Slik skal Elon Musks nye tunnel revolusjonere transportsektoren
Viste frem den første tunnelen for autonome biler i LA.
Elon Musk, mest kjent som sjefen for Tesla og romfartsselskapet SpaceX, har også et tredje selskap kalt The Boring Company. I natt norsk tid kunne selskapet vise frem deres første testtunnel under Los Angeles.
I motsetning til vanlige tunneler er denne tunnelen bare ment for elektriske, autonome biler. Tunnelen har bare rom for én bil kjørende bortover, og bilen er nødt til å være utstyrt med to støttehjul på siden for å passe på at den ikke treffer veggene når den i teorien skal kunne kjøre bortover i opptil 240 kilometer i timen.
Dette ble ikke demonstrert under prøvekjøringen. Ifølge journalister som fikk sitte om bord var det heller snakk om hastigheter på rundt 50–80 kilometer i timen.
Demonstrerte tunnelen med en Tesla
Under demonstrasjonen brukte The Boring Company en modifisert Tesla Model X, som hadde fått fastmontert støttehjul på siden av de vanlige hjulene. Bilen ble heist ned omtrent 14 meter ned til tunnelen via en heis i et lokale eid av SpaceX. Deretter kunne passasjerer kjøre den nesten to kilometer lange veien til enden av tunnelen hvor den nok en gang ble heist opp til bakkeplan O'Leary Station i Hawthorne-området i Los Angeles.
Electrek-redaktør Fred Lambert beskriver ferden som svært humpete. Det skal ha vært på grunn av støttehjulene som stadig traff veggene, og det som omtales som uferdig underlag. Elon Musk bekrefter også dette, og sa at de tester ut forskjellige materialtyper og måter de kan effektivisere måten de lager underlaget som bilene kjører på.
De har testet ut flere varianter gjennom tunnelen, og noen områder skal ha vært betraktelig mindre humpete enn andre. Ifølge Musk vil det være som «å kjøre på glass» når de er ferdige.
Se videoen fra CNBC som viser hvordan kjøreturen ser ut:
Forkaster to tidligere visjoner
Før nattens åpning av tunnelen har Elon Musk skissert forskjellige måter tunnelene skal brukes for transport. I et par lekre demonstrasjonsvideoer har de visualisert hvordan større vogner, med et par titalls mennesker, kunne bruke tunnelene for å reise på tvers av byer. Tanken var også at biler skulle kjøre på små plattformer, kalt «skates», som skulle frakte bilen i høy fart gjennom tunnelene til endestoppet.
Begge disse ideene har blitt forkastet.
I stedet vil altså tunnelene bare brukes med vanlige biler, utstyrt med hjelpehjul for å holde dem på riktig spor. Selv om det ble demonstrert med en Tesla, skal det være mulig med andre typer biler i fremtiden, forutsatt at de er elektriske, autonome og kan kjøre i opptil 240 kilometer i timen.
Skal føles ut som teleportering
Elon Musk skal ha startet tunnelselskapet fordi han irriterte seg så mye over trafikken i Los Angeles:
I Musks visjon vil byer ha enorme nettverk av tunneler under seg, mange lag dypt, hvor biler kan suse bortover i raske hastigheter fordi alt vil bli maskinstyrt. Bare når bilene skal inn eller ut av tunnelene trenger de å senke hastigheten. Musk sier det vil føles som å teleportere seg fra en del av LA til en annen, fordi det vil gå så mye raskere enn dagens trafikktette LA-veier tillater.
Men selv om testtunnelen hans befinner seg i Los Angeles, er det den amerikanske byen Chicago som vil bli den virkelige testen for selskapet. Der har The Boring Company fått tillatelse til å bygge et nytt hurtigtransportsystem som skal frakte passasjerer mellom og flyplassen O'Hare og Chicago sentrum.
Dette er en tur som i dag tar omtrent 40 minutter med Chicagos «L-tog» – der L faktisk er kort for elevert – men med Musks planer skal dette kuttes ned til 12 minutter hver vei.