Tek.no

Nyhet

Skal kapre Kina

Marius Valle
25 Okt 2005 16:56

Nokia spår at antallet mobilabonnenter vil øke fra dagens 370 millioner til 650 millioner innen utgangen av 2008. Selskapet ønsker seg en bit av kaka, og skal nå kapre nye kunder i Kina.

David Ho, lederen for Nokia (China) Investment Co Ltd, sier til China Daily at de skal vinne nye brukere ved å introdusere lavpris-telefoner til mindre byer og tynt befolkede områder. - Veksten i mobilabonnementer i de store byene sakker ned siden penetrasjonen i disse markedene allerede er høy, sier Ho.

Han ser for seg at Nokia kan tjene stort på å selge billigtelefoner i områder hvor mobilbruken i dag er lav. Selskapet skal derfor satse på å utvide salgsnettverket sitt i små byer, hvor veksten nå er størst.

Flere produsenter, inkludert Nokia og Motorola er i ferd med å slippe såkalte ultralavkost-telefoner i Kina, som kan koste så lite som 200 kroner ($30). Disse vil kun tilby grunnleggende funksjoner som samtaler, SMS og svart/hvitt-skjermer.

Kinesisk 9500
Nokia skal også gå agressivt til verks og introdusere Kina for avanserte telefoner for å vinne proffbrukerne. Finnene har planer om å slippe kinesiske versjoner av 9300 og 9500 til neste år, og jobber nå med å utvikle kinesiske versjoner av operativsystemet disse telefonene bruker, skriver China Daily.

Det finske selskapet er allerede Kinas største mobilprodusent, og har laget 200 millioner telefoner i landet, hvorav halvparten har blitt eksportert. Nokias første kinesisk-produserte telefon så dagens lys i 1996.

(Kilder: Forbes.com, Xinhuanet.com)

Les også
Mobilen forandrer Afrika
Les også
Frir til kineserne
Les også
Rekordvekst i Kina
annonse

Les også