Tek.no

Nyhet

Dette er Kina-elbilene du får kjøpt i Norge i år

1 Juni 2020 12:00

– På konvensjonelle biler har de tradisjonelle produsentene flere tiårs forsprang på Kina. Med elbiler starter alle på lik linje.

Omtrent slik ordla en av toppsjefene i en etter hvert ganske kjent bilprodusent seg i samtale med Tek.no på en messe en tid tilbake. Det virker som om han fikk rett. De kinesiske elbilprodusentene har etter hvert blitt mange, og en god del av dem har allerede satt sine øyne på Europa og spesifikt Norge.

Sist ut: Giganten BYD, som vel kanskje er minst like kjent for busser som for biler, men som har pekt ut Norge som et europeisk testmarked for sin litt e-tron-aktige BYD Tang, som kommer senere i år. Mer om den etter hvert.

MG ZS EV

MG ZS EV er blant de billigere elbilene på markedet.
MG

Først bilen som allerede er i salg og hvor rundt 450 biler allerede ruller rundt på norske veier: MG ZS EV. Med en startpris på bare 230.000 kroner byr den på mye plass for pengene - ZS EV er en bil på størrelse med Kias e-Niro, for å gi et eksempel, men har altså en pris som kan minne mer om en småbil som Volkswagen e-Up.

Batterikapasiteten er på 44,5 kWh, som skal gi en rekkevidde på 263 kilometer etter WLTP-standarden. Det er selvfølgelig ikke allverden i en tid hvor mange nye elbiler lanseres med batterier på 75 kilowattimer og mer, men om man tenker bare et drøyt år tilbake, var det største batteriet man kunne få til Nissan Leaf på 40 kilowattimer.

Rekkeviddemessig taper den imidlertid mot nye biler som Peugeot e-208 og Opel Corsa-e, som har batterier på 50 kWh og ikke ligger mye over i pris. Disse er imidlertid en god del mindre enn ZS. Bagasjerommet er for eksempel oppgitt til 448 liter i ZS, mot 267 liter i Corsa-e.

Bilen har ellers en motor på 105 kilowatt (146 hestekrefter), 353 Nm maksimalt dreiemoment og en toppfart på 140 kilometer i timen. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 8,2 sekunder. Den kommer kun med forhjulsdrift. Prisen starter som nevnt på 229.900 kroner for utstyrsnivå Comfort (før levering).

Luxury-versjonen koster 20.000 kroner mer og legger til panoramasoltak, blindsonevarsler, 17-tommers alufelger og oppvarmede seter i skinnimitasjon. I norske tester har bilen fått skryt for høyt utstyrsnivå, god plass og lav pris, men noe kritikk for høyt støynivå og treigt infotainmentsystem.

Chery Arrizo - eller?

Chery Arrizo 5e skulle komme på markedet i Norge, men så ble det ikke noe av likevel.
RSA

På veiene skulle egentlig også sedanen Chery Arrizo 5e vært. Den skulle opprinnelig kommet til Norge i oktober i fjor, men en måned etterpå kom kontrabeskjeden fra importør RSA: Produsenten måtte omprioritere og bilene ble dirigert til et annet marked.

RSA-sjef Frank Dunvold sier til Tek.no at distribusjonsavtalen med Chery ligger fast, men at det nok ikke kommer noen biler fra dette merket til Norge i 2020.

– Det skjedde en ganske dramatisk utvikling på konkurransesituasjonen for elbil i fjor høst, og vi vurderte det slik at når Chery skulle lanseres som et nytt merke, så ville vi sørge for at det var det nyeste og «hotteste» som kom. Vi følte at den ikke var like konkurransedyktig som da vi signerte avtalen et år i forveien, sier han.

BYD Tang

BYD Tang er en relativt stor elbil.
BYD

Dunvold har imidlertid et par andre kinesiske merker å by på. De er først og fremst importør for nevnte BYD (Build Your Dreams), som både kommer med person- og varebiler til Norge.

Først ut er altså el-SUV-en Tang EV600, en bil omtrent på størrelse med Norges mest solgte bil så langt i år, altså Audi e-tron. Tang er 4,87 meter lang, 1,95 meter bred og 1,73 meter høy, og med det bare tre centimeter kortere enn e-tron.

I Kina selges bilen i både en forhjulsdrevet og en firehjulsdrevet variant, men begge med den samme batteripakken på 82,8 kWh. Det skal gi en rekkevidde etter NEDC-standarden på 520 kilometer, som sannsynligvis betyr drøye 400 kilometer etter den strengere og mer realistiske WLTP-standarden.

Bilen er utstyrt med en eller to motorer på 180 kW (245 hestekrefter) hver, og 0–100 skal gå unna på 4,4 sekunder for den heftigste versjonen. Dunvold i RSA sier de vil invitere til et pressemøte i slutten av juni hvor de vil dele mer informasjon om BYD-lanseringen, men at planen er å starte forhåndssalget i løpet av sommeren både for Tang og for varebiler.

– Vi snakker nok fjerde kvartal før vi ser varebilene på veien i Norge, mens Tang faller på den ene eller andre siden av årsskiftet, sier han.

Prismessig vil nok Tang havne et stykke under e-tron, så man kan kanskje forvente et sted i overkant av 400.000 kroner.

Maxus Euniq 5

Maxus Euniq 5 er en syvseters «folkefrakter» som kommer på norske veier rundt nyttår.
Maxus

I tillegg kommer Maxus, som til nå kun har tilbudt elektriske varebiler i Norge, med syvseteren Euniq 5, som vi skrev nylig.

Det blir en såkalt flerbruksbil (MPV) med et batteri på 52,5 kilowattimer og en WLTP-rekkevidde på 325 kilometer.

Endelige spesifikasjoner og utstyrsliste vil slippes i løpet av et par uker, men Dunvold sier det vil bli en godt utstyrt bil. Han indikerer en pris på i underkant av 400.000 kroner.

RSA vurderer også en mulighet for å bygge den om til varebil, men sier de venter på en avklaring fra Enova om støtteordninger. Om bilen blir tilgjengelig i år er foreløpig litt usikkert - RSA sier den enten havner litt på denne siden av nyttår eller like over.

Xpeng G3

Xpeng G3 er omtrent på størrelse med en Kia e-Niro.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Xpeng har vært ærlige på at de har latt seg inspirere av Tesla i utviklingen av sin Xpeng G3 og den kommende P7. Spesielt gjelder det nok den store skjermen i midtkonsollen og hele konseptet med en tilkoblet og stadig oppdatert bil.

Xpeng G3 er ellers en middels stor crossover (4,45 meter lang) med et batteri på 66,5 kWh og en WLTP-rekkevidde på minst 450 kilometer. Et visst minus er at den er utstyrt med Chademo-kontakt for hurtiglading, som begrenser makseffekten til 62,5 kW. På en vanlig 50 kW-lader skal det ta rundt 43 minutter å lade fra 30 til 80 prosent.

G3 we kun forhjulsdrevet og kommer med en motor på 145 kW (197 hestekrefter) og 300 Nm dreiemoment, som sammen gir 0–100 kilometer i timen på 8,6 sekunder. Teslas «seigeste» Model 3 bruker til sammenlikning 5,6 sekunder.

Bilen kommer i to versjoner kalt Smart og Premium, til henholdsvis 398.000 og 420.000 kroner, og importør Zero Emission Mobility har varslet at alle som bestiller bil før 15. juni er garantert å få den før utgangen av 2020. Ellers vil det være mellom fire og fem måneders leveringstid, ettersom bilene vil produseres på ordre.

Polestar 2

To av tre Polestar 2-reservasjoner i verden er fra Norge. De første bilene skal nå komme i august.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Den mest kjente av bilene på denne lista er muligens Polestar 2, hvor vi tidligere i år kunne melde at rundt to tredeler av de globale reservasjonene på bilen var fra Norge.

Det skyldes nok at Polestar er deleid av Volvo, men den andre halvdelen eies av Volvo-eieren Geely, som altså er kinesisk, og bilen produseres også i Kina. Dermed hører den også med her.

Polestar 2 er det Polestar kaller en fastback - en slags mellomting mellom en SUV og en stasjonsvogn - med et batteri på 78 kilowattimer, rekkevidde på inntil 470 kilometer og mulighet for å trekke henger inntil 1500 kilo. Prisen starter på 469.000 kroner, og har foreløpig vært upåvirket av den svake norske krona.

Nylig kom imidlertid beskjeden om at coronasituasjonen har gjort at frakten til Europa og Norge vil ta litt mer tid enn opprinnelig planlagt, noe som har gjort bilen opptil to måneder forsinket. De første leveringene skulle egentlig skje i juni, men dette er nå blitt til august, og også resten av estimatene er skjøvet med noen uker.

Da vi kjørte Performance-versjonen av bilen tidligere i år konstaterte vi at den var en meget morsom bil å kjøre, og at Polestar virker å ha gjort en meget god jobb når de har utviklet kjøredynamikken. Bilen blir også den første bilen med Android som base for infotainmentsystemet. Det betyr blant annet at du får Google Assistant og Google Maps helintegrert.

annonse

Les også