Til hovedinnhold

Seats «ID.3-klone» lanseres under Cupra-merket og får 500 km. rekkevidde

Cupra el-Born har fått hakket mer aggressiv styling enn Seat el-Born hadde. Batterikapasiteten er også økt.
Cupra

Seat El-Born lå an til å bli et meget spennende alternativ til Volkswagens egen ID.3, og ville i praksis være rimelig identisk, bare med Seats styling og prisnivå. Seat er som kjent eid av Volkswagen-konsernet.

Nå melder Seat at de i stedet vil lansere el-Born under det mer sportslige Cupra-merket. El-Born vil dermed bli den første helektriske bilen fra Cupra, selv om de slapp det rålekre Tavascan-konseptet på bilmessen i Frankfurt i fjor høst.

Større batteri

Cupras el-Born-konsept har fått et større batteri enn det originale konseptet. Nå er det snakk om 77 kilowattimer netto, noe som skal gi 500 kilometer rekkevidde - opp fra 420 kilometer. At den blir tilgjengelig også med mindre batteri er nok riktignok ytterst sannsynlig.

Bilen vil være bakhjulsdrevet, men noen motorytelse er foreløpig ikke sluppet. ID.3 kommer som kjent med en motor på 150 kW eller 204 hestekrefter, og det var også tilfelle for Seats el-Born-konsept.

El-Born, slik den fremstår i Cupra-drakt.
Cupra

Cupra har heller ikke sagt noe om akselerasjonen, annet enn at den kan gjøre 0–50 kilometer i timen på 2,9 sekunder. Ellers kommer konseptbilen med funksjoner vi også har sett på ID.3, som headup-display, men Cupraen kommer med mer sportslige seter og ratt, for eksempel.

Utvendig har bilen også fått et mer aggressivt preg, spesielt i front, og Cupra har utstyrt bilen med egenutviklet sportsunderstell (såkalt Dynamic Chassis Control Sport) for bedre kjøredynamikk.

– Designet blir et konkurransefortrinn for vår el-Born, og de som kjenner Cupra-merkevaren fra tidligere vet at kjøreopplevelsen blir den samme. Foreløpig er det for tidlig å dele mer konkret informasjon om pris, men det er klart at vi skal bite godt fra oss også her. Vi har store forventninger til el-Born, og de blir ikke mindre av at el-Born lanseres som det elektriske flaggskipet til Cupra, sier Seat-direktør Ole Kristian Ågotnes i importør Møller.

Mye er unektelig likt ID.3, men setene er ulike og rattet mer sporty - og med kjøremodusvelger.
Cupra

Suksess for liten elbil

Nettopp prisen blir kanskje det mest spennende aspektet ved el-Born. Mange ID.3-interessenter ble skuffet over at innstegsprisen på bilen landet på over 350.000 kroner da salget startet i juni, og så spørs det hvor i ID.3-landskapet Cupra legger seg.

Seat ligger tradisjonelt under Volkswagen i pris, men med større batteri og sportsunderstell kan det hende det i stedet vil vippe andre veien - om enn med mer for pengene enn hos VW.

Produksjonsversjonen skal vises frem neste år, og bilen skal også være på norske veier i løpet av 2021. Bilen skal bygges på Volkswagens fabrikk i Zwickau, sammen med ID.3.

El-born-konseptet den gang det skulle lanseres som en Seat.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Seat er for øvrig et ganske lite merke i Norge, men har definitivt fått en boost etter at de lanserte e-Up-klonen Mii Electric. Så langt i år har de registrert ut 620 nye biler i Norge, hvorav 606 har vært nettopp Mii Electric.

Så langt i juli er den faktisk Norges nest mest registrerte bil, bak Mercedes-Benz EQC.

annonse