Musikkbutikk på mobilen – funker det?
Apples Itunes troner alene på toppen over digitale musikkbutikker som selger mobiltilpasset musikk, og til nå har ingen andre produsenter eller mobiloperatører sett ut til å nærme seg med sine musikkutsalg for mobil i Norge. Dette til tross for at både Telenor/Djuice og Netcom har satset tungt på sine musikkbutikker, samt at Sony Ericsson har lansert Play Now Arena på det norske markedet.
Både Netcom og Telenor ser imidlertid tegn på at deres kunder benytter seg av deres respektive musikkbutikker i større grad, og har fortsatt stor tro på at det er et voksende marked.
Ulovlig fildeling
Størst konkurranse får de lovlige musikkbutikkene fra ulovlig fildeling på internett. Det er en relativt enkel sak for en datakyndig person å laste ned mengdevis av musikk via ulovlige fildelingstjenester, for så å føre sangene over til mobiltelefonen – helt gratis. Selv om svært få fildelere har blitt politianmeldt i Norge foreløpig, strider dette altså mot loven.
Alternativet er da å kjøpe lovlig musikk til mobilen, kanskje med bedre samvittighet, via operatørenes musikkbutikker, eller Sony Ericssons Play Now Arena. Nokias nye musikkbutikk, kalt Nokia Music Store, bør heller ikke være alt for langt unna lansering i Norge.
(Artikkelen fortsettes.)
Svenske The Pirate Bay er blant fildelingsnettstedene som gir brukerne tilgang til piratkopiert musikk.
Store ambisjoner
Netcom, med innholdssjef Marius Halle i spissen, gikk offensivt ut i 2007 og sa at deres musikkbutikk ville bli større enn Itunes i løpet av 2008. Mot slutten av året måtte imidlertid Halle erkjenne at han hadde tatt store ord i munnen, men fastholdt ambisjonen om å være størst innen digitalt musikksalg i Norge.
Hvordan føler du at dere ligger an i forhold til den ambisjonen?
- Vi ligger rimelig bra an. Men vi tror og håper vi vil forsterke vår rolle som en tilbyder av lovlig digital musikk fremover, svarer Halle.
- Salget av singler hadde vi sett vært høyere. Vi ser at det er temmelig stabilt, såfremt vi ikke kjører kampanjer. Vi har god respons på kampanjer, men det er en stor utfordring å få folk til å betale for musikken, legger han til.
(Artikkelen fortsettes.)
Ny butikk i neste måned
Telenor og Djuice har i likhet med Netcom lansert musikkbutikker med lovlig musikk for mobil uten kopisperre. De er i ferd med å gjøre store endringer, og en ny utgave av musikkbutikken er nært forestående.
- Vi er teknisk klare, men driver med omfattende opprydding av innholdsbasen og regner med å komme ut med ny butikk i løpet av mars, sier musikkansvarlig Klaus-Martin Sørland i Telenor til Mobilen.no
Samarbeider med Platekompaniet
Platekompaniet og Djuice offentliggjorde nemlig i høst at de skulle lansere en digital musikkbutikk ”rundt juletider”, men den har altså blitt noe forsinket. Likevel heder Telenor/Djuice at de har sett en kraftig økning i musikksalget den siste tiden.
- Vi har doblet antall nedlastinger så langt i år i forhold til samme periode i fjor. Vi har også doblet antallet brukere. Vi hadde cirka 200.000 nedlastinger i januar, og ca 45.000 brukere pr uke, sier Sørland.
- Vi ser at en butikk uten kopisperre er blitt godt mottatt hos våre kunder, og at dette også har ført til økt web-salg. Vi gleder oss til å lansere sammen med Platekompaniet, siden dette både vil styrke kvaliteten på tjenesten og posisjonen vår på web, avslutter Sørland.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Nye løsninger for mobil
Både Telenor og Netcom forteller at de jobber med nye løsninger for salg av musikk til mobil, uten å si noe konkret. Sony Ericsson i Norge sier til Mobilen.no at de ikke vil kommentere framtidige satsningsområder for selskapet, og at de ikke sitter på informasjon som skulle tilsi at det skjer endringer på Play Now Arena med det første. Netcom hinter imidlertid til at de vil komme med tilleggstjenester á la Telia Sveriges Music Player, hvor du laster ned ubegrenset med musikk til mobilen for en fast pris per måned.
Har Netcom noen spennende planer for musikksalg til mobil i nærmeste framtid?
- Det har vi... Uten at jeg vil kommentere dette ytterligere. Men som du sikkert kjenner til lanserte Telia Sverige en musikkløsning til fastpris rett før jul, avslutter innholdssjefen i Netcom.