Tek.no

Nyhet

Realme jobber med opp til 120 watt mobillading

Realme
10 Juli 2020 15:47

Lynrask mobillading har blitt en ting mobilprodusentene konkurrerer om de siste årene. I dag er de raskeste mobilladerne på mellom 40 og 65 watt. Techradar melder imidlertid at Realmes ryktede Ultra Dart Charge skal kunne nær doble denne hastigheten til 120 watt på sitt raskeste. Teknologien kan bli lansert allerede denne måneden.

Effekten er såpass høy at et forholdsvis stort batteri på 4.000 mAh skal kunne fylles til en tredel på bare tre minutter. Hele veien fra 0 til 100 prosent burde ta i nabolaget rundt 15–20 minutter, siden det typisk tar noe lenger tid å fylle på de siste prosentene sammenliknet med lading «midt på» batteriets kapasitet.

Hvis du ikke har hørt om Realme er kanskje ikke det så rart. Selskapet er ett av de største mobilmerkene i verden, men de er nesten utelukkende aktive i Asia, i land som Kina og India. Men du kjenner kanskje til de to beslektede merkene, Oppo og OnePlus. Siden Realme har samme eiere som norgesaktuelle OnePlus kan teknologi fra deres produkter dukke opp her, selv om Realme i seg selv ikke skulle gjøre det.

Kineserne i førersetet på lading

Realme er i førersetet også på ladehastigheter i dag, med støtte for inntil 65 watt kablet lading. Men også konkurrenter som nevnte OnePlus og Huawei, og etter hvert Samsung, ligger høyt i ladeeffekt. For tiden er det den trådløse ladingen som får mest oppmerksomhet, der de raskeste løsningene har rundt 40 watt effekt.

Med ladetempo helt opp mot 120 watt vil mobilladingen ha forbigått hastigheten til de fleste bærbare PC-er, der flertallet holder seg mellom 40 og 100 watt lading.

Om Realmes teknologier finner veien til Norge blir det som nevnt eventuelt via søsterselskapet OnePlus. Det har vært litt flytende hva de tre produsentene har delt seg mellom. I dag har Realme og Oppo samme ladeteknologi, med 65 watt kablet og 40 watt trådløs lading i toppmodellene sine. OnePlus nyeste modeller, 8 og 8 Pro, har sin egen og noe tregere løsning.

Hvordan påvirker det batterilevetiden?

Det er flere utfordringer ved å øke hastigheten på lading av batterier. Hvis ampere og effekt skal i taket må det kraftige kabler til for å tåle påkjenningen, og batterienes interne motstand - spesielt når de er helt utladet eller nært fullt oppladet - forsinker ladingen i ytterpunktene og kan lede til større varmeutvikling.

Til tross for at litiumsbatterier er en moden teknologi som brukes i alt fra biler til mobiltelefoner om dagen er fortsatt varme en stor utfordring. All varme utover vanlig romtemperatur kan påvirke batterier negativt, spesielt om de oppbevares varmt over tid. Utlading nær bunn av batteriets kapasitet og opplading nær toppen av batteriets kapasitet kan også drastisk forverre batterilevetiden. Helt optimal lagring av et litiumsbatteri skjer når de er rundt halvveis oppladet og ved relativt lave temperaturer - for eksempel i kjøleskapet.

Oppo har tidligere bekreftet at hard bruk av den raskeste trådløse ladingen kan svekke batteriet ganske betydelig på kort tid. 40 watt trådløs lading skal kunne knekke ned batterikapasiteten til 70 prosent på likt antall ladinger som tregere 15-watts lading vil redusere kapasiteten til 90 prosent.

Les også
Slik tar du vare på mobilbatteriet ditt

Batterislitasje kan avhjelpes

Siden økt ladehastighet og -effekt fører til større varmeutvikling med dagens teknologi er det alltid et spørsmål hvordan slike nye teknologier vil påvirke batterilevetiden. Mange mobilprodusenter forsøker å avhjelpe slitasjen ved å ha bedre kjøling eller ved å ikke lade batteriene helt opp med det samme. Sony var først ut til å lade sine Xperia-modeller opp til rundt 80 prosent før de siste prosentene lades rett før telefonen mistenker at du får bruk for den, slik at den ikke konstant topper opp et fulladet batteri og sliter unødvendig mye på det.

Fra iPhone 11 og iOS 13 og ut har også Apple adoptert en slik løsning.

Andre teknikker som algoritmisk styring av hvordan selve oppladingen foregår og bedre kjøleløsninger rundt batteriene er en faktor. Og for de trådløse ladeløsningene skjer prosessen ved induksjon, noe som skaper en del varme i seg selv og kan forverre batteriutsiktene sammenliknet med tilsvarende hastighet kablet lading.

Om Ultra Dart Charge kommer med nye måter å forbedre ladeprosessen med tanke på batterilevetiden er foreløpig ukjent. Verdt å nevne er det også at nye og forbedrede litiumsteknologier kommer mer eller mindre på løpende bånd om dagen, og at også de helt nye «solid state»-batteriene er på vei. Sistnevnte er basert på helt ny teknologi og skal kunne tillate både mye raskere opp- og utlading uten å være brannfarlig. Men solid state-batteriene har også brukt votter og vinter på å gå fra idéstadiet til ferdige produkter.

annonse