Vi testet forhandlere av mobilabonnement: Ren bingo hva vi fikk anbefalt
Noen brydde seg genuint om hva vi trengte, andre dyttet på oss store mengder data.
Har du noen gang opplevd å gå inn i en elektrobutikk for å kjøpe en TV på tilbud, og så blitt påprakket en helt annen modell enn du i utgangspunktet hadde tenkt?
Vi ønsket å sjekke hvorvidt dette også gjelder for mobilabonnementer. Spørsmålet vi stilte oss er derfor: «Kan du stole på at du får gode råd om du går til en fysisk butikk og ber om et nytt mobilabonnement?»
Det er nemlig på langt nær sikkert at selgeren i butikken har ditt beste i tankene når han eller hun anbefaler deg et abonnement. Butikkene tjener nemlig gode penger på å selge deg "opp" et nivå på abonnementene, og det kan også være at selgerne har personlige insentiver for å få deg til å betale mer.
Eksperimentet
Vi sendte derfor ut to av mediehusets journalister for å besøke Elkjøp-, Expert, Lefdal-, Telia- og Telenorbutikker i det sentrale Oslo-området.
Tek.no-journalist Aksel I. Edgar-Lund representerte en medium-kunde som ut fra vår egen forbrukskalkulator skulle fått anbefalt et abonnement med 3 GB data. I butikkene oppga han at han leser litt nyheter på toget på vei til jobb, hører litt på Spotify, men mest i offline-modus, bruker litt sosiale medier og ser kanskje en halvtime med video i uka. Han utga seg for å ha gjennomsnittlige kunnskaper om mobil- og dataforbruk.
Inside Telecom-journalist Håvard Fossen representerte på sin side en minimumskunde som kun bruker telefonen til ringing, SMS, sjekker Facebook, været og leser noen få nyhetssaker om dagen. Ifølge vår kalkulator burde han kunne klare seg med 1 GB i måneden, noe han skal kunne komme unna med under hundrelappen hos Hello, Ice eller Telipol. Han utga seg for å ha lave kunnskaper om hvor mye data ulike ting forbruker.
For å unngå at butikkene brukte sine systemer til å sjekke opp prøvekaninenes eksisterende numre, oppga vi at de nettopp hadde byttet jobb og at den nye arbeidsplassen kun dekket jobbrelatert bruk. Derfor trengte vi et nytt abonnement med nytt nummer.
"Jeg bruker dette!Selger hos Telenorbutikken Oslo City om Telenor-abonnement med 20 GB data."
Ren bingo
Det er viktig å påpeke at dette langt fra er noen vitenskapelig undersøkelse, men heller et litt interessant eksperiment. Vi synes likevel resultatene taler for seg: De fleste butikkene tenker mer på egen inntjening enn på at du som kunde skal få det som passer deg best.
Våre to journalister får i mange tilfeller anbefalt akkurat de samme abonnementene, og som for begge vil inneholde mer data enn de strengt tatt trenger.
Vi har delt inn anbefalingene vi har fått i tre kategorier. Grønn for dem som er tilnærmet det samme som vi ville valgt om vi skulle regnet ut forbruket selv. Gul for dem som anbefaler mer enn vi strengt tatt trenger, men som kunne vært innenfor basert på det vi har oppgitt. Og rødt for dem som helt åpenbart anbefaler langt mer enn vi trenger.
Verstingene hører omtrent ikke på hva vi oppgir om forbruk før de prøver å dytte på oss abonnementer på 6-8 GB. Å prøve å selge et abonnement til 449 kroner i måneden på en kunde som i praksis kunne klart seg med 99 kroner er jo på grensen til hårreisende.
"«Better safe than sorry», for det er grisedyrt hvis du går over datagrensaSelger hos Elkjøp Skøyen"
Medium-brukeren
Om vi ser på Aksel først, fikk han anbefalinger som strakk seg fra 1 GB til 8 GB i måneden.
Selgeren hos Expert City ved Kirkeristen i Oslo sentrum var den eneste av våre 26 butikkbesøk som tok seg bryet med å sjekke dataforbruket på mobilen til vår journalist. Han konkluderte med at minst mulig datamengde var nok, og viste upartisk frem salgsplakater både for Telia, Telenor og Ice. Han endte opp med å anbefale Telia hvis vi ringte litt til Sverige/utlandet på grunn av 1000 gratis ringeminutter.
I alle Telia-butikkene vi var innom fikk Aksel anbefalt abonnementet Smart Basis med 3 GB data til 299 kroner i måneden og fri roaming i EU. Telenor-selgerne var ivrigere på å dytte på oss mer data, og anbefalte uten å mukke mellom 5 og 8 GB til henholdsvis 399 og 449 kroner i måneden.
Elkjøp-, Expert- og Lefdal-selgerne, som alle har mulighet til å tilby både Telenor-, Telia- og Ice-abonnement, ga oss litt varierte anbefalinger. Selgeren ved Elkjøp Skøyen, som er gjengitt i sitatet over, anbefalte kun Telenor-abonnement, og mente vi minst måtte ha 5 GB.
Paradokset er at for eksempel Ice ikke fakturerer deg for overforbruk, mens Telenor tar hele fem kroner per megabyte, som passer godt med selgerens eget utsagn om «grisedyrt» (selv om du maksimalt blir fakturert 399 kroner ekstra for overforbruk).
Flere av selgerne argumenterte også med hvor mye data en norsk gjennomsnittsbruker bruker. Selgeren ved Expert Klingenberg oppga «like under 5 GB i måneden», Telia-butikken i Bogstadveien «3-6 GB i måneden» og Telia-butikken på Storo 2,5 GB i måneden.
Dette har vi selvfølgelig sjekket opp, og om vi regner for alle kunder som bruker data er det sistnevnte som har rett. Både Telenors informasjonssjef Anders Krokan og Telias kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim opplyser at deres kunder som bruker data bruker rundt 2,5 GB i måneden hver.
Krokan legger imidlertid til at snittbruken blant kunder med de nyeste toppmobilene er omkring det dobbelte, så heller ikke de andre utsagnene er helt på jordet.
Totalt vil vi kategorisere fem av anbefalingene Aksel fikk i grønn kategori, seks i gul kategori og én i rød kategori. Sistnevnte kom i Telenor-butikken på Storo storsenter, som mente Aksel absolutt måtte ha 8 GB. Se for øvrig sitatet under.
"5 GB er for lite for en voksen. Det egner seg best for studenterSelger hos Telenor-butikken på Storo storsenter"
Mini-brukeren
For Håvards simulerte mobilbruk sto det verre til.
Her aksepterte vi maksimalt 2 GB data for å havne i grønn kategori, noe kun fire av de 14 butikkene anbefalte. To anbefalte 3 GB-abonnementer, som gjør at de havner i gul kategori, mens resten anbefalte 5, 6 eller 8 GB.
Flere av selgerne prøver også å overbevise oss om at vi "for å være på den sikre siden" bør velge det høyeste av to alternativer.
Flere mener også det vil være mer for pengene å velge 6 GB fremfor 3 GB, for eksempel, men for en mobilbruker som i praksis nesten ikke bruker data i det hele tatt er jo det utsagnet ikke akkurat representativt.
Verstingene ser igjen ut til å være Telenor-butikkene, som også her mener vi må ha minst 5 GB til 399, og anbefaler 8 GB til 449 kroner. Argumentet er igjen at det er veldig dyrt om du skulle overstige den inkluderte datamengden, og at det da er bedre å betale 50 kroner mer i måneden for 3 GB ekstra.
Den eneste selgeren som mente Håvard kunne klare seg med 1 GB var selgeren ved Elkjøp Ullevål. Han understreket imidlertid at Ice er en helt grunnleggende tjeneste, og at de ikke tilbyr skylagring eller andre tjenester utover ringing, SMS, MMS og data.
Totalt sett valgte nesten alle de potensielt "uavhengige" selgerne, altså selgerne i Elkjøp, Lefdal og Expert, å anbefale oss et Ice-abonnement - med argumentet om at det er mest for pengene.
Hva om de hadde valgt selv?
I vår månedlige kåring av månedens beste mobilabonnementer var det nettopp Ice 1 GB som stakk av med seieren i kategorien Lite data for oktober.
De nærmeste konkurrentene er Hello, som faktisk er en krone billigere (98 kr/mnd), og Telipol, men i motsetning til Ice fakturerer de begge kunden ekstra for overforbruk av data.
Håvard kunne kommet unna med 200 kroner i måneden for 3 GB hos Hello, mens Telipol og Komplett krever 219 kroner i måneden for samme datamengde. Hello og Telipol tilbyr foreløpig ingen roaming-avtale, mens Komplett tilbyr fri roaming for 2,70 kr/dag - og du kan betale kun for de dagene du oppholder deg i EU-land.
"Telenor har bedre dekning enn Telia, fordi Telenor sender på to frekvenser, Telia på énSelger ved Elkjøp Skøyen"
Konklusjon
Det fremstår som ren bingo hva du får anbefalt om du går til en forhandler og ber om hjelp til å finne riktig abonnement for deg.
En tredel ser ut til å tilby genuint gode råd basert på bruksmønsteret vi oppgir, en tredel anbefaler å velge noe mer data enn vi i dag trenger og en tredel gir oss råd som ikke kan omtales som annet enn forsøk på å tjene mest mulig på vår potensielle uvitenhet - eventuelt lav interesse for å finne ut hva kundenes behov egentlig er.
Dermed er det lite annet å konkludere med enn at du enten bør ha en klar formening om hva du skal ha før du går til en forhandler for å be om råd, eller at du bruker en tjeneste som vår egen mobilkalkulator for å finne abonnementet som passer best for deg.
Forhandlerne har nemlig andre interesser enn ditt beste som tilsynelatende går foran de beste rådene de kan gi - hvis du ikke er heldig.
Kjedene svarer: – Vi anbefaler som regel abonnement som har fra 5 GB og oppover