Tek.no

Nyhet

Endelig skal det bli mulig å bruke hendene i VR-verdenen på en realistisk måte

Det har utviklerne av den avanserte Leap Motion-sensoren sørget for.

Leap Motion
24 Aug 2016 16:47

VR-teknologien har tilbakelagt flere kvantesprang de siste årene, men mange utfordringer gjenstår. Et av de store problemene som ennå demper realismen er manglende mulighet til å bruke hendene i VR-verdenen på en realistisk måte. Nå har det skjedd et stort fremskritt på dette feltet.

Som blant andre UploadVR melder har nemlig Leap Motion, produsenten av den avanserte bevegelsessensoren med samme navn, lansert et nytt og viktig VR-verktøy for utviklere.

Avansert fysikkmotor

Det nye verktøyet heter «Interaction Engine» og er en fysikkmotor som skal legge til rette for en autentisk form for interaksjon mellom brukernes virtuelle versjoner av hendene og de virtuelle objektene i VR-verdenen.

Som Leap Motion peker på er dette en særdeles vanskelig oppgave å løse, men i løpet av de siste månedene skal selskapet ha klart å koke problemstillingen ned til ett verktøy som utviklere kan bruke til å raskt bygge applikasjoner med.

Interaction Engine fungerer i korte trekk ved at den benytter seg av et sett av alternative fysiske lover som tar over straks hendene til brukeren er integrert i den virtuelle virkeligheten, i stedet for å benytte samme fysikkmotor som selve applikasjonen.

Føles solide

Motoren registrerer automatisk når et virtuelt objekt blir plukket opp, og gjør det mulig å holde objektene på en måte som får dem til å føles solide. Demonstrasjonsklippene viser blant annet hvordan man kan snu og vende på objektene med de virtuelle hendene, stable blokker og kaste baller – alt på en svært realistisk måte.

Akkurat når og på hvilken måte vanlige forbrukere får glede av teknologien er uvisst, men løsningen legger uansett til rette for vesentlig mer avanserte applikasjoner til blant annet Oculus Rift og HTC Vive.

Intel har også klart å bringe hendene dine inn i VR-verdenen med sine nye VR-briller: De bruker nemlig Intels RealSense-teknologi »

Les også
Slik skal Microsoft få deg til å føle objekter i VR-verdenen
Les også
HTC Vive er mer populært blant utviklere enn Oculus Rift
Les også
Et av de største problemene med VR-teknologien kan være løst
Les også
Dette geværet skal kunne simulere et hav av ulike våpen i VR ved hjelp av risting
Les også
Denne skal gjøre HTC Vive mye mer avansert
Les også
Nvidia: – Det vil ta 20 år før VR er bra nok
annonse