Endelig skal det bli mulig å bruke hendene i VR-verdenen på en realistisk måte
Det har utviklerne av den avanserte Leap Motion-sensoren sørget for.
VR-teknologien har tilbakelagt flere kvantesprang de siste årene, men mange utfordringer gjenstår. Et av de store problemene som ennå demper realismen er manglende mulighet til å bruke hendene i VR-verdenen på en realistisk måte. Nå har det skjedd et stort fremskritt på dette feltet.
Som blant andre UploadVR melder har nemlig Leap Motion, produsenten av den avanserte bevegelsessensoren med samme navn, lansert et nytt og viktig VR-verktøy for utviklere.
Avansert fysikkmotor
Det nye verktøyet heter «Interaction Engine» og er en fysikkmotor som skal legge til rette for en autentisk form for interaksjon mellom brukernes virtuelle versjoner av hendene og de virtuelle objektene i VR-verdenen.
Som Leap Motion peker på er dette en særdeles vanskelig oppgave å løse, men i løpet av de siste månedene skal selskapet ha klart å koke problemstillingen ned til ett verktøy som utviklere kan bruke til å raskt bygge applikasjoner med.
Interaction Engine fungerer i korte trekk ved at den benytter seg av et sett av alternative fysiske lover som tar over straks hendene til brukeren er integrert i den virtuelle virkeligheten, i stedet for å benytte samme fysikkmotor som selve applikasjonen.
Føles solide
Motoren registrerer automatisk når et virtuelt objekt blir plukket opp, og gjør det mulig å holde objektene på en måte som får dem til å føles solide. Demonstrasjonsklippene viser blant annet hvordan man kan snu og vende på objektene med de virtuelle hendene, stable blokker og kaste baller – alt på en svært realistisk måte.
Akkurat når og på hvilken måte vanlige forbrukere får glede av teknologien er uvisst, men løsningen legger uansett til rette for vesentlig mer avanserte applikasjoner til blant annet Oculus Rift og HTC Vive.
Intel har også klart å bringe hendene dine inn i VR-verdenen med sine nye VR-briller: De bruker nemlig Intels RealSense-teknologi »