredragsholder, som også leverer kommentarer til Mobilen.no med jevne mellomrom, trekker imidlertid frem et eksempel på det motsatte i en av sine bloggposter. Her er det snakk om de tilpassede sidene til den amerikanske basketballigaen, NBA, som viser blant annet videoinnhold og flere detaljer på den nettbrett-tilpassede utgaven, mens mobilutgaven enkelt og greit viser statistikk fra kampene. Her har NBA tydelig vurdert at bruken vil være forskjellig og tilpasset sidene sine deretter.
I en annen bloggpost trekker derimot Nilsen frem sidene til Moods of Norway som et eksempel på gode sider med responsivt design.
Han understreker at det er du – ikke konsulenter eller mediebyråer – som kjenner kundene dine best, og du som bør vite i hvilke sammenhenger de kommer til å bruke sidene dine på mobil, nettbrett og PC.
Mer reklame på farten
Mediebyrået Mediacom tilbyr sine kunder annonser på alle plattformer. Tord Sollie, sjef for sosiale tjenester i Mediacom, sier at hvis mobilreklame gjøres riktig, så er den minst like mye verdt som nettreklame. Det handler imidlertid om å gjøre det på plattformens premisser.
– I 2013 vil det være helt avgjørende for en bedrift å ha en nettside som fungerer knirkefritt på mobil. Gitt at både søk og sosiale medier i stadig økende grad brukes fra mobilen forventer vi en fortsatt økning i trafikk som kommer fra mobilen, og nettsteder som ikke er tilpasset mobil vil bare føre til økt negativitet overfor bedriften, sier Sollie til Mobilen.no.
– Stedstilpasset innhold og reklame kommer til å by på spennende muligheter for bedrifter i 2013. På mobilen er vi ofte ute etter noe der vi er, når vi er der, og da må innholdet og reklamen gjenspeile dette. I tillegg vet vi at mobilen brukes ofte, men i kortere omganger. Derfor må innholdet være enkelt og raskt å konsumere, sier han videre.
Les også: – Norske bedrifter er mobilsinker
(Kilder: Geir Sand Nilsens blogg)