Nå har Oculus begynt å lage VR-filmer
Har allerede laget en film som skal by på en makeløs form for interaktivitet.
Når det gjelder den kommende VR-teknologien er nok folk flest mest opptatt av potensialet som teknologien har innen spill. Man har imidlertid også begynt å lukte på hva slags muligheter VR kan åpne for innen film, og i november kunne vi for eksempel melde om den første spillefilmen laget for Oculus Rift, en ganske uambisiøs affære laget av et lite, uavhenig studio.
Oculus VR selv har enn så lenge ikke kommet med så mange fremstøt når det gjelder å utforske VR-teknologiens filmmuligheter, men nå ser det ut til at selskapet vil gjøre alvor av VR-film. Det har de gjort i form av å starte en ny avdeling kalt «Oculus Story Studio», som blant andre Engadget og The Verge melder.
Oculus Story Studio skal ha blitt startet etter at selskapet viste frem VR-teknologien til Hollywood-regissører, som i sin tur skal ha blitt svært begeistret for potensialet til mediet når det gjelder filmfortelling.
Har laget VR-film som skal vises på filmfestival
Studioet, som foreløpig kun teller rundt ti personer, er et eksperimentelt prosjekt som skal forsøke å finne ut hvordan VR kan brukes til å produsere gangbare, filmatiske opplevelser. Gruppen består av erfarne filmfolk med bakgrunn i blant annet det kjente animasjonsstudioet Pixar og Industrial Light and Magic, som er et Oscar-belønnet spesialeffekt-selskap. Spillutviklere skal også være med på laget.
Studioet har allerede laget en VR-film, kalt «Lost», som er en animasjonsfilm som skal vises på filmfestivalen Sundance. Årsaken til at studioet har valgt en animasjonsfilm som sin første VR-film, er at levende film byr på en del tekniske utfordringer når det gjelder å gi seeren en god VR-opplevelse.
– Med VR finnes det ennå ikke noe perfekt utstyr for 3D-opptak. Den teknologien kommer til å ta en stund å utvikle. Med full dataanimasjon kan vi gi figurene kunstig intelligens, og vi kan programmere dem til å samhandle og gjøre ting som føles naturlig, forklarer Oculus VR-sjef Brendan Iribe overfor Engadget.
Skal gi en unik form for interaksjon
Ifølge Iribe er det største problemet med levende film at seeren alltid befinner seg i en stasjonær posisjon, og dersom du for eksempel beveger deg til venstre skjer det ingenting. Ved å bruke animasjon kan man legge til rette for en mer sømløs interaksjon med VR-omgivelsene og gi seeren full bevegelsesfrihet. Dette får man ifølge Iribie ikke til med et kamera, i alle fall ikke ennå.
Oculus VR-sjefen sa at Lost skal by på en helt unik form for interaksjon mellom seeren og figurene i filmen som utløses på bestemte punkter i omgivelsene. Det betyr også at varigheten til filmen vil variere etter hvor lang tid seeren bruker på å komme seg gjennom omgivelsene.
Utover dette er det altså fremdeles noe uklart akkurat hvordan det hele skal fungere, og basert på Iribes forklaring kan det høres ut som om konseptet har visse likhetstrekk med spill. Mer informasjon om arbeidet til det nye Oculus Story Studios dukker forhåpentligvis opp snart. Enn så lenge er studioets hjemmeside ganske innholdsløs.
VR-utviklingen går raskt unna: Nå får Firefox innebygget støtte for Oculus Rift-brillene »