Tek.no

Nyhet

Vegvesenet skaffer seg 140 elbiler, velger en bil de ikke har prøvd

Vegvesenet har inngått avtale om å lease 140 Polestar 2-biler.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen
3 Juli 2020 11:21

Statens vegvesen har inngått en leasingavtale på 140 biler av typen Polestar 2. Anskaffelsen er en del av Vegvesenets overgang mot null- og lavutslippsbiler, forklarer vegdirektør Ingrid Dahl Hovland overfor Tek.no.

– For oss er det en praktisk bil. Det er rekkevidden, prisen, trafikksikkerheten og det at den jobber godt som er viktig. Dette blir en arbeidshest for oss i mange sammenhenger, sier Hovland.

Polestar 2 har firehjulstrekk, en WLTP-rekkevidde på 470 kilometer og kan ikke minst trekke henger på inntil halvannet tonn. I innkjøp starter bilen på rundt 460.000 kroner før frakt og levering, men Vegvesenet hevder de som stor kunde har fått gode leasingbetingelser hos leverandør Leaseplan.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland sier Polestar 2 blir en «arbeidshest» for dem.
Terje Pedersen, NTB scanpix

– Tilfredsstiller behovene

De første norskregistrerte Polestar-bilene dukket opp tidligere denne uken, akkurat i tide til en pressekjøring selskapet arrangerte onsdag.

– Svært få har jo foreløpig kjørt Polestar 2. Er det ikke litt spesielt å gå til anskaffelse av en bil som dere ikke har hatt anledning til å teste på forhånd?

– Dette er en bil som tilfredsstiller de behovene vi har, slik den ligger i beskrivelsen i dag. Vi anser det for å være et godt kjøretøy. Med bilproduksjonen slik den er i dag er jo mange av kjøretøyene ganske like i egenskaper, og vi fører streng kontroll på at den nye bilparken vil tilfredsstille alle tekniske behov, sier Hovland.

Bytter alt over en treårsperiode

Vegdirektøren forklarer at bilene brukes til ulike oppdrag langs veien, knyttet til drift, utbygging og kontroll.

Sammen med Polestarene skal 50 varebiler byttes ut med elektriske i høst, og i tillegg kommer 15 ladbare hybrider av typen Toyota Rav4. Disse vil i hovedsak brukes i Finnmark og andre steder hvor tilgangen på elbillading er tynn.

Det gjør at andelen null- og lavutslippskjøretøy øker fra svært lav til over 20 prosent. Vegvesenet har rundt 900 biler i bilparken, og de beskriver Polestar-anskaffelsen som en «opprydding» i bilparken. De vil blant annet erstatte en del pickuper.

– Planen er at alle kjøretøy skal over på ikke-fossilt drivstoff i løpet av en treårsperiode. Dette er første del av utskiftningen, og vil gi oss lavere kostnader både til leasing og i driftskostnader, i tillegg til lavere CO2-fotavtrykk, sier Hovland.

I tillegg til Polestar 2 har Vegvesenet valgt Toyotas nye Rav4 plugin-hybrid.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Polestar er halvt eid av Volvo, halvt av Volvos kinesiske morselskap Geely. Produksjonen skjer i Kina, i motsetning til Volvos kommende elbil XC40, som produseres i Belgia. Både Telenor og Telia droppet eksempelvis kinesiske Huawei i forbindelse med valg av infrastruktur til 5G-nettet, blant annet med «sikkerhet» som begrunnelse.

– Ser dere at noen kan reagere på at dere anskaffer en kinesiskprodusert bil, med de personvernmessige utfordringer det potensielt kan gi?

– Vi kjører jo et vanlig innkjøp etter vanlige krav til offentlige anskaffelser, og sjekker alt rundt seriøsiteten i de leveransene vi får. Så lenge dette svarer til de kravene vi har, så er det en anskaffelse vi vil kunne akseptere. Det dreier seg jo her dessuten om en leasingavtale, ikke et direkte kjøp, sier Hovland.

Etter planen skal bilene leveres i september. Leasingavtalen varer i fem år, og bilene kommer uten Performance-pakken Polestar tilbyr, får vi opplyst. Prisen får vi imidlertid ikke vite.

Polestar: – En tillitserklæring

Norgessjef Alexander Hørthe i Polestar sier det er en stor tillitserklæring at Statens vegvesen har valgt Polestar 2.

– Vi er stolte over å jobbe sammen med dem mot en mer bærekraftig industri, sier han til Tek.no.

Les også
Her er de første Polestar 2 på vei til norske kunder
annonse

Les også