Tek.no

Nyhet

Venter en uke med å svare

Ole Morten Knudsen
29 Sept 2008 11:00

Flere teleselskaper ble i fjor enige om å innføre felles mål for god kundeservice. Nå viser det seg at flere av selskapene sliter med å oppfylle sine egne krav.
Trege på å svare
For et år siden ble avtalen "God Skikk" utarbeidet av Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet i samarbeid med IKT-Norge. Denne avtalen har en rekke punkter teleselskapene forplikter seg å overholde i sin service ovenfor sine kunder. Blant annet sier avtalen at henvendelser via E-post skal besvares innen tre virkedager. Forbrukerrapporten har testet de forskjellige teleselskapene, og deres funn er dyster lesning.
Både Get, Tele2, Chess, MTU og Telenor har problemer med å følge sin egen fastsatte frist. Telenor svarte en dag over fristen, mens Tele2, Chess og MTU ikke svarte på en hel uke. Forbrukerrådet er ikke fornøyde med teleselskapenes kundepleie.
- Vi kan ikke si oss fornøyde med at så mange ikke oppfyller kravet, og forventer at de selskapene det gjelder, vil forbedre seg, sier rådgiver i Forbrukerrådet i Kristiansand, Anne-Karin Lægraid Iversen, ifølge Forbrukerrapporten.


Rådgiver Anne-Karin Lægraid Iversen hos Forbrukerrådet er ikke fornøyd med teleselskapenes kundeservice.
- For dårlig
Teleselskapene selv er heller ikke fornøyde. Telenor sier de vil jobbe for å bli langt bedre på oppfølgingen av henvendelser.
- Vi bestreber oss på å følge God skikk-reglene, og det er beklagelig at vi ikke klarer å svare innen fristen. Vår målsetting er å svare på e-post innen 24 timer, og på brev innen sju virkedager. Alt utover dette er for dårlig, sier sjef for kundeservice i Telenor, Erik Helset, ifølge magasinet.
Samtidig er det ikke alle som sliter like mye. Ifølge undersøkelsen svarer Nexgentell, Ventelo, Netcom og One Call i god tid innen fristen. One Call har som sådan ikke forpliktet seg til å følge de felles reglene for god kundeservice.

Les også
Den store netthandelguiden
Les også
Du må leve med mobilbrudd
Les også
Fritt kanalvalg utsatt - igjen
annonse

Les også