Til hovedinnhold

Renaults nye konseptbil kan «strekkes» med 40 centimeter

Kan endre størrelse for by- eller langkjøring.

Renault «Morphoz» er en bil som både kan være en relativt kompakt bybil og en betydelig større bil for langturer. Bilen kan nemlig strekkes med 40 centimeter ved behov.

Renault har avduket sitt nye el-SUV-konsept Morphoz. Bilen er ment å være en forsmak både på fremtiden etter 2025, men også gi en hint om designet på nye elbiler fra merket som kommer fra og med 2021.

Det mest spesielle? Bilen kan veksle mellom to ulike størrelser. I City-modusen måler den 4,4 meter lang, mens Travel-modusen strekker bilen til 4,8 meter gjennom flyvingeliknende mekanismer under A-stolpen og foran bakluka.

Akselavstanden er henholdvis 2,73 og 2,93 meter i de to modusene, bredden 2 meter og høyden 1,55 meter.

Kan få ekstra batteripakke

Bilen er i utgangspunktet montert med et batteri på 40 kilowattimer. Det mener Renault er «riktig» batteristørrelse for en bybil både når det gjelder vekt og pris, men takket være den nye CMF-EV-plattformen har den forlengede versjonen av bilen plass til ytterligere et batteri på 50 kWh som kan settes inn ved behov.

Rekkeviddeanslagene til Renault høres riktignok svært optimistiske ut. De anslår at 40 kWh-batteriet skal gi en rekkevidde på 400 kilometer i bymodusen, mens det ekstra 50 kWh-batteriet utvider rekkevidden til 700 kilometer.

I strukket versjon er Morphoz 4,8 meter lang.

I Travel-modus smalnes luftinntakene foran for bedre effektivitet, og det større batteriet gir også tilgang til flere krefter: 100 kW for City-modusen og 160 kW for Travel-modusen. Bilen er ellers forhjulsdrevet med én enkelt motor.

Batteriet installeres ifølge Renaults visjon på spesielle batteribyttestasjoner, gjennom en luke i gulvet. Hele prosessen skal bare ta et par sekunder.

Speilkameraer

I typisk konseptbilstil skal bilen kjenne deg igjen når du nærmer deg og avspille en lyssekvens utvendig som viser at den vet hvem du er. Å vifte med hånda skal være alt som skal til for å låse opp bilen, og i likhet med Mazdas kommende MX-30 vil Morphoz komme uten B-stolpe og ha dører som åpnes hver sin vei.

Hjulene skal tross sine 22-tommers felger være optimalisert for rekkevidde, og felgene er dessuten fullstendig lukket for å bedre aerodynamikken. Bilen har i likhet med Audis e-tron og Hondas lille e ikke konvensjonelle speil, men heller kameraer som fôrer informasjonen inn i bilen.

Infotainmentskjerm og instrumentpanel er ett, og kan brettes sammen og gjemmes om du ikke trenger det.

Passasjersetet foran er symmetrisk og kan vendes helt rundt, slik at passasjeren kan sitte ansikt til ansikt med passasjerene bak. Instrumentpanel og infotainmentskjerm er som hos Byton en eneste stor skjerm, og rattet har dessuten en egen 10,2-tommers skjerm som blant annet brukes til å vise kjøre- og sikkerhetsinformasjon. Hele den store skjermen kan dessuten foldes vekk og skjules inne i dashbordet, skulle du ønske det.

Som i de fleste nymotens konseptbiler er også store deler av interiøret laget i resirkulerte materialer, ett av dem også norsk og levert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

Passasjersetet er symmetrisk og kan vendes over seg selv, slik at passasjeren kan sitte bakovervendt.

Nivå tre-selvkjøring

Renault ser ikke for seg at Morphoz vil være en fullstendig selvkjørende bil. De tror den vil nå nivå tre, som betyr at den i praksis kan kjøre seg selv på motorveien uten at føreren trenger å ha hendene på rattet eller øynene på veien, men at mer kompliserte scenarier krever at sjåføren kjører selv.

Renaults nye og helektriske Twingo.

Bilen er som nevnt ikke ment å komme på veien før om minimum fem år, men stylingen skal gi en indikasjon på en kommende serie med elbiler fra Renault. Den første skal være en kompakt-SUV/crossover på størrelse med Kadjar, altså en bil på knappe 4,5 meter i lengde.

Selskapet lanserte nylig også en elektrisk versjon av sin lille bybil Twingo med et batteri på 22 kWh og rekkevidde på 180 kilometer etter WLTP.

annonse