Disse futuristiske heisene kjører både vertikalt og horisontalt
Willy Wonka-konsept fra Tyskland.
Den teknologiske utviklingen foregår som kjent på alle mulige fronter, ikke minst innen transport. I Israel utvikler man for eksempel nå et system som kan frakte pendlere rundt i magnetiske kapsler i 240 kilometer i timen.
Nå kan nettstedet The Verge melde om en ny spenstig transportteknologi som unektelig har et visst futuristisk tilsnitt. Et tysk selskap som heter ThyssenKrupp har nemlig dratt sløret av det som har et stort potensiale til å bli fremtidens heiskonsept.
ThyssenKrupps løsning har fått navnet MULTI og beskrives av selskapet som verdens første kabelløse heisteknologi. Ambisjonene er intet mindre enn å revolusjonere måten vi bruker heiser på.
Kjører både vertikalt og horisontalt
MULTI fungererer ved hjelp av innebygde, elektriske motorer som er i stand til å flytte heiskabinene både vertikalt og horisonalt. Systemet bygger på den såkalte Maglev-løsningen, som innebærer å bruke magnetisme til å produsere friksjonsløs fremdrift, og som er den samme teknologien som brukes i diverse høyhastighetstog.
Ved å ikke lenger være avhengig av kabler legger teknologien til rette for langt større frihet og fleksibilitet i byggingen av heissjaktene, slik at man kan gjøre heisene mye raskere og lettere tilgjengelige for folk som jobber i store bygninger.
For å illustrere behovet for mer smidige heisløsninger opplyser ThyssenKruppe om at kontorarbeidere i den amerikanske storbyen New York kumulativt kaster bort totalt 16,6 år på å vente på heisen i løpet av ett år, mens de tilbringer til sammen 5,9 år i selve heisene.
Mye høyere kapasitet
Med MULTI er meningen å sirkulere mange kabiner i én og samme sjakt, slik at man har tilgang til heisen med langt kortere mellomrom, nærmere bestemt hvert femtende sekund ifølge ThyssenKruppe. Kabinene skal holde en hastighet på rundt 5 meter i sekundet, altså 18 kilometer i timen.
Ved å bruke flere kabiner samtidig sparer løsningen også bygningene for enormt mye plass. Utvikleren anslår at kapasiteten kan økes med 50 prosent i forhold til konvensjonelle heissystemer, som betyr at man kan redusere plassbruken med det samme. Dermed får bygningene også vesentlig mer ledig rom til disposisjon.
MULTI-systemet skal først testes ut i 2016, og det er uvisst når heisene eventuelt vil settes i drift for alvor. Mer informasjon kan du finne hos Thyssenkrupp, og se også video under.
De vanlige transportløsningene blir også stadig bedre: Her er Londons nye, futuristiske undergrunnstog »