Tek.no

Nyhet

Starter salget av ny, stor Kina-elbil i juni

7-seters elektrisk flerbruksbil.

Maxus Euniq 5 blir tilgjengelig i Norge, med forhåndssalg fra og med neste måned.
Maxus
27 Mai 2020 14:22

Maxus har så langt kun levert elektriske varebiler i Norge, men det blir det nå en endring på. Importør RSA vil nemlig starte salget av modellen med det noe interessante navnet Euniq 5 i juni, opplyser RSA-sjef Frank Dunvold til Tek.no.

Euniq 5 er en syvseters såkalt flerbruksbil eller MPV som måler 4,83 meter lang, 1,83 meter bred og 1,78 meter høy, med en akselavstand på 2,80 meter. I Kina finnes den i både pluginhybrid- og fullelektriske varianter, men det er altså elbilen som skal selges i Norge.

– Kun Tesla Model X som fyller det samme behovet

Bilen har en motor på 130 kilowatt (177 hestekrefter) og maksimalt dreiemoment på 310 Nm. Versjonen ment for Europa vil ha et batteri på 52,5 kilowattimer, noe som skal gi en WLTP-rekkevidde på 325 kilometer. Det er det samme batteriet som sitter i varebilen e-deliver 3.

– Euniq 5 er bokstavelig talt en unik bil - en stor og høy stasjonsvogn med syv seter. Av andre biler i markedet er det jo i praksis kun Tesla Model X som fyller det samme behovet, men Euniq 5 vil ligge på et prisnivå som folk flest i større grad kan ha råd til, sier Dunvold.

Endelige spesifikasjoner og utstyrsliste vil slippes i løpet av et par uker, men Dunvold sier det vil bli en godt utstyrt bil. Han indikerer en pris på i underkant av 400.000 kroner. RSA vurderer også en mulighet for å bygge den om til varebil, men sier de venter på en avklaring fra Enova om støtteordninger.

I tillegg til Model X vil Euniq 5 sannsynligvis konkurrere delvis også mot Mercedes-Benz EQV, som riktignok er noe lengre og større. Den fikk tysk pris denne uken på 71.388 euro. Trekker vi fra tysk moms og regner om til norske kroner skulle det tilsi en norsk pris et sted mellom 650.000 og 700.000 kroner når den lanseres til høsten.

Nissan e-NV200 er også et alternativ som kan fåes med 7 seter, som starter på snaue 333.000 kroner. Den har imidlertid bare en WLTP-rekkevidde på 200 kilometer.

Les også
Dyson har for første gang vist frem sin kansellerte elbil
Maxus Euniq 5 skiller seg ut i elbilmarkedet ved å være en syvseter til relativt overkommelig pris.
Jengtingchen/CC BY-SA 4.0

Måtte droppe Chery

Chery Arrizo 5e kommer ikke til Norge likevel.
RSA

RSA skulle egentlig starte salget av en annen kinesisk bil i fjor, nemlig Chery Arrizo 5e. Den ble lansert i fjor høst og skulle ankomme Norge i oktober, men så kom kontrabeskjeden en måned senere: Produsenten måtte omprioritere og bilene ble dirigert til et annet marked.

– Det skjedde en ganske dramatisk utvikling på konkurransesituasjonen for elbil i fjor høst, og vi vurderte det slik at når Chery skulle lanseres som et nytt merke, så ville vi sørge for at det var det nyeste og «hotteste» som kom. Vi følte at den ikke var like konkurransedyktig som da vi signerte avtalen et år i forveien, sier han.

Dunvold sier imidlertid at distribusjonsavtalen med Chery ligger fast, men at det nok ikke kommer noen Chery-modeller før i andre halvår 2021. Da vil det være snakk om en elektrisk SUV.

RSA er til sist også importør av BYD, som nylig varslet at de ville satse på Norge som europeisk testmarked. Den første bilen derfra heter Tang, og er en bil omtrent på størrelse med Audi e-tron og med en batteripakke på 82,8 kilowattimer.

Det vil komme mer informasjon i slutten av juni, sier Dunvold, men planen er å starte salget i løpet av sommeren, med levering rundt årsskiftet.

Les også
Kjempeskjerm og 45 mils rekkevidde: Slik er den kinesiske «Tesla-klonen» Xpeng G3
annonse

Les også