Tek.no

Nyhet

Apple skal la selskaper reklamere via pushvarslinger

Men bare hvis brukerne godkjenner det.

Niklas Plikk, Tek.no
5 Mar 2020 13:52Først publisert 5 Mar 2020 08:24
annonse

Apple har bestemt seg for å løsne litt på begrensningene de tidligere har satt på pushvarslinger.

Fremover skal pushvarslinger få lov å bli brukt for reklame og annonsering, så lenge brukere eksplisitt har godkjent at de skal motta det. Det melder nettstedet 9to5mac.

Fra et direkte forbud til valgfrihet

Apple har lange hatt strenge regler for hva varsler kan og ikke kan brukes til. Og godt er dét, med tanke på at de spretter ned på skjermen og ofte kan være svært distraherende. Tidligere var selskapets regel at varslinger ikke kunne brukes til «annonsering, promotering eller direkte markedsføring».

Nå sier imidlertid de nye reglene at apper kan sende annonsevarslinger så lenge brukere har eksplisitt godkjent å motta dem, og at det må finnes en måte å angre seg og skru av annonsevarslene i ettertid.

Anklaget for forskjellsbehandling

Endringen kommer etter en rekke klager rettet mot Apple og deres ujevne håndheving av sine egne regler. Apple selv har nemlig brukt varsler som kunne ha lignet på annonser, og blitt kritisert for å straffe andre aktører for å gjøre det samme.

annonse

Fremover kan det bli enklere å håndheve reglene, spesielt i tilfeller hvor det tidligere var uklart hva som var direkte reklame, og hva som var nyttig informasjon fra apper brukere allerede hadde lastet ned.

Som The Verge skriver:

– Kan en butikk bruke pushvarsler for å fortelle om et salg hvis du allerede har installert appen deres? Kan Amazon oppfordre kunder til å kjøpe en ny mobil via appen deres?

Slike tvilstilfeller blir nå enklere å få et klart svar i, ettersom det er brukeren selv som vil kunne bestemme om de vil motta reklamen eller ei.

annonse

Les også