Tek.no

Nyhet

Varsler mer BankID-trøbbel for Telia-kunder

– Ber om litt tålmodighet.

18 Mar 2020 07:47

Telia-kunder har de siste dagene hatt problemer med å logge inn på tjenester som krever BankID-verifisering. Slik som nettbanken og NAV.

I en pressemelding bekrefter Telia problemene, og sier det skyldes den kraftige økningen av BankID-bruk via mobilen i forbindelse med koronautbruddet.

Nå som skattemeldingen er i ferd med å sendes ut 18. mars, varsler de om ytterligere ustabilitet, og ber om tålmodighet:

– Vi beklager på det sterkeste at våre kunder har hatt utfordringer med BankID på mobil de siste dagene, og vi har jobbet på spreng sammen med vår leverandør med å øke kapasiteten. Fra 18. mars kommer årets skattemelding og i den forbindelse ber vi om litt tålmodighet selv om vi har tatt grep for at BankID skal kunne tåle trykket. Husk at du alltid kan bruke kodebrikken for å logge inn, sier Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge.

BankID melder også onsdag morgen om noe treghet i systemet. Etter at statusmeldingen deres først kun oppga Telia-kunder, ble den senere oppdatert til å ha en mer generell ordlyd:

«Akkurat nå er det stor trafikk i forbindelse med utleggingen av skattemeldingen. Kunder som benytter BankID på mobil kan oppleve problemer med innloggingen. Vi beklager dersom du må vente litt eller forsøke flere ganger», heter det hos BankID.

Ikke sjekk før du får melding

Samtidig som Telia varsler om at de forventer om økt trafikk knyttet til at alle vil sjekke skattemeldingene sine, påpeker de at du ikke trenger å sjekke skattemeldingen før etter at du har mottatt melding fra skatteetaten på e-post eller SMS.

– Vent med å logge inn inntil du har fått beskjed fra Skatteetaten, så skaper du ikke unødvendig kø i systemet, skriver Telia i pressemeldingen sin.

Telia skriver for øvrig at de to Telia-eide operatørene OneCall og Mycall, som også benytter seg av Telias mobilnett, ikke har vært rammet av de samme BankID-problemene som dem. Dermed er det naturlig å tro at det samme gjelder de andre virtuelle operatørene som benytter seg av Telia-nettet, slik som Chilimobil og Tise.

Telenor: – Håper å unngå problemer

Telenors kommunikasjonsdirektør Anders Krokan sier på sin side at de også ser god økning i bruken av BankID på mobil, med 25 prosent opp fra forrige uke til i dag.

– Forventer dere problemer i dag, nå som skattemeldinger skal sendes ut?

– De siste årene har Telenor taklet trafikken fra skattemeldingen bra selv om trafikken har vært svært høy, og vi håper å unngå driftsproblem. Det er kun en andel av befolkningen som får varsel om sin skattemelding i dag. De andre må vente til deres er klar og trenger ikke logge seg inn for å sjekke, skriver Krokan i en e-post.

annonse

Les også