Tek.no

Nyhet

Rivians el-pickup vil kunne snu som en tanks

Rivian R1T og SUV-en R1S vil begge kunne ha veldig kort svingradius gjennom en såkalt tank turn-funksjon.
Rivian/Youtube
Stein Jarle Olsen
27 Des 2019 13:30

Om du var blant dem som syntes Teslas Cybertruck var for spesiell i designet, kan det hende du allerede har sett til konkurrenten Rivian.

I jula viste de frem hvordan den elektriske pickupen R1T kan gjøres såkalte «tank turns» - som i praksis (nesten) gir bilen en svingradius som ikke er større enn sin egen lengde.

Rivian gjør dette ved å kjøre hjulene på en side av bilen forover og hjulene på andre siden i revers. Det kan den gjøre fordi den har én separat motor for hvert hjul. Selskapet har selvfølgelig sluppet en lekker liten video av funksjonen:

Ment for friluftsliv

Det er heller ikke uten grunn at tank turn-funksjonen demonstreres på gjørmete underlag. Det er nemlig akkurat det den er ment for, opplyser Rivian-sjef RJ Scaringe til Electrek, og den er heller ikke egnet for bruk på vanlig asfalt siden den krever at hjulene må kunne gli noe på underlaget.

SUV-en R1S.
Rivian

Den krever også litt ledig plass foran bilen siden den dyttes litt fremover helt i starten, men etter det spinner den i praksis bare rundt «på en femøring».

Rivians R1T ser ut til å bli en seriøs konkurrent til Teslas Cybertruck, om enn i det som ser ut til å bli en noe høyere prisklasse. Både R1T og SUV-en R1S blir tilgjengelig med batterier på opptil 180 kWh, som igjen skal gi en realistisk rekkevidde på 640 kilometer.

Minste batterialternativ er 105 kWh og startprisen ble ved lansering oppgitt til 69.000 dollar før insentiver.

Rivian R1T markedsføres som en bil ment for friluftsliv og eventyr.
Rivian

Ikke så Norges-egnet?

Det er betydelig mer enn nevnte Cybertruck, som starter på 39.900 dollar i rimeligste konfigurasjon. Toppmodellen til Tesla koster 69.900 dollar og skal kunne klare opp mot 800 kilometer på en lading.

Tesla har foreløpig ikke offentliggjort batterikapasiteten, og for de heftigst konfigurerte modellene av både Cybertruck og Rivian R1T er det nok svært sannsynlig at du i Norge vil trenge førerkort for lett lastebil for i det hele tatt å kunne kjøre dem.

De blir rett og slett for tunge for vanlig personbilførerkort, som maks tillater 3,5 tonn inkludert fører, passasjerer og eventuell last.

Rivian skal levere 100.000 av disse varebilene til Amazon.
Rivian

Store penger

Like før jul varslet for øvrig Rivian at de hadde sikret seg 1,3 milliarder friske dollar i finansiering, altså rundt 11,5 milliarder kroner. Blant investorene finner vi Amazon, Ford og T. Rowe Price Associates, som blant annet er en stor investor også i Tesla.

Amazon har også bestilt 100.000 elektriske varebiler fra Rivian, som skal leveres fra 2021 til 2024, og i forbindelse med sin investering sa Ford at de ville bruke chassis fra Rivian til å bygge kommende elbiler etter Mach-E.

R1T og R1S skal være på markedet mot slutten av 2020. Tank turn-funksjonen vil også bli tilgjengelig på sistnevnte.

annonse

Les også