Tek.no

Nyhet

Elbilferie i sommer? Dette er dagene du bør unngå

Å velge riktig utfartsdag med elbilen kan være essensielt for å slippe lange ladekøer. Her fra Fortums ladestasjon på Brokelandsheia fredag 26. juni, som etter prognosen fra Grønn Kontakt var en av de travleste dagene i sommer.
Mona Langset, VG
3 Juli 2020 16:45

56.000 flere elbiler på veiene sammenliknet med fjoråret. Coronarestriksjoner på utenlandsreiser. En generell oppfordring om å unngå kollektivtrafikk.

Likevel tror Elbilforeningen og ladetilbyderen Grønn Kontakt at det skal gå sånn høvelig greit med hurtiglading i sommer. Sistnevnte har laget en prognose basert på fjorårets ferietrafikk og tatt høyde for situasjonen i år, og kommet til at det, med unntak av noen store utfartsdager, altså bør gå ganske bra.

Helt problemfritt er det imidlertid ikke.

Christina Bu i Elbilforeningen sier sommeren blir en «stresstest» av hurtigladenettverket i Norge.
Norsk elbilforening

– Denne sommeren kommer til å bli en stresstest av hurtigladenettverket. Selv om antallet hurtigladere har økt, er det store lokale variasjoner. Utenfor hovedveinettet kan det være langt mellom hurtigladerne, og lengst nord i Norge er det altfor få, så noen steder vil det bli kø, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Tek.no.

Hovedutfordringen for hurtiglading av elbil er gjerne steder med lav befolkningstetthet og normalt liten bruk av hurtigladerne, hvor det plutselig dukker opp mye ferietrafikk. Elbilforeningen og Grønn Kontakt peker for eksempel ut fem steder de mener har stor risiko for kø:

  • Hemsedal
  • Surnadal
  • Flå
  • Åmot
  • Stord

– Normalt sett er sommeren den perioden i året hvor vi har høyest snittrafikk i nettet vårt. Mange legger ut på bilferie, og det er generelt mye reising. Sommerferien endrer også lademønsteret. Vanligvis har vi mye trafikk i og rundt byer og tettsteder. I sommerferien får vi vesentlig høyere trafikk på steder hvor vi normalt ikke har noe særlig bruk i det hele tatt, samtidig som bruken i byene går noe ned, sier daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Kontakt.

Sommerferien i 2020 er ekstra spesiell, nettopp fordi elbilandelen har økt og elbilandelen vil dessuten være høyere fordi det stort sett er nordmenn som ferierer i eget land, påpeker han.

Slik ser «spådommen» til Grønn Kontakt for årets sommertrafikk ut. Ikke overraskende er det helgene som står for de fleste hoppene.
Grønn Kontakt

Tirsdag og onsdag er sikrest

En av de trafikkmessig verste dagene var forrige fredag, altså 27. juni, og de verste dagene vil ellers bli lørdag 1. og søndag 2. august, ifølge prognosen. Nesten halvparten av elbilistene i Norge planlegger elbilferie i år, ifølge Elbilforeningens spørreundersøkelse Elbilisten.

På ukesbasis er det ikke overraskende tirsdag og onsdag som er de minst trafikkerte dagene, mens lørdag, søndag og mandag alle kommer med stor risiko for kø. Tirsdager vil være den absolutt gunstigste dagen om du håper å kunne kjøre uten å havne i ladekø.

Totalt sett er det kommet til 800 nye hurtigladere versus samme tid i fjor, ifølge ladedatabasen Nobil. Tross at elbilbestanden altså har økt kraftig betyr det at det er færre elbiler i snitt per hurtiglader i år enn i fjor. I fjor var det 132, i år cirka 113.

Tirsdag er den desidert gunstigste dagen om du vil unngå ladekø i sommer, ifølge prognosen til Grønn Kontakt.
Grønn Kontakt

– Står og stamper

Likevel mener NAF at utbyggingen av ladere ikke har stått i stil med veksten i elbiler på norske veier.

– Bilene som har kommet i fjor og i år har større batteripakke og lader raskere, men fortsatt er utbyggingen av lynladere så vidt i gang. Derfor vil en ekstra belastning være at biler med store batteripakker står og stamper på 50 kW-ladere med lav effekt, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

– Flere kommer til å legge ferieturen innom småsteder som har én eller kanskje to 50 kilowattsladere. I tillegg er det fremdeles dårlig med kapasitet med lading på overnattingssteder, turparkeringer og liknende, sier Sødal, som sier de har fått mange tilbakemeldinger om kø på laderne de siste ukene.

Både Bu og Sødal oppfordrer elbilistene til å unngå de verste trafikkdagene, som fredag og lørdag. De anbefaler også å forsøke å legge overnattingen til et sted du kan lade om natten, slik at du kanskje slipper unna en hurtiglading og dermed minsker trykket på ladenettverket.

Nils Sødal i NAF råder elbileierne om å stoppe ladingen et stykke før batteriet er fullt.
NAF

– Ikke lad mer enn du trenger

Sødal i NAF minner også om at elbilister bør unngå å hurtiglade mer enn de trenger, og i alle fall ikke mer enn til 80 prosent om det ikke er strengt nødvendig.

De aller fleste elbiler vil oppleve en markant nedgang i ladeffekten når du nærmer deg 70–80 prosent ladestatus, ettersom det blir vanskeligere og vanskeligere å dytte elektroner inn i batteriet.

Med tanke på at de fleste hurtigladetilbyderne tar betalt per minutt, noen ganger i tillegg til per kilowattime, blir det dessuten fort dyrt om effekten synker drastisk mot slutten, og du risikerer også å ta opp en ladeplass betydelig lenger enn nødvendig.

Et annet tips er å sørge for at du har tilgang til lading hos alle ladetilbyderne før du drar på tur, enten ved å laste ned appene deres eller bestille ladebrikker.

Grønn Kontakts ladekart inneholder nå prognoser for hvor travel hver enkelt hurtigladestasjon kommer til å være.
Skjermdump

Prognose i kartet

Grønn Kontakt har dessuten rullet ut en prognosefunksjon i ladekartet sitt som gir en spådom for hvor travel laderen kommer til å være, time for time.

– Dersom man ser at det kan bli kø, er alternativene enten å velge en annen rute og bruke ladere med mindre kø, eller å forskyve reisetidspunktet til en periode med mindre kø. Den gode nyheten er at det blir generelt lite kø, og at dette i de aller fleste scenariene vi har kjørt går helt fint, sier Hannisdahl i Grønn Kontakt.

– Dersom det oppstår kø, er dette typisk på steder med lite trafikk til hverdags, på steder med én eller to ladere – eksempelvis Hemsedal. Det kan også bli enkelte perioder med noe ventetid langs store veier som E18, men generelt forventer vi at dette er kortvarig kø som løses raskt opp. I disse områdene vil det også være mange alternative ladere, sier Hannisdahl.

Vi har søkt kommentar fra den andre store ladetilbyderen, Fortum, men uten å få svar i tide til publisering.

annonse

Les også