Power gjeninnfører «åpent kjøp» etter corona – Elkjøp avventer
Og Komplett bytter ut prisløfte med prismatch.
Da coronatiltakene slo inn for fullt, så de største elektrokjedene seg nødt til å sette noen av de gunstigste kundeordningene sine på pause. Det gjaldt i hovedsak muligheten til å returnere varer du har kjøpt i en tid etter kjøpet, uansett grunn - såkalt åpent kjøp.
Denne gjeninnfører nå Power, og kundene har dermed muligheten til å returnere varer i hele 60 dager etter kjøpet. Powers versjon av åpent kjøp krever heller ikke at forseglingen er ubrutt, slik at kundene i praksis kan teste varene hjemme før de bestemmer seg.
De advarer imidlertid mot det de kaller misbruk, som kan føre til at du ikke lenger får benytte deg av ordningen.
– Alle kan være trygge på at eventuelle misbruk avdekkes, slik at ordningen kan fortsette for alle som trenger den i tilfelle ting ikke passer eller at varen ikke levde opp til forventningene, sier Power-sjef Anders Nilsen i en melding.
Elkjøp har foreløpig ikke åpnet igjen
Hovedkonkurrenten Elkjøp trakk også tilbake sin åpent kjøp-mulighet på alle kjøp gjort fra og med 16. mars. Deres ordning har en varighet på 50 dager, mot Powers 60, men har ellers stort sett de samme betingelsene.
Kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly sier mandag at de foreløpig ikke foretar seg noe.
– Vi tok grepet om å fjerne 50 dager åpent kjøp da vi fikk tilbakemeldinger internt om at det var bekymring for smittefare. Vi gleder oss til å åpne denne opp igjen når det ikke lenger er en bekymring hos oss og hverdagen er enda mer tilbake til normalen. Vi har en tett dialog med tillitsvalgte og Arbeidsmiljøutvalget, og diskuterer dette fortløpende med ansatte i våre butikker, skriver hun i en e-post.
– Vi ønsker alltid å tilby det mest kundevennlige alternativet til våre besøkende, men helse og sikkerhet vil alltid komme først og vi ber om forståelse for det, sier Bergly.
Og hva skjer egentlig med produktene som returneres? De blir ifølge Nilsen i Power vasket, resatt og kontrollert, og deretter solgt i det Power kaller «outlet» - til en lavere pris enn en ny vare.
Bytter prisløfte med prismatch
Nettbutikk-giganten Komplett har også gjort endringer i sine kundelovnader. Tidligere opererte de med et såkalt prisløfte, hvor du kunne sende inn dokumentasjon på at en annen butikk solgte en vare billigere enn du kjøpte den hos Komplett for, og så få mellomlegget kompensert i form av et gavekort.
Dette blir nå erstattet med det Komplett kaller prismatch, som betyr at du må henvende deg til Kompletts kundeservice før du handler (via telefon, mail eller chat), og så dokumentere at en annen butikk selger varen billigere enn de gjør. Deretter vil kundeservice kunne legge den samme varen til rabattert pris i handlekurven din.
– Vi mener det både er enklere og bedre for kundene våre å få en umiddelbar prisreduksjon, fremfor å motta et gavekort. Den nye ordningen er også enklere og rimeligere å administrere for Komplett. På den måten kan vi sørge for enda lavere priser på våre produkter, heter det på Kompletts nettsider.
Kravet for å få prismatch er at produktet som matches må finnes på lager hos konkurrenten. Prismatch gjelder heller ikke på tilbuds- eller kampanjepriser, som Black Week, partikjøp eller tilbud med «begrenset antall», presiserer Komplett.
Komplett har også redusert åpent kjøp-perioden sin til 14 dager, ned fra 60. Svaret fra kommunikasjonssjef Kristin Hovland tyder ikke på at de har tenkt å gjenopprette 60 dager med det første.
– Erfaringene fra koronakrisen viser at ordningen med 14 dager fungerer godt både for kundene og oss. Komplett følger løpende kundenes forventninger og konkurrentenes vilkår i markedet, og tilpasser våre tilbud og vilkår deretter. Dette vil vi også gjøre i denne saken, sier hun.