Nyhet

Kraftig vekst i Android-salget

Men totalt selges det færre mobiler i verden.

Det totale salget av mobiltelefoner sank med 2,3 prosent i andre kvartal, ifølge ferske tall fra Gartner. Det ble tilsammen solgt 419 millioner mobiltelefoner til sluttbrukere.

Salget av smarttelefoner økte imidlertid med hele 42,7 prosent, og det er Android som er den store vinneren – med Samsung i spissen. I mange deler av verden selges det nemlig fortsatt flest såkalte "feature phones", det vil si enkle telefoner. Det Gartner definerer som smarttelefoner utgjør bare 36,7 prosent av totalsalget.

For mobilprodusenter som lever av å selge mobiltelefoner i alle prisklasser, er tallene fra Gartner ganske dyster lesning.

– Etterspørselen sank ytterligere i andre kvartal i 2012. Utfordringer i verdensøkonomien og brukere som utsetter oppgraderinger i påvente av mye omtalte produktlanseringer og tilbud senere i år førte til lavere etterspørsel i alle markeder. Etterspørselen etter feature phones fortsatte å synke, og svekket det totale mobilmarkedet betydelig, sier Anshul Gupta i Gartner i en pressemelding.

Samsung vokser

Unntaket er Samsung, som i andre kvartal økte totalsalget sitt med hele 29,5 prosent i forhold til samme periode i 2011. Med et salg på mer enn 90 millioner enheter i andre kvartal, har Samsung nå en markedsandel på 21,6 prosent, opp fra 16,3 prosent i 2. kvartal i fjor.

Samsungs vekst ble drevet av et svært godt salg av selskapets Galaxy-mobiler, spesielt den nye Galaxy S III-modellen. Salget av Galaxy S III oversteg til og med Samsungs egne forventninger, med 10 millioner solgte enheter bare to måneder etter lanseringen.

50,4 prosent av alle solgte Samsung-mobiler er nå smartmobiler.

Salg av mobiltelefoner (smarttelefoner + "feature phones") til sluttbrukere, etter produsent. Tall i tusen.

Produsent2Q12 enheter2Q12 markedsandel (%)2Q11 enheter2Q11 markedsandel (%)
Samsung90 432,121,669 827,616,3
Nokia83 420,119,997 869,322,8
Apple28 935,06,919 628,84,6
ZTE17 936,44,313 070,23
LG Electronics14 345,43,424 420,85,7
Huawei Device10 894,22,69 026,12,1
TCL Communications9 355,72,27 938,91,9
HTC9 301,22,211 016,12,6
Motorola9 163,22,210 221,42,4
Research In Motion7 991,21,912 652,33
Andre137 233,432,8152 989,7035,7
Total419 007,90100428 661,15100

Kilde: Gartner

Også Apples markedsandel vokste i 2. kvartal, fra 4,6 til 6,9 prosent, men Samsung tar andeler fra de fleste andre mobilprodusenter – og øker totalt sett forspranget til både Apple og andre konkurrenter. Mens Nokia var verdens største mobilprodusent i 2. kvartal 2011, er nå selskapet nede på en 2. plass med en markedsandel på 19,9 prosent.

Store forventninger til iPhone 5

Gartner har store forventninger til Apples kommende iPhone 5-modell. Analytikerne tror også tredje kvartal kan bli svakere enn vanlig for Apple, litt avhengig av når iPhone 5 blir lansert (mye tyder på at 12. september blir lanseringsdatoen).

Hvis ryktene om en større skjerm og andre designendringer på iPhone 5 stemmer, tror Gartner at det vil være en god grunn for mange iPhone 4-brukere til å oppgradere.

Android vokser

Android-baserte mobiltelefoner dominerer nå fullstendig i mobiltelefoner. Ifølge Gartner benyttet 64,1 prosent av alle mobiltelefoner som ble solgt i andre kvartal dette operativsystemet, noe som var en økning fra 43,4 prosent for samme periode året før. Apples iOS-plattform sto omtrent på stedet hvil, med 18,8 prosent markedsandel i andre kvartal.

Symbian-plattformen er nå nesten helt borte, ned fra 22,1 prosent i andre kvartal i fjor til bare 5,9 prosent i andre kvartal i år.

Les også: Dette er trolig iPhone 5

Her er alle tallene (tallene må ganges med tusen):

Produsent2Q12 enheter2Q12 markedsandel (%)2Q11 enheter2Q11 markedsandel (%)
Android98 529,364,146 775,943,4
iOS28 935,018,819 628,818,2
Symbian9 071,55,923 853,222,1
Research in Motion7 991,25,212 652,311,7
Bada4 208,82,72 055,81,9
Microsoft4 087,02,71 723,81,6
Andre863,10,61 050,61,0
Total153 686,1100,0107 740,4100,0

(Kilde: Gartner)

Les også
Ti ganger raskere enn PC-veksten på 80-tallet
Les også
Samsung på Apple-slang
annonse