21.000 kunder uten operatør
MTU og Stein Matre har markert seg lenge i norsk mobilbransje som en gründerbedrift som har vist gode resultater innenfor distribusjon og salg av tilbehørsprodukter.
Stein Matre uttalte for et år siden at han skulle bli Norges nye Telenor. Kostnadene ble derimot for store når selskapet skulle ta opp kampen med langes telegigant. Slik gikk det altså ikke for telegründeren.
Eget nett
MTU åpnet eget mobilnett i mars i år, og ville etablere seg en lavpriskonkurrent i det norske mobilmarkedet. Totalt har selskapet 30.000 kunder, hvorav 21.000 er aktive.
MTU har etter åpningen av eget nett lansert flere produkter som har rangert høyt oppe på Ringepriser og Post- og teletilsynetes Telepriser. Med produktene
MTU Fri og MTU Fastpris har MTU tatt en god andel av "mobilshopperne" fra andre operatører. Nå kaster Tele 2 og Talkmore over disse kundene.
Flere på jakt
MTU sine kunder har fredag ettermiddag fått følgende SMS:
"Kjære MTU- kunde. MTU legger ned sin virksomhet og vi er på bakgrunn av dette forpliktet i henhold til Post- og teletilsynets direktiver å informere deg som mobilkunde at du må velge ny operatør snarest mulig. Din nye leverandør må ha innportert ditt mobilnummer innen 5. desember 2008 for at du fortsatt skal kunne benytte ditt mobilnummer. Vi takker for at du var kunde hos oss og ønsker deg lykke til hos ny operatør. Mvh MTU"
Etter det Mobilen.no erfarer har MTUs bobestyrer kontaktet de fleste norske operatører for å prøve å selge kundemassen eller muligheten til å markedsføre seg mot MTUs aktive kunder. Flere har syntes kostnaden har vært for høy, men Tele2 og Talkmore bekrefter ovenfor Mobilen.no at MTU fredag kveld skal sende ut SMS med tilbud om å bytte operatør.
Artikkelen fortsetter under bildet
OneCall vinner på MTU-rotThomas Sandaker, markedsdirektør i OneCall, forteller til Mobilen.no at få minutter etter MTU sendt SMS til sine kunder, merket de betydelig aktivitet på nyregistreringer via internett.
- Akkurat nå er det så stor aktivitet at vi må tilpasse våre rutiner for å klare å håndtere så stort antall nyregistreringer på så kort tid, avslutter en fornøyd Sandaker.
MTU skulle opprinnelig sende en oppfølger SMS til sine kunder hvor de anbefalte Tele2 og Talkmore. Klokken 20.00 fredag kveld var det fremdels ikke utsendt noen SMS med nye tilbud, men etter hva Mobilen.no erfarer vil denne gå ut i løp av fredag kveld.
Tele2s tilbud skulle gå til alle MTU Fri-kunder og Talkmore skulle få tilgang til alle MTU fastpris kunder. Den største kundemassen finnes i MTU Fri, hvor trolig Tele2 vil promotere sitt Sheriff-abonnement.
- Vi ser at MTU fastpris har attraktive kunder vi ønsker å flytte over til vårt fastpris tilbud, Talkmore fastpris. Vi mener vi har et konkurransedyktig produkt som MTU sine kunder enkelt kan flyttes over til uten at dette vil få stor betydning for den berørte kunden, forteller Pål Barth Nilsen, administrerende direktør i Talkmore.
- Tele2 har gode tilbud tilpasset alle kundene til MTU. Vi håper selvfølgelig at med produkter som Tele2 sheriff vil flere av MTU sine kunder, også utover de aktuelle MTU Fri-kundene, finne veien til oss forteller Tele 2 sin administrerende direktør, Håkon Dyrnes.
Artikkelen fortsetter under bildet
Jo Einride Lid i MTU synes konkursen er tris for de ansatte og kundene
Tris for de ansatte
- Det er trist, mest for gode medarbeidere som mister arbeidet og alle de kundene som satset på oss, sier administrerende direktør Jo Einride Lid Lerheim, som nå avvikler mobilsatsingen.
Kundene har frist til 5. desember med å finne en ny operatør, men etter dette er det slutt for MTU-kundene, med mindre noen andre operatører tar over.
Skylder på statenMTU var første selskap som lanserte fastprisabonnement, noe som fikk flere operatører til å følge etter. Selskapen er misfornøyd med hvordan staten har behandlet dem i i denne situasjonen:
- Ved å barbere bort nærmere en halv milliard kroner årlig er det ikke mulig å realisere utbygging av eget nett. Staten har vedtatt å senke termineringsprisen mellom operatørene, og dette påvirker omsetningen vår umiddelbart. I tillegg har vi arbeidet med å få inn mer kapital, men den globale finanskrisen har gjort tilgangen til kapital til en hvileløs ørkenvandring, sier Lerheim.
Selskapet har de siste ukene prøvd å få avtaler med sine kreditorer for å ordne opp i problemene sine, men det har ikke ordnet seg. MTU-kundene må nå finne seg en ny leverandør.
- Det er sterkt beklagelig, samtidig er det nå opp til kundene selv å definere hvem de er best tjent med å ha som sin leverandør av mobiltjenester. Våre kunder har blitt godt vant til lave priser, sier Lerheim.